Gravatar

#1 Leo DiCaprio 12 år siden

Hej.

Jeg er så småt selv lidt af en anmelder, jeg laver anmeldelser her og der meget lig med disse vi også ser på filmz. Men hvis der er noget jeg virkelig mangler, så er det nogle gode billeder til anmeldelsen, hvilket filmz også har i sine. Jovist, jeg finder da mine billeder, men jeg må altid lede inde på google, og her får jeg ofte meget ringe billeder i forskellige størelser og dårlig kvalitet. Jeg har prøvet IMDB men jeg kan ikke bruge billederne derfra da jeg ikke kan få lov at kopiere eller trække dem over i min billedemappe. Men hvor kan jeg så få nogle rigtig flotte og gode billeder? Hvor får filmz sine fra? Hjælp.
Gravatar

#2 doom WAD 12 år siden

Hvis man ser bort fra ophavsretspørgsmål, så er der jo ikke noget, der hedder "ikke kan få lov at kopiere" fra noget sted på nettet overhovedet. Du kan altid tage et screenshot (PrtSc / Print Screen) og så Paste over i et fotoprogram - dette behøver ikke være mere avanceret end fx Paint, hvor du beskærer skærmbilledet ned til pågæl. foto. Sammenlagt 30 sek. arbejde. Du er naturligvis begrænset til den opløsning, som kildeskærmbilledet har.
Gravatar

#3 Thomsen 12 år siden

#1 - Filmz får formentligt deres billeder fra selskaberne selv. De fleste distributører har en sektion til pressen på deres hjemmeside, hvor der ligger forskelligt materiale til brug for netop anmeldelser og artikler.

Du skal passe på med bare at bruge billeder fra Google o.l. uden at spørge rettighedshaveren om lov. Du kan komme slemt i klemme og risikere lige pludseligt at få en stor regning ind af døren, hvis du har brugt et foto, som du ikke måtte, og fotografen har set sig sur på det. Det er måske ikke så relevant med stills fra film, fordi filmselskaberne godt ved, at det er gratis reklame. Men hvis du skal bruge andre illustrerende fotos, fx et billede af folk i en biograf, så kan du virkeligt brænde nallerne, hvis du ikke sørger for at cleare rettighederne med fotografen først eller finder et billede med frie rettigheder.

Hvis du planlægger at offentliggøre dine anmeldelser på fx en hjemmeside eller en blog, så er det bedst at skrive til distributørens pressekontakt og spørge, om du må bruge billedet. De vil normalt altid sige ja, sålænge det du skriver netop handler om filmen. Du kan også spørge og skrive, om du må få adgang til deres presseside.

Pressesiderne indeholder dog som regel kun fotos fra nyere (eller endda kun de nyeste) film. Ved ældre film gør man tit det, man egentligt ikke må, nemlig at man finder et billede på nettet eller tager et screenshot. I billedteksten bør man så skrive, at det er copyright filmselskabet, og så bør man have en "undtagelsestekst" om, at man kun bruger billedet med oplysende eller kommenterende formål, og at det fjernes, hvis rettighedshaver beder om det.

Tjek fx hvordan Søren Jacobsen har gjort på sin blog i feltet "Praktisk".
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#4 Thomsen 12 år siden

Lige en ting til. Hvis du nu vil trykke dine anmeldelser, fx ved at lave dit eget blad, så har du brug for billeder i høj opløsning. De billeder, der ligger på pressesiderne er som regel i god kvalitet. Men til gamle film, så kan du ikke nøjes med billeder fra nettet eller et dvd-screenshot. Du skal som minimum bruge et screenshot fra en Blu-ray. Og det normale er, at man får fat i stillbilleder fra filmen og scanner dem. Det kan man fx gøre ved at køre gamle fotos på eBay, eller man kan betale for at få det gjort i Filmmuseets fotoarkiv.

Men det er som sagt kun, hvis du regner med at skulle bruge det på tryk. Hvis det bare er til nettet, så er det meget nemmere.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#5 Leo DiCaprio 12 år siden

#2:

Okay. Jeg har aldrig prøvet at printe en side/billede før, men hvordan forgår det? Jeg tryker på "Print Screen" og hvad så? jeg syntes ikke der sker noget nemlig.

#3:, #4:

Jeg siger tusind tak for de gode råd. Dog er det ikke så advanceret. Jeg skal i bund og grund bare bruge 3 still billeder fra filmen jeg anmelder, og sætte det ind i anmeldelsen. Og ja de skal selvf være med høj opløsning. Jeg laver skam bare mine egne anmeldelser inde på et forum, og mere er der egentlig ikke i det.
Gravatar

#6 Thomsen 12 år siden

#5 - Okay. Hvis det er til en nyere film, så ville jeg se, om jeg ikke kunne finde billeder på en presseside - enten hvis filmen har en officiel hjemmeside (i DK eller udlandet), eller også hos den danske distributørs presseside. Det sidste kræver ofte et login. Men man plejer nemt at kunne få det ved at skrive til dem.

Hvis det er til en gammel film, så ville jeg bare tage et screenshot og så skrive"Foto: X" i billedteksten, hvor X er navnet på filmens danske distributør, hvis der er en (og ellers produktionsselskabet). Det burde være okay.

Strengt taget er det stadigvæk ikke 100% lovligt. Men de eneste tilfælde, jeg nogensinde har hørt om, hvor et filmselskab har forlangt fotos fjernet, har været med sider om Harry Potter-filmene. Ellers plejer de at være glade for den gratis reklame.

Jeg har til gengæld hørt om mange, mange sager, hvor folk har fået dyre regninger, fordi de har brugt andre slags fotos, fx pressefotos eller illustrerende billeder (som det eksempel med biografen, jeg nævnte), så der skal man passe meget, meget på og sørge for at spørge først. Der findes dog hjemmesider med billeder, som man må bruge gratis, hvis du nogensinde får brug for sådan noget. Søg på "Creative Commons" på Google.

Hvis du skal tage screenshots fra en dvd, så er det nemmeste nok at bruge VLC til at afspille med. Det har en screenshot-funktion direkte indbygget i programmet. Jeg ved ikke med blu-ray.
Gravatar

#7 Slettet Bruger [1870542372] 12 år siden

Du kan også blot tage screenshots fra filmen på din computer, de bliver jo samme opløsning, som hvad du nu end afspiller og så har du mulighed for at udvælge præcis hvad du vil vise.

Næsten alle afspillere til PC har en genvejstast til screenshots, f.eks. er det F5 i Media Player Classic, der i øvrigt er ganske gratis og afspiller både dvd og blu-ray.

Så vidt jeg husker, smides billederne i din standard billedmappe, hvis du bruger Windows.
Gravatar

#8 Leo DiCaprio 12 år siden

#7:

Så det er F5 man skal trykke på for at computeren tager et screenshot fra filmen, igennem det Windows player du hentyder til? Hvorefter det bliver tilføjet til min billedemappe?
Gravatar

#9 Leo DiCaprio 12 år siden

Hvordan tager man ellers et billede på computeren? Hvad skal man trykke på og hvorledes?
Gravatar

#10 Slettet Bruger [1870542372] 12 år siden

Nej, ikke Windows Media Player - Media Player Classic: http://mpc-hc.sourceforge.net/

Skriv ny kommentar: