Gravatar

#1061 MMB 13 år siden

Den har jeg ikke engang set. :)

Jeg har kun set Vertigo, Psycho, North by Northwest og Rear Window. Det er også alt for lidt, men jeg føler dog, der er nogle andre essentielle instruktører, som jeg har set endnu mindre af, og som jeg derfor bør se først.
Gravatar

#1062 Lord Beef Jerky 13 år siden

Rear Window er så klart min Hitchcock-favorit, så jeg hylder at den røg med på listen. Der er så mange af de andre jeg finder noget overvurderede, men det kan jeg altid kommentere videre på, hvis de skulle dukke op.

EDIT - Notorious har jeg ikke set.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#1063 Kruse 13 år siden

"Notorious" er en virkelig fremragende film :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#1064 NightHawk 13 år siden

BN (1044) skrev:
51) Rear Window - (Alfred Hitchcock, 1954)

En thriller om en pressefotograf, der efter en ulykke hvor han brækkede det ene ben, er bundet til en kørestol i sin lejlighed på anden sal, og som får tiden til at gå ved at holde øje med naboerne gennem vinduerne ud mod baggården. En dag ser han noget, som giver ham mistanke om, at der er sket en forbrydelse.

'Rear Window' blev nomineret til fire Oscars (Bedste Instruktør, Bedste Manuskript, Bedste Cinematografi og Bedste Lyd) og en BAFTA (Bedste Film).

BN (1056) skrev:
50) Notorious - (1946, Alfred Hitchcock)

Den amerikanske efterretningsagent Devlin (Cary Grant) hverver Alicia Huberman (Ingrid Bergman) til at infiltrere en gruppe fremtrædende nazister, der har søgt tilflugt i Brasilien, hvorfra de nu forsøger at organisere en fornyet tysk offensiv. Alicia er datter af en forræderidømt nazist, der har begået selvmord i fængslet, så hun har en troværdig baggrund til missionen, og desuden vil hun gerne forsøge at betale sin faders moralske gæld til USA. For at komme ind på livet af nazisterne skal hun genoptage bekendtskabet med en af hendes faders gamle venner, den velhavende forretningsmand Alexander Sebastian(Claude Rains), der længe har haft et godt øje til hende. Men Alicia og Devlin forelsker sig i hinanden, og dette bringer hele operationen og Alicias liv i fare.

Niels Jørgen Dinnesen får det sidste ord: "Det mest interessante ved Hitchcock, og derfor det der er lagt vægt på i det foregående, er hans fabelagtige, visuelle udtryksteknik, som sammen med nogle almenmenneskelige problemstillinger i ofte eksotiske miljøer og eventyrlige sammenhænge er årsag til, at filmene forekommer tidløse og kan opleves med samme intensitet i dag som dengang, de blev lavet. 'Notorious' handler om kærlighed og svig, nærvær og forstillelse, troskab og falskhed - og måden, det formidles på, er at hvirvle en modig kvinde med livet som indsats gennem et spind af løgne og trusler og farer ..."

Claude Rains blev Oscar-nomineret for Bedste Mandlige Birolle. Og manuskriptforfatteren Ben Hecht blev nomineret for Bedste Originale Manuskript.

To film der bestemt hører til blandt Alfred Hitchcock's aller bedste og største værker, og som det derfor er en fornøjelse at se, at du har taget med på din liste. "Rear Window" og "Notorious" er et par af mesterens klassikere, som man absolut ikke må snyde sig selv for at få set på et tidspunkt og de kommer derfor også varmt anbefalet af undertegnede.

I øvrigt vil jeg blot erklære mig fuldstændig enig med dig og de mange andre forskellige anmelderes udsagn om de to film, som du i dine to anmeldelses-tekster på den måde får sørget for at give en yderst velfortjent, omfattende og meget detaljeret gennemgang af. Tak for rigtig god læsning. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#1065 BN 13 år siden

NightHawk (1064) skrev:
Tak for rigtig god læsning. :)

Velbekomme. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1066 BN 13 år siden

BUMP
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1067 IK 13 år siden

Får vi ikke snart noget fra Trier?
Gravatar

#1068 jessup 13 år siden

Er helt enig i Nototious og er efterhånden også enig i Rear Windows status. Kunne lide den som barn brød mig ikke rigtig om den for 10-15 år tilbage men er i de senere år "vendt" tilbage hos mig. Det samne gælder i øvrigt The Birds omend det nok er en "mindre" film.
This is just until June
Gravatar

#1069 Babo84 13 år siden

Jeg holder stadig øje med dig BN, selvom du ikke tror det :)
Gravatar

#1070 MuManden 13 år siden

Ja, jeg overbeglor dig også stadig, i al fald ca.1 gang om måneden, så plejer der som regel at være nyt læsning :)
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden

Skriv ny kommentar: