Gravatar

#1051 BN 13 år siden

Skeloboy (1049) skrev:
og James Stewart...well, han er vel en af de 5 bedste evah!

Ganske afgjort!

Nåja, forresten. Nu jeg har dig her:

Skeloboy (997) skrev:
Når Hvis du kommer til 50, kan du så ikke smide en samlet oversigt? :)...eller bare en fra 100-50

51) Rear Window
52) Amadeus
53) Apocalypse Now
54) Barry Lyndon
55) Once Upon a Time in America
56) The Deer Hunter
57) The Godfather
58) The Godfather Part II
59) The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
60) La Leggenda del pianista sull'oceano

61) Immortal Beloved
62) Kingdom of Heaven - Director's Cut
63) Once Upon a Time in the West
64) Minority Report
65) The Duellists
66) The Patriot - Extended Cut
67) My Favorite Wife
68) Patriot Games
69) Mission Impossible
70) Donnie Brasco - Extended Edition

71) The Getaway
72) A History of Violence
73) Cape Fear
74) Dead Calm
75) American History X
76) The Chase
77) Festen
78) Girl With a Pearl Earring
79) Mystic River
80) We Own the Night

81) The Yards
82) Cop Land
83) Carlito's Way
84) Marathon Man
85) Collateral
86) Man on the Moon
87) First Blood
88) The Wild Bunch
89) L.A. Confidential
90) The Next Three Days

91) Duel at Diablo
92) The Natural
93) The Big Country
94) Rio Bravo
95) Open Range
96) Platoon
97) The Four Musketeers
98) The Three Musketeers
99) The Straight Story
100) Nuovo Cinema Paradiso - forlænget udgave

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1052 Skeloboy 13 år siden

Tanker! Rart med en opsummering :)

Der er et par stykker af dem, jeg ikke har set...16...men ellers synes jeg det er en nydelig bunke film, der er på listen :)
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#1053 BN 13 år siden

Skeloboy (1052) skrev:
Tanker! Rart med en opsummering :)

Der er et par stykker af dem, jeg ikke har set...16...men ellers synes jeg det er en nydelig bunke film, der er på listen :)

Tak. :-)

Når jeg engang er klar til min top 20, har jeg nogle ændringer til listen, nærmere bestemt indenfor min top 100.. Der er ikke tale om at fjerne nogen film, men blot om, at nogle skal højere op, og at andre skal længere ned. Men det venter jeg med, til jeg har skrevet anmeldelserne til alle de resterende film fra 50 til 21.
Gravatar

#1054 Babo84 13 år siden

BN (1053) skrev:
til jeg har skrevet anmeldelserne til alle de resterende film fra 50 til 21.

Det vil jeg se frem til ved udgangen af 2014 :)
Gravatar

#1055 BN 13 år siden

Babo84 (1054) skrev:
Det vil jeg se frem til ved udgangen af 2014 :)

"Silence! I kill you!"
Gravatar

#1056 BN 13 år siden

50) Notorious - (1946, Alfred Hitchcock)

Den amerikanske efterretningsagent Devlin (Cary Grant) hverver Alicia Huberman (Ingrid Bergman) til at infiltrere en gruppe fremtrædende nazister, der har søgt tilflugt i Brasilien, hvorfra de nu forsøger at organisere en fornyet tysk offensiv. Alicia er datter af en forræderidømt nazist, der har begået selvmord i fængslet, så hun har en troværdig baggrund til missionen, og desuden vil hun gerne forsøge at betale sin faders moralske gæld til USA. For at komme ind på livet af nazisterne skal hun genoptage bekendtskabet med en af hendes faders gamle venner, den velhavende forretningsmand Alexander Sebastian(Claude Rains), der længe har haft et godt øje til hende. Men Alicia og Devlin forelsker sig i hinanden, og dette bringer hele operationen og Alicias liv i fare.

Dagbladet Informations anmelder Morten Piil betegner 'Notorious' som "en af Hitchcocks mest subtile og overlegent komponerede film, en kombination af spændings- og kærlighedsdrama udmøntet i en perfekt rollebesat trekant: Ingrid Bergman som kvinden, der sælger sig selv for at skaffe oplysninger, Cary Grant som manipulatoren, som forelsker sig i hende, og Claude Rains som den moderdominerede skurk, der i virkeligheden også er et slags offer", og som man ikke kan lade være med at føle en vis sympati for. Filmskribenten Niels Jørgen Dinnesen skriver: "Et romantisk par i centrum for intrigen og anvendelsen af stjerner er mekanismer, der til alle tider har stimuleret billetsalget - ikke mindst når det som her drejer sig om tidens allermest populære skuespillere. ... Men karakteristisk for Hitchcock er, at han ikke lader sig nøje med blot at anvende disse skuespillere for popularitetens skyld. Han forsøger i stedet at udfordre både stjernerne og publikum til filmen med små forskydninger i skuespillernes normale roller. Claude Rains, der ved filmens fremkomst var kendt som ærkeskurk fra en række film, tegner i "Notorious" en figur, som er mere nuanceret end normalt, og Cary Grant, der altid har været kendt som slagfærdig charmør, er i "Notorious" frataget meget af sin normale vitalitet og dæmpet ned til næsten ukendelighed." Ja, Hitchcock giver Cary Grant en sjældent set mørk tone. Rollen som den kyniske og køligt elegante, men alligevel følsomme Devlin er en af Grants allerbedste. Han og Ingrid Bergman får utroligt meget ud af deres roller og deres samspil. Og hvad angår Ingrid Bergman, så har hun aldrig været smukkere end i denne film, og hun har heller aldrig været bedre end her, hvor hun spiller den temperamentsfulde, sårbare Alicia.

Om plottet siger Niels Jørgen Dinnesen: "Det er karakteristisk for Hitchcock, at hans film
tit foregår på mindst to planer og indeholder både en ydre og en indre handling. ..... den ydre handling viser sig at være ganske underordnet den indre, idet den blot er en gimmick, der dels skal forhøje filmens salgsværdi, dels tjene som instruktørens påskud for at få anbragt personerne i ekstreme begivenheder og miljøer, som vanskeliggør deres indbyrdes, følelsesmæssige forhold. Ser vi på "Notorious", er det derfor ikke overraskende, at det faktisk er meget lidt, vi får at vide om detaljerne i nazi-historien. Konspirationsplottet fungerer blot som springbræt for den egentlige historie, trekantsdramaet mellem Alicia, Devlin og Sebastian."
Eller som Vandelay, en bruger fra Laserdisken.dk, skriver:
"Hitchcock bruger sin MacGuffin til at sætte handlingen igang, men hans fokus ligger et andet sted, nemlig på personerne og deres indbyrdes forhold."

Men tilbage til Niels Jørgen Dinnesen: "Den centrale figur er ... Alicia. Hun er filmens (berygtede) titelperson med sit omdømme som løsagtig og drikfældig, og det er hende, publikum undervejs kommer til at identificere sig med - blandt andet ved, at mange af filmens subjektive shots er knyttet til hende, f.eks. i starten under den natlige køretur, da hendes hår blæser ned foran kameraet/øjnene; næste morgen, da hun vågner op med enorme tømmermænd, og vi ser Devlin vandre ind i synsfeltet fra hendes liggende position; i scenen, hvor hun første gang præsenteres for Sebastians mor; i sekvensen mod slutningen af filmen, hvor hun indser at være offer for systematisk forgiftning - og hun bliver svimmel, så rummet kører rundt for hende; samt en række andre situationer ... På trods af hendes rygte skildres Alicia i det meste af filmen som renheden selv, idet hun ganske uskyldigt presses og hvirvles ind i nogle stadigt mere faretruende situationer. Måske accepterer hun jobbet som agent, fordi hun selv ønsker det - og fordi hun i praksis ønsker at tage afstand fra sin fars synspunkter - men i resten af filmen er hun frataget enhver valgmulighed, ikke mindst på grund af forholdet til Devlin. Hun vikles nærmest uafvendeligt mere og mere ind i flere og flere farer og trusler. Alicias og Devlins forhold starter stormfuldt og accelererer hastigt frem til det tidspunkt, hvor hun får at vide, hvad hendes rolle i efterretningssagen går ud på: Hun skal bruge sin krop som middel til at indynde sig hos modstanderne. Derefter går kærlighedsforholdet i stykker, dels fordi hun går med til at påtage sig opgaven, dels fordi han begynder at tro på rygterne om hende. I stedet indleder hun et forhold til Sebastian, der modsat Devlin har fuld tiltro til hende, og fra dette punkt udvikler filmen sig til et kompliceret trekantsdrama med alle de traditionelle ingredienser: Jalousi, utroskab, misforståelser, små og store løgne, småskænderier - samtidig med, at konspirationsintrigen tager fart."

Til filmens bedste scener hører:

Scenen med Alicia og Devlin på hotelværelset i Rio - hvor kameraet følger dem tæt omslyngede og skiftevis kyssende og snakkende i en lang panorering fra balkonen, gennem værelset, over til telefonen og hen til døren.

Scenen hvor Devlin og Alicia mødes på en bænk, efter at hun er blevet gift med Sebastian, er - med Niels Jørgen Dinnesens ord "et eksempel på dobbeltheden i hele spillet mellem det forelskede par: På den ene side den "forretningsmæssige" samtale om de videre planer for efterretningsvirksomheden, på den anden de tilbagevendende følelsesmæssige udbrud, der som små nåle gennemhuller den nøgterne overflade - Alicias opgivende brobygningsforsøg, "It's no fun, Dev"; "He thinks you're in love with me" og Devlins selvmedlidende sarkasme, "Don't you live near him?"; "The honeymoon isn't over yet, huh?". Foruden i ordene ligger dobbeltheden i spillet - i blikkenes vekslen mellem omsorg og foragt, i Cary Grants af og til neutrale og af og til direkte hånlige tonefald, og i modsætningen mellem de intense følelser, der kun antydes, men som vi ved" gemmer sig under overfladen. Gennem næsten hele scenen ser vi begges ansigter på nær afstand.

Indledningen til fest-sekvensen, der indledes med en lang kameratur fra et totalbillede i fugleperspektiv af husets store forhal fyldt med festklædte gæster, ned forbi krystal-lysekronen til et nærbillede af nøglen i Alicias hånd.

Slutningen med
Alicia og Devlins genforening og deres langsomme
flugt ud af huset.

Niels Jørgen Dinnesen får det sidste ord: "Det mest interessante ved Hitchcock, og derfor det der er lagt vægt på i det foregående, er hans fabelagtige, visuelle udtryksteknik, som sammen med nogle almenmenneskelige problemstillinger i ofte eksotiske miljøer og eventyrlige sammenhænge er årsag til, at filmene forekommer tidløse og kan opleves med samme intensitet i dag som dengang, de blev lavet. 'Notorious' handler om kærlighed og svig, nærvær og forstillelse, troskab og falskhed - og måden, det formidles på, er at hvirvle en modig kvinde med livet som indsats gennem et spind af løgne og trusler og farer ..."

Claude Rains blev Oscar-nomineret for Bedste Mandlige Birolle. Og manuskriptforfatteren Ben Hecht blev nomineret for Bedste Originale Manuskript.
Gravatar

#1057 Åkepool 13 år siden

Nå, jamen jeg kan ligeså godt krybe til korset, som jeg vist har gjort engang før:

Jeg har kun set en eneste Hitchcock film. BIG shame on me :(
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#1058 MMB 13 år siden

Jeg har ikke set Notorious. :)

Hvilken? :P
Gravatar

#1059 Skeloboy 13 år siden

Nice! Fantastisk film, der også er på min top250!
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#1060 Åkepool 13 år siden

Foeller (1058) skrev:
Hvilken? :P

En af de to mest ligetil vil jeg tro:

The Birds.
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: