Gravatar

#1151 BN 12 år siden

Foeller (1150) skrev:
The Birds har jeg ikke set, og det samme kan siges om The Dead Zone og The Hitcher.

Go ahead - make your day!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1152 MMB 12 år siden

The Birds har jeg også tænkt mig at se på et tidspunkt, de andre ligger lidt længere nede på listen. :)
Gravatar

#1153 Kruse 12 år siden

"The Birds" er overvurderet....there, I said it! "The Hitcher" er udemærket, "The Dead Zone" har jeg ikke set, og "North by Northwest" er fantastisk! :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#1154 Zombi 12 år siden

Finder ikke ligefrem "The Birds" dårlig, men i forhold til mange af Hitchcocks andre værker ligger den langt nede på listen over hans bedste.
Gravatar

#1155 Åkepool 12 år siden

Jeg finder både "The Birds" (eneste Hitchcock film jeg har set) og "The Dead zone" rigtig, rigtig gode.
"The Hitcher" er bare ren verdensklasse og dine ord om den, rammer meget plet i forhold til sådan som jeg ser den.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#1156 NightHawk 12 år siden

(35). The Birds

Dette er ikke en af mine Hitchcock favoritter, og derfor er der da også meget lang tid siden, at jeg har set “The Birds” til, at jeg kan kommentere yderlige på filmen desværre. Jeg har dog fået lyst til at se den igen efter at have læst din gennemgang af filmen, hvor jeg især synes det kunne være interessant at tage et nærmere kig på hovedkarakterernes indbyrdes forhold, kontra den udefrakommende destruktive trussel repræsenteret i den enorme fugleflok, hvilket Robin Wood omtaler til sidst i din anmeldelse. Jeg tror nemlig sagtens, at man kan finde flere ting her end det der umiddelbart kommer til udtryk. Grunden til at jeg tror det, er fordi jeg sammenligner Hitchcocks samlede ondskab i filmen på samme måde, som man bl.a. ser det i George Romeros zombiefilm, hvor modstanderne frem for blot at agere skurke, i stedet bruges til at tvinge de centrale karakterers gode og dårlige sider frem i lyset, hvilket samtidig er her at filmen i virkeligheden har sin egentlige substans. “The Birds” må lige få et gensyn her en af de kommende dage.

(34). North By Northwest

Ja jeg er ikke overraskende helt enig i dit valg her og finder ligeledes “North By Northwest” for helt igennem fantastisk filmoplevelse. :)

”North By Northwest” er stadigvæk en fremragende og hamrende underholdende film, som med en ligeværdig brug af humor og alvor fremført af et herligt cast i verdensklasse, der samtidig akkompagneret af hofkomponist Bernard Hermans forrygende score, får filmens 130 min. til at suse forbi. Det er kort og godt Alfred Hitchcock når han er allerbedst og derfor naturligvis et klart must own til samlingen.

(33). The Dead Zone

Det er bestemt en af David Cronenbergs og Christopher Walkens bedste film og fungerer upåklageligt i sin blanding af thriller, drama og sci-fi, der samlet, (i en ganske interessant og fascinerende opbygning af historien der er sat sammen af små tegneserieagtige vignetter), danner rammen om en slags dannelsesrejse for Walkens protagonist. En dannelsesrejse der er sammenlignelig med en superhelt, som på traditionel vis først må lære at forstå sine kræfter, og dernæst acceptere sin rolle i samfundet som en særlig udvalgt, der til sidst må forsøge at gøre op med den ultimative ondskab. Walken spiller sin rolle med langt flere facetter, end man er vandt til at se fra hans side, (særligt scenerne i forbindelse med Anthony Zerbes karakter ifht. hans søn), hvilket kun taler til fordel for den plagede helterolle, som han er med til at skabe, hvem jeg som tilskuer blev dybt fascineret af at følge hele vejen til den intense finale, der samtidig understreger Cronenbergs evne til at formidle en stødt stigende spændingskurve, som er intet mindre end sublimt udført.

(50). The Hitcher

Også en fremragende thriller som jeg har set utallige gange, ofte i selskab med min bror, for hvem “The Hitcher” er en af hans absolutte yndlingsfilm. Kan huske da vi så filmen første gang for snart mange år siden og sad hele ude på kanten af sofaen for at se, om den stakkels C. Thomas Howell nu også klarede sig igennem de mange pinsler. Jeg er helt enig i de ting du har skrevet om filmen, og kan især rigtig godt lide, at du fremhæver hvilken betydning helt og skurk får i forhold til hinanden og hvorledes denne horrible, ofte ydmygende og demoraliserende duel er med til at modne filmens protagonist. Dette er netop grunden til, at jeg også mener “The Hitcher” fortjener en plads i rampelyset, da filmen nemlig er langt mere end blot en simpel thriller. Desuden er din beskrivelse af John Ryder ramt lige på kornet og er lige præcis årsagerne til, at han er gået hen og blevet en mindeværdig skurk i filmhistorien.

Som sagt skal jeg lige gense “The Birds” før, at jeg kan komme med en retfærdig bedømmelse, men ellers kan jeg kun give two thumbs up til dine øvrige valg “North By Northwest”, “The Dead Zone” og “The Hitcher”.

Også fedt at se at du har fået gang i listen igen. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#1157 BN 12 år siden

NightHawk (1156) skrev:
hvor modstanderne frem for blot at agere skurke, i stedet bruges til at tvinge de centrale karakterers gode og dårlige sider frem i lyset

Lige præcist! Sådan er det i høj grad også med 'The Birds'.

NightHawk (1156) skrev:
En dannelsesrejse der er sammenlignelig med en superhelt, som på traditionel vis først må lære at forstå sine kræfter, og dernæst acceptere sin rolle i samfundet som en særlig udvalgt, der til sidst må forsøge at gøre op med den ultimative ondskab.

Denne lighed havde jeg slet ikke tænkt over. Godt set!

NightHawk (1156) skrev:
Også fedt at se at du har fået gang i listen igen. :)

Ja, det var vist også på tide. hehe
Gravatar

#1158 BN 12 år siden

Gravatar

#1159 MMB 12 år siden

BN (599) skrev:
samt en replikløs scene hvor "1900" forelsker sig, siddende bag klaveret med et vidunderligt henført udtryk i ansigtet.

Jeg følte mig næsten tvunget til at hive frem i din gamle anmeldelse igen. Denne scene, som du nævner, er simpelthen noget af det bedste overhovedet. Uden ord formår Tornatore og Morricone simpelthen at formidle noget så fantastisk som forelskelse kun med billeder og musik. Fremragende scene. Den har siddet fast, lige siden jeg så filmen første gang, og jeg må have set scenen mindst 100 gange.
Gravatar

#1160 BN 12 år siden

Foeller (1159) skrev:
Jeg følte mig næsten tvunget til at hive frem i din gamle anmeldelse igen. Denne scene, som du nævner, er simpelthen noget af det bedste overhovedet. Uden ord formår Tornatore og Morricone simpelthen at formidle noget så fantastisk som forelskelse kun med billeder og musik. Fremragende scene. Den har siddet fast, lige siden jeg så filmen første gang, og jeg må have set scenen mindst 100 gange.

Det er så sandt som det er sagt. Fantastisk film!

Det er ikke alle film, der har så meget at byde på billedmæssigt og nede i detaljen, at man kan blive ved med at gense dem og nyde dem lige meget hver gang.

Skriv ny kommentar: