Gravatar

#1 BN 10 år siden

Meget er sket både før, imens og efter jeg lavede min top 200. Jeg har derfor besluttet at lave en ny topliste. Men denne gang bliver det en anderledes en af slagsen, idet jeg vil følge den model, jeg foreslog Collateral for nogle måneder siden.

Jeg vil lave en oversigt over mine nuværende 200 favoritfilm og nøjes med at rangere 40 af dem i en top 40. Fordelen ved dette er, at man derved blot udpeger (A) alle sine favoritter og (B) sine største favoritter, UDEN at rangere dem alle.

I praksis betyder det, at filmene vil blive inddelt i fire kategorier:

1) Jeg vil placere 50 film i ikke-prioriteret eller tilfældig rækkefølge under rubrikken 'Nr. 200-151'.

2) Jeg vil dernæst placere de næste 50 film i ikke-prioriteret eller tilfældig rækkefølge under rubrikken 'Nr. 150-101'.

3) Og så vil jeg placere de næste 50 film - også i ikke-prioriteret eller tilfældig rækkefølge - under rubrikken 'Nr. 100-41'.

4) De sidste 40 film vil - modsat de foregående - blive placeret i prioritetsrækkefølge (eller rangorden, om man vil), idet jeg vil gennemgå dem en efter en, indtil jeg har været igennem placeringerne 40-1.

Selvom de første 160 film således ikke er rangeret en efter en, vil den rubrik, som en bestemt film befinder sig i, jo alligevel være et tydeligt fingerpeg om, hvor godt jeg synes om den i forhold til de film, der befinder sig i en af de andre rubrikker. ... Dette skal naturligvis forstås i lyset af følgende: Jeg elsker ALLE disse film. Men mens nogle af filmene "bare" står for mig som aldeles fremragende oplevelser, står andre som store oplevelser og andre igen som de allerstørste oplevelser.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#2 Ispep 10 år siden

Sådan BN. Kom med oversigten. Ser frem til at se de nye film på listen.
Gravatar

#3 BN 10 år siden

BN (1) skrev:
3) Og så vil jeg placere de næste 60 film - også i ikke-prioriteret eller tilfældig rækkefølge - under rubrikken 'Nr. 100-41'.


Fixed. (Der må nødvendigvis være 60 film i denne rubrik. hehe)
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#4 BN 10 år siden

Og valget af mit billede er ikke tilfældigt, men skyldes følgende citat af mesterinstruktøren Stanley Kubrick:

"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it."

Oversat: "Følelsen ved oplevelsen er det vigtige, ikke evnen til at sætte ord på eller analysere den."

Dermed være ikke sagt, at jeg ikke er interesseret i at sætte ord på min oplevelse. Nej, men citatet underbygger min personlige erfaring om, at film først og fremmest er følelser. Og hermed sigter jeg ikke til det, at en fortælling er følelsesladet, men derimod til det, at de for mig allerbedste film har en næsten uforklarlig evne til at rive mig med gennem deres stemninger, billeder og musik. Det, som film kan, men som bøger eller romaner og hørespil ikke kan, er at fortælle gennem levende billeder tilsat stemning og musik. Og stemninger, billeder og musik ER netop ofte svært at sætte ord på eller analysere - det skal altsammen opleves/føles, ses og høres dér i øjeblikket. Her kommer det skrevne ord, dybest set, grusomt til kort. Og så er der nogle gange hvor det hele i usædvanlig, næsten ekstrem grad går op i en højere enhed, så der opstår ægte filmmagi. Hvor og hvornår dette sker, afhænger helt og holdent af tilskueren og hans følelser overfor eller indlevelse i det han ser i biografen eller derhjemme på tv-skærmen. Ingen - hverken filmfolk, anmeldere, topkritikere eller andre film-"eksperter" - og intet - hverken konsensus blandt anmeldere og publikum eller forudfattede meninger og ideer om eller skabeloner til hvordan gode film plejer at være lavet - kan kontrollere hvornår sådanne øjeblikke eller oplevelser opstår.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#5 Ispep 10 år siden

Det er meget fint, men.......oversigten? :)
Gravatar

#6 BN 10 år siden

Ispep (5) skrev:
Det er meget fint, men.......oversigten? :)


Nu forventede du vel ikke straks fire rubrikker med det hele serveret på engang, gjorde du? :-D ... Det ville der da ikke være nogen idé i.

Næh, I får selvfølgelig lidt af gangen, så der kan være bare en smule spænding ved listen. Og jeg starter op næste gang jeg har fridage, d.v.s. i løbet af de næste par uger.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#7 T. Nielsen 10 år siden

Er ikke sikker på nogen her på siden lever længe nok til at opleve den liste så BN. Håber du er lidt mere effektiv end sidst, men der er vel også en del mindre arbejde (og ta' mine kommentarer positivt, det jo fordi jeg læse det gerne vil ja;)
Baby, it's cold outside
Gravatar

#8 Allan Jacobsen 10 år siden

#7 - det første jeg tænkte, var også en joke :)

Glæder mig til at se din nye liste. Kommer der 50 film ad gangen indtil til top40?

Og i #4 - det er sgu godt skrevet!
The nerd formerly known as Skeloboy
Gravatar

#9 T. Nielsen 10 år siden

Ja #4 er en god påmindelse og gode ord.
Baby, it's cold outside
Gravatar

#10 BN 10 år siden

Allan Jacobsen (8) skrev:
Kommer der 50 film ad gangen indtil til top40?


Det er et godt spørgsmål, som jeg ikke har taget endelig stilling til. Jeg har overvejet at tage 25 film ad gangen. Det kan måske lyde voldsomt, men - som T. Nielsen korrekt påpeger - er der jo mindre arbejde ved listen den her gang, eftersom der naturligvis vil være et ret stort antal film, som er gengangere, og som jeg HAR skrevet kommentarer til.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)

Skriv ny kommentar: