Gravatar

#1 lagoni 22 år siden

Hvad er den bedste filmatisering af en bog, I kender?

Jeg kan personligt godt lide Requiem for a Dream, det er nok en af de film der er mest trofast over for bogen, både med stil og indhold. En gammel bog som Tess D'Urberville der foregår omkring år 1900, er også blevet forbløffende godt filmatiseret, men som High Fidelity mangler den en del interessante scener. Men jeg erkender at filmmediet også har sin begrænsning, hvis man skulle have alt med fra bøgerne, ville filmene komme til at vare urimelig lang tid og højst sandsynligt virke rodede. Film kan så til gengæld ofte bedre indeholde flashbacks, 'fortællerstemme' o.l.

Så er der klassikere som Hamlet, Don Quixote og andre der er blevet indspillet af massevis gange og med varierende resultat.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#2 lagoni 22 år siden

Beklager, jeg kom på en eller anden mærkelig måde til at poste indlægget to gange, da jeg skulle rette indholdet...
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#3 Michael Andersen 22 år siden

Det sletter jeg lige.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#4 The Duck 22 år siden

well Starship Troopers :P:P:P:P
Gravatar

#5 filmz-Crystalstar1200 22 år siden

There are plenty of good ones eg "L.A. Confidential", "Gone With The Wind", "Lion In the Winter" it is hard to pick only one :-/
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#6 McPeter 22 år siden

Selvom de selvfølgelig er noget forskellige synes jeg at Silence of the Lambs-bog og -film supplerer hinanden rigtigt godt. Synes ikke det var en direkte filmatisering af bogen, men til gengæld hiver filmen bare fat i nogle lidt andre ting uden at det virker upassende. Tror det er det bedste eksempel jeg kender på at 'begge historier' udnytter deres medie bedst...

Derudover synes jeg ærligt talt ganske godt og LOTR-filmene. Synes jævnligt at man hører folk brokke sig over fortolkningen i større ller mindre grad, men jeg synes at jeg sagtens kan forstå de ændringer der nu engang er for at en så stor fortælling fungerer på film. Jeg har det fint med at jeg er nødt til at hive bøgerne frem hvis jeg har lyst til at granske nogle af detaljerne - synes det er en ringe pris for at betale for at have fået lov til at se nogle af de billeder og den action som filmene tilbyder. :-)

Finder også Bram Stoker's Dracula god.

Jeg ved ikke helt om det tæller, men synes også ganske godt om film som Valhalla og de fleste af Disneys fortolkninger af diverse eventyr og historier. Godt nok er Disney-fortællinger sjældent 100% tro mod original-historierne, men til gengæld tilbyder de så nogle andre ting.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#7 dyg 22 år siden

Jeg har gerne Apt Pupil, men glæder mig meget til at se, hvad de kan få ud af Glamorama.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#8 MadMartigan 22 år siden

Der er jo så mange Fx. The Shawshank Redemption syntes jeg er et godt bud.

Så har jeg aldrig forstået, hvorfor min yndlings bog Spion i Frazertown af Konsalik aldrig er blevet filmatiseret.

Nogen der har læst den? Jeg syntes den bog er Exceptionel...
I'm your huckleberry...
Gravatar

#9 Guts 22 år siden

Well...Fight Club synes jeg var vellykket.
+ Memento...selvom det var fra en short story.
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Gravatar

#10 filmz-luckyluke.dk 22 år siden

jeg syntes Stephen Kings The Dark Half(eller Den Mørke Halvdel). holder 98% til bogen. det er bare arveligt at det er lidt skod skuespil.

Skriv ny kommentar: