Gravatar

#211 Muldgraver 14 år siden

Jeg holder meget af at læse (gode) børnebilledbøger. Jeg har netop i dag modtaget bogen Duck, Death and the Tulip og den er ikke mindre end sublim a'la genial. Bogen er skrevet og tilsyneladende også tegnet af Wolf Erlbruch, som nok er mest kendt for Where the Wild Things Are.

En af de ting som fascinerer mig så meget ved en god børnebilledbog, er dens evne til på en meget simpel måde at fungere på flere niveauer. For børn er de en nænsom men effektiv åbning ind til litteraturen og billedkunsten, og disse kulturelementers evne til at skildre noget alvorligt uden de bliver talt ned til, og allerhelst med respekt for den mystik som gør fantasi og drømme til en anerkendt del af livet. For voksne kan bogen virke som en meget koncentreret livsvisdom, som bare venter på at blive grundet over, og deri give en god mulighed for en snak med barnet om væsentlige sider af livet, når spørgsmålene i mødet med kulturen melder sig.

Jeg så første gang bogen på dansk, for nogle år siden, men uden jeg på det tidspunkt havde næret min interesse synderligt. Nyligt faldt jeg så tilfældigvis over den på amazon til en ret god pris, og så var der ikke tvivl om jeg skulle købe den.

Jeg ser meget frem til at få læst flere af Erlbruchs bøger, men indtil videre kan jeg foruden de to allerede nævnte bøger anbefale Solsorten fru Meier, som ligeledes overgår beskrivelse.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#212 wimmie 14 år siden

Læser "Crazy Heart" af Thomas Cobb (jep, bogen bag filmen)

Kan nogen fortælle mig hvordan man kan købe en bog fra 1987 i en genbrugsbutik - hvor det så viser sig at halvdelen af siderne ikke er sprættet op - dvs. bogen har aldrig været læst? Meget mærkeligt :D
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#213 Lady Arwen 14 år siden

Venter på at modtage Stephen Fry's nye selvbiografi, forudbestilte den ved Waterstones søndag, den blev sendt afsted i går, så nu venter jeg bare spændt :) Hans første biografi Moab is my washpot er rigtig god, så har høje forventninger til den nye.

Doctor Who <3
Gravatar

#214 Thomsen 14 år siden

Ny bog om slasherfilm:

Justin Kerswell: Teenage Wasteland - The Slasher Movie Uncut: a History of the Slasher Movie

Kerswell er manden bag det glimrende website http://www.hysteria-lives.co.uk/

Bogen udkommer i næste måned, og amazon.co.uk giver 50% forudbestillingsrabat, så prisen ryger ned på sølle £8 (ex. dansk moms).
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#215 wimmie 14 år siden

Jeg har som regel gang i 2 eller 3 bøger på samme tid (én til at læse i mens jeg står på Crosstraineren i Fitness World og én til at læse inden jeg lægger mig til at sove...og somme tider én til bare at have i tasken til ventetider, pauser på arbejde osv.), og nu hvor jeg lige har afsluttet dem jeg var igang med har jeg nu kastet mig over "I den klare nat" (A Midnight Clear) af William Wharton og "Never let me go" af Kazuo Ishiguro

:)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#216 Bates 14 år siden

Er der nogen som kan anbefale gode, velskrevet og seriøse bøger om nordisk mytologi??
Gravatar

#217 Fynboen 14 år siden

Bates (216) skrev:
Er der nogen som kan anbefale gode, velskrevet og seriøse bøger om nordisk mytologi??

Fag- eller skønlitteratur?
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Gravatar

#218 Bates 14 år siden

Begge dele har lige stor interesse.
Gravatar

#219 Bony 14 år siden

Da jeg var yngre nød jeg, at læse bøgerne om Erik Menneskesøn. Men det er dog mange år siden sidst, så jeg ved ikke helt hvordan de ville blive modtaget i dag. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#220 Muldgraver 14 år siden

Har for nylig færdiggjort En katolsk præsts dagbog af G. Bernanos. På mange måder minder bogen mig om Idioten, selvom præsten som er bogens hovedperson, bruger sin naivitet lidt anderledes (eller vel snarere bliver af naiviteten brugt anderledes). Fin bog om kompleksiteten mellem sindets mysterier, værdikonstruktioner og inderlighed. En sådan slags bog som altid får mig til at glæde mig over hvor anderledes verden kan blive opfattet end lige vor tids besynderlige værdiminimalisme.

Men nu læser jeg Processen af Kafka. En fantastisk bog om magtstrukturer og individets omkuldelsese i givne miljø og sig selv. Indtil videre har der været herligt med Kafkas nøgterne surrealisme (eller hvad man nu kan kalde det), som giver nogle besynderlige comic reliefs.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl

Skriv ny kommentar: