Gravatar

#301 Skeloboy 13 år siden

Jeg skal have solgt lidt bøger, fordi jeg mangler penge...

Jeg har Harry Potter 1-7 på dansk i very good til excellent. De er indbundet. Jeg tænker 250 kr samlet.

Desuden har jeg Gyldendals Illustrerede Verdenshistorie 1-3 fra 1919 i very good. Her tænker jeg 500 kr.

Og derudover har jeg Saga Borgs Jarastavens Vandring i 9 bind, hvor jeg i alt tænker 150 kr...

Er det helt urimeligt?

Og nogen interesserede her? :)
Gravatar

#302 Antlion 13 år siden

Jeg har bestilt "A Fan's Notes", "Pages from a Cold Island", "Last Notes from Home" samt "Misfit: The Strange Life of Frederick Exley". En genlæsning af Exleys bibliografi har jeg set meget frem til, da han efter mening er et af det 20. århundredes højdepunkter i amerikansk litteratur.

Andre der deler min begejstring?
Gravatar

#303 MaxHHansen 13 år siden

Jeg har læst de fleste af Stephen Hunters bøger, og vil da lige anbefale Bob Lee Swagger-serien som et rigtig godt bekendtskab. Spændende bøger, masser af action, interessante plots og fede karakterer... (og langt bedre end filmen Shooter med Wahlberg og Glover).

Andre der kender dem? (har ikke rigtigt mødt nogen endnu, men jeg KAN da ikke være alene om at nyde disse bøger...)

Gravatar

#304 Wangsgaard 13 år siden

Skeloboy (301) skrev:
Jeg skal have solgt lidt bøger, fordi jeg mangler penge...

Jeg har Harry Potter 1-7 på dansk i very good til excellent. De er indbundet. Jeg tænker 250 kr samlet.

Har du stadigvæk Harry Potter til salg?

Jeg har måtte opgive bogen "A Prayer for Owen Meany", har forsøgt mig 2 gange og kan bare ikke komme igennem den. Det er ellers min 3. John Irving bog og var meget glad for de andre to.

Jeg er derfor startet på "A Hitchicker guide to the galaxy" samlede værker :)
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#305 ksaku 13 år siden

Efter at have overstået en brav kamp med at komme igennem Dean Koontz "Så Langt Øjet Rækker" er jeg lige startet på Stephen Baxters "Xeelee: An Omnibus" og er ganske fornøjet af de første 60 sider ihvertfald.
http://www.amazon.co.uk/Xeelee-Omnibus-Raft-Timeli...

Gravatar

#306 Muldgraver 13 år siden

Forsøger mellem alt fagsjovet at få læst Mørkets hjerte af Joseph Conrad, hvilket er en ren fryd.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#307 Antlion 13 år siden

Muldgraver (306) skrev:
Forsøger mellem alt fagsjovet at få læst Mørkets hjerte af Joseph Conrad, hvilket er en ren fryd.

Altid. Sørgeligt, at "Klovn: The Movie" skulle nedværdige netop det mesterværk.
Gravatar

#308 Muldgraver 13 år siden

Hvilket så bare må tale til Conrads ære og Klovn-folkenes vanære.

Det er ganske vist noget tid siden jeg har set Apocalypse Now, men det er sjovt at have Mørkets hjerte i baghovedet med når jeg tænker tilbage på filmen.
Gravatar

#309 Muldgraver 13 år siden

Og forresten: Jeg har for nylig færdiglæst Pierre - eller Flertydighederne af Herman Melville.

Sproget er til tider overordenlig flot, men ofte temmelig højstemt, så hvis man finder den slags udøjeligt, bør bogen undgås. Pierre indeholder desuden en del moralske rablerier (kan såmænd forstås positivt nok), som Melville dog (mest i kraft af handlingen) har det med at fordreje lidt henimod det let ironiske, selvom ironien oftest rammer den læser som måtte være enig i moralen, men som har indrettet sig som historiens usympatiske karakterer (og hvis man ser på vort samfund i dag og hvordan de hykleriske tendenser i borgerskabet manifesterer sig, får fortællingen nærmest et tragikomisk skær). Der er dog også en besynderlig sympatiserende ironi overfor hovedpersonen Pierre.

Plottet er ikke så vildt i dag, som da bogen udkom (Melville fik på puklen for historien som flertallet af kritikere fandt usmagelig), men det er fortalt med en konsekvens og indlevelse, som jeg finder ganske fin, på trods af højstemtheden, som altså også sine steder bliver lige lovlig meget for mig.

4/6
Når bogen er charmerende er den meget charmerende, men når bogen fortaber sig i sine lidt for afstikkende tankespind bliver den for kedelig indtil det ligegyldige. Nogle steder er det højstemte sprog sublimt akkompagnerende og billedrigt, andre steder bare lidt for meget for mig. Plottet og karaktererne sine steder vidunderligt lumsk fortalt, så sympatierne bliver så underfundigt flertydige.
Gravatar

#310 Antlion 13 år siden

Muldgraver (308) skrev:
Det er ganske vist noget tid siden jeg har set Apocalypse Now, men det er sjovt at have Mørkets hjerte i baghovedet med når jeg tænker tilbage på filmen.

Bestemt, og man får i særdeleshed indtryk af Brandos imposante skikkelse, når ser ham i lyset af Kurtz fra bogen.

En anden litterær reference er blandt andet Frazer og Freud: I filmen ligger "The Golden Bough" faktisk på Kurtz' bog, da Willards når frem til ham for enden af floden. Denne subtile association til Frazer formoder, at visse urstammer indsætter en fremmed person til at spille gud, hvorefter denne ofres til faderguden (med mindre totemdyr er en mulighed). Dertil kommer "Totem und Tabu" referencen, der fortæller om indhentelsen af systemets sønner, hvorfor Kurtz slagtes ligesom oksen.

Har du i øvrigt læst noget af Frederick Exley, som jeg nævnte tidligere?

Skriv ny kommentar: