Gravatar

#311 Muldgraver 13 år siden

Fine og interessante detaljer (omend jeg endnu ikke er kommet til Kurtz, det må dog være lige op over, der har netop været en masse pile og spyd). Der bliver nok at glæde sig til til ved gensynet af Dommedagen.

Nej, men jeg bliver jo nok nødt til at undersøge Exley. Ligesom jeg gav mig til at undersøge Conrad efter at have læst din kommentar til Klovn-filmen, hvilket hidtil har givet pote. Jeg kan dog ikke finde Exley på biblioteket, er han kun til at få fat i på engelsk og i en boghandel?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#312 Antlion 13 år siden

#311:

"A Fan's Notes" kan fås for cirka 100 kroner på Saxo eller Adlibris - enten udgivelsen fra Vintage eller Yellow Jersey Press. Sidstnævnte har netop udgivet en ny version, som Amazon UK dog øjensynligt fik udsolgt af. De to andre romaner er ret sjældne, men udgivelserne fra Random House kan fås rimelig billige brugt (Amazon UK's markedsplads er nok det billigste sted at lede).

Det ser ikke ud til, at bibliotekerne har hans værker liggende, udover et par få eksemplar.

Læser du forresten Conrad på dansk, siden du implicit efterspørger oversættelser af Exley? Hans prosa er yderst betagende, og hvis man kan læse engelsk, ser jeg ingen grund til at finde en oversættelse.
Gravatar

#313 Skeloboy 13 år siden

Wangsgaard (304) skrev:
Har du stadigvæk Harry Potter til salg?

De har aldrig været til salg...men det kommer de nok i denne måned :)
Gravatar

#314 Wangsgaard 13 år siden

Ok havde bare misforstået din indlæg, kunne måske godt overveje at købe dem til min nevø som har fødselsdag i denne måned
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#315 Muldgraver 13 år siden

Antlion (312) skrev:
#311:

"A Fan's Notes" kan fås for cirka 100 kroner på Saxo eller Adlibris - enten udgivelsen fra Vintage eller Yellow Jersey Press. Sidstnævnte har netop udgivet en ny version, som Amazon UK dog øjensynligt fik udsolgt af. De to andre romaner er ret sjældne, men udgivelserne fra Random House kan fås rimelig billige brugt (Amazon UK's markedsplads er nok det billigste sted at lede).

Det ser ikke ud til, at bibliotekerne har hans værker liggende, udover et par få eksemplar.

Læser du forresten Conrad på dansk, siden du implicit efterspørger oversættelser af Exley? Hans prosa er yderst betagende, og hvis man kan læse engelsk, ser jeg ingen grund til at finde en oversættelse.

Ok, jeg skal alligevel til at bestille lidt bøger, så kan jeg jo passende hente et par Exley også.

Ja, jeg læser Conrad på dansk. Jeg er bedre hjemme i det danske sprog end det engelske og selvom omfanget af oversættelsesmulighed er en åben debat, får jeg oftest mest ud af at læse bøger på dansk. Desuden læser jeg for sjældent bøger på engelsk til at jeg kan vedligeholde de færdigheder jeg får oparbejdet gennem læsning. Det er sjældent jeg har fornemmet en oversættelse som dårlig. Der har måske været et tilfælde af Stephen Kings Det onde, men den fandt jeg nu så kedsommelig, at jeg ikke har nogen interesse i at læse flere bøger af ham, heller ikke på originalsproget.

Der er dog undtagelser, men det er mest i forbindelse med lyrik eller mere tætpakket sprog, hvor man lidt anderledes end i epikken skal fornemme det enkelte ords musikalske del i helheden. Og så i tegneserier... af en eller anden grund skurrer det i mit indre øre, når jeg læser eksempelvis Gaiman eller Frank Miller på dansk.
Gravatar

#316 Skeloboy 13 år siden

Wangsgaard (314) skrev:
Ok havde bare misforstået din indlæg, kunne måske godt overveje at købe dem til min nevø som har fødselsdag i denne måned

Skulle bare lige høre, om det var en rimelig pris :)

Jeg har heller ikke lige 6 og 7 nu, de er lånt ud, og ved faktisk ikke hvilken stand, de er i. Og det bliver ret dyrt at sende dem.

Men vi kan nok godt finde ud af noget, hvis de kan hentes i Odense :) vil også gerne sende, men det jeg gætte der på, det bliver omkring de 100 kr. i forsendelse
Gravatar

#317 Benway 13 år siden

#315 Med hensyn til "Det onde" eller "It" så er det ikke nødvendigvis sproget. Jeg læste en ca. 200-300 sider på engelsk, inden jeg droppede den - noget jeg ellers næsten aldrig gør. Det er en af de kedeligste og mest endeløst gentagende bøger, jeg nogensinde har læst. Af King havde jeg ellers tidligere læst "Pet Sematary", som er en glimrende gyser, men efter oplevelsen har jeg heller aldrig haft lyst til at læse mere af ham.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#318 Muldgraver 13 år siden

Så er det nok bare forfatteren. Jeg har dog også hørt andre rose Pet Sematary, så jeg går ud fra han har fået et par vellykkede gennem hænderne. Men ja, andre om dem :)
Gravatar

#319 MaxHHansen 13 år siden

Benway (317) skrev:
#315 Med hensyn til "Det onde" eller "It" så er det ikke nødvendigvis sproget. Jeg læste en ca. 200-300 sider på engelsk, inden jeg droppede den - noget jeg ellers næsten aldrig gør. Det er en af de kedeligste og mest endeløst gentagende bøger, jeg nogensinde har læst. Af King havde jeg ellers tidligere læst "Pet Sematary", som er en glimrende gyser, men efter oplevelsen har jeg heller aldrig haft lyst til at læse mere af ham.

Ok, personligt anser jeg It for at være et af Kings bedste værker... mens Pet Sematary bestemt ikke sagde mig noget. Smag og behag... ,o)
Gravatar

#320 Thomsen 13 år siden

Benway (317) skrev:

Jeg er fuldstændig enig omkring IT. Jeg læste den forrige år, fordi jeg fik fat i en stak engelske og amerikanske King hardbacks billigt - og aldrig har jeg kedet mig så meget (selvom jeg dog gennemførte). Den er for mig et glimrende eksempel på en King i skred, da er blevet så stort et navn, at han får lov til alt, selvom han mest af alt trænger til en god redaktør.

PET SEMATARY er jeg også enig i. Den er virkeligt god og skal nærmest læses på engelsk pga. den ualmindeligt kluntede, danske oversættelse. Jeg er også ret glad for hans tidlige novellesamlinger. Ellers er jeg ikke den helt store fan.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.

Skriv ny kommentar: