Gravatar

#401 MBAD 13 år siden

Sidder og analyserer 'Skyggen' af H.C. Andersen til min afgangsprøve imorgen. Normalt ville folkeskolearbejde ikke være noget, jeg ville gide at berette om, men 'Skyggen' er i sandhed blandt det bedste, jeg har læst af Andersen. Men jeg har heller ikke læst så meget, min interesse er først lige blevet genvakt. Hvilke af hans romaner er anbefalelsesværdige?

I styrer efterhånden godt og grundigt mit liv, herinde, for KeyserSözes anbefeling gav mig lyst til at læse Parisisk Spleen af Baudelaire. Jeg har desværre forsømt poesi ret groft, da jeg altid har følt en større tiltrækning til prosa, så måske er det derfor, disse små prosadigte netop taler til mig, for det gør de i sandhed. Jeg læste lidt under halvdelen af samlingen i dag, og er altså ikke færdig, men jeg er allerede blevet opsat på at give mig i kast med mere symbolisme og dekadentisme. Foreløbigt færdiggør jeg PS i selskab med en dosis krautrock imorgen!

Det første digt, Den Fremmede, er utroligt sigende i al sin længselsfulde enkelthed.
Gravatar

#402 MMB 13 år siden

Jeg var oppe i den til min eksamen og fik et sikkert 12-tal. Skriv, hvis du vil have min disposition eller noter.

EDIT: Går du i folkeskole?!
Gravatar

#403 MBAD 13 år siden

Jeg er ved at være færdig, så ellers tak, jeg behøver ikke mere materiale. Men egentlig vil jeg da gerne høre, mere for sjovs skyld, hvilke punkter du havde på :)

Ja, jeg går ud af 9. nu her.
Gravatar

#404 MMB 13 år siden

Disposition:
• Kort resume
• Skyggen i forhold til romantikken
• Personkarakteristik og analyse af den lærde mand og skyggen
• Oplæsning
• Analyse af oplæsningsstykket
• Fortolkning
• Perspektivering
• Forfatterens budskab og konklusion
Analyse og fortolkningspunkter:
• Analyse af den lærde mand og skyggen ved hjælp af Freuds personlighedsmodel
• Forfatterens budskab med eventyret
Perspektiveringsområder:
• Perspektivering til H.C. Andersens liv

Jeg havde lidt mere på min disposition, men så vidt jeg husker, så var ovennævnte ca. det, jeg nåede.

Men bare tag det roligt. Du virker jo mindst 100 gange så kultiveret som den gennemsnitlige elev i 9. klasse. Folkeskoleeksamener er generelt piece of cake, så længe du ikke går i stå. :)
Gravatar

#405 Fellaheen 13 år siden

MBAD (403) skrev:
Ja, jeg går ud af 9. nu her.

Det er ret imponerende :) Lov mig at du bliver filminstruktør! Der mangler flere filminstruktører, som læste Baudelaire og hørte krautrock og Notre Dame-skolen da de var 15-16 år, der mangler i det hele taget flere filminstruktører, der ved hvem Tarkovskij er. Hvor er de henne? Jeg mener - når man ser på afgangsfilmene.

Desuden kan kan det ikke passe at jeg er den eneste Tarkovskij i min generation :)) (selvom jeg nu er noget ældre end dig).

Antlion (399) skrev:
Desværre kender jeg kun Barritt som krautrockeren iblandt Ash Ra Tempel og Cosmic Jokers. Med undtagelse af "The Nabob of Bombasta" er hans bøger svære at få fat i, så hvis du kan købe fængselsskriftet "Whisper" til rimelige penge, skal du helt sikkert slå til. Jeg vil skyde på, at den cirka er 500 kroner værd, alt efter stand.

Vidste ikke han også har været krautrcker, han har da været om sig. Men er utroligt ukendt, virkelig ukendt. Men det gør jo kun opdagelsen bedre hvis hans "fængselsskrift" virkelig er godt. "Hvisken" kostede mig 100 kroner, men det var også en dansk oversættelse. Er den også 500 værd?
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#406 Antlion 13 år siden

Nå, er det Jannick Storms oversættelse? Jeg troede lige, at du havde skaffet 1971-udgivelsen i læderindbinding. 100 kroner er næsten overpris, med mindre det er et meget pænt eksemplar, hvis du spørger mig.

Barritt skulle efter sigende have solgt de resterende eksemplarer af bogen for billige penge, inden han døde. Så man skulle have slået til for et par år siden. :)
Gravatar

#407 MBAD 13 år siden

#404 Ah ja, tak for det, jeg havde helt glemt et oplæsningsstykke. Perspektiverede du slet ikke til en anden tekst?

Jeg går også kun op i den her, fordi jeg faktisk nyder at arbejde med 'Skyggen'.
For det første ser jeg mest af alt afgangsprøverne som en konkurrence i terperi, og for det andet øger det ikke motivationen, at karaktererne er fuldstændig ligegyldige!

#405 Tja, jeg ville bestemt elske det, men det kræver nok, at jeg begynder at interessere mig lidt mere for den tekniske side af filmmediet. Desuden er jeg generelt ikke kreativt anlagt, så et fag som filosofi ligger umiddelbart mere til mig...

Går du målrettet efter at blive filminstruktør?
Gravatar

#408 Antlion 13 år siden

Foeller (404) skrev:
Disposition:
• Kort resume
• Skyggen i forhold til romantikken
• Personkarakteristik og analyse af den lærde mand og skyggen
• Oplæsning
• Fortolkning
• Perspektivering
• Forfatterens budskab og konklusion
Analyse og fortolkningspunkter:
• Analyse af den lærde mand og skyggen ved hjælp af Freuds personlighedsmodel
• Forfatterens budskab med eventyret
Perspektiveringsområder:
• Perspektivering til H.C. Andersens liv

Egentlig en skrækkelig måde at læse H.C. Andersen på. Meget folkeskoleligt...
Gravatar

#409 MBAD 13 år siden

#408 Tænker du Freud? I så fald er jeg enig.
Gravatar

#410 Fellaheen 13 år siden

#406 - Jo det er et pænt eksemplar, men det er Jannick Storms oversættelse. Så 100 kr er nok meget rimeligt.

Ja det skulle man da. Har du tænkt dig at læse den eller gider du ikke det?

#407 - Ikke helt nej, jeg er færdig med gymnasiet nu og har tænkt mig at læse litteratur, filosofi eller statskundskab eller alle tingene (kan man det?). Jeg gider ikke læse medievidenskab eller sådan noget - hellere lave film end tale om dem (der er alligevel ikke så meget at tale om (dvs. på et professionelt plan, almindelig filmsnak som her på Filmz er jo rigtig brugbar og lærerig)). Men bagefter min uddannelse (som jeg mest ser som velfærdsstatens gave til mig, jeg har bestemt ikke tænkt mig at dele min viden med andre ved at forske/undervise bagefter) vil jeg da gerne blive filminstruktør (hvem vil ikke det?), selvom det er et urealistisk ønske, der naturligvis ikke bliver til noget :)

Desuden: filosofi er også et kreativt og æstetisk fag. Tænk på Schopenhauer, han er da en kunstner.

Mht. symbolisme så har jeg nok også gjort opmærksom på Hamsun, Rilke og Rimbaud ikke?
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino

Skriv ny kommentar: