Er selv ved at læse "Intruders - the incredible visitations at Copley Woods" af Budd Hopkins. Meget interessant ufolitteratur, der fortæller om cases, hvor hovedsaglig kvinder er blevet bortført af de små grå rumvæsner. Nogle har oplevet at være gravid, og pludselig ikke være det længere. Dette angiveligt dokumenteret af læger osv.
Jeg har det sådan, at jeg finder emnet ekstremt interessant, og at jeg er ekstremt skeptisk samme tid. Jeg har ingen idé om dette virkeligt finder sted, men bare som horror, er det faktisk god underholdning. (Bare ikke for dem det går ud over!!)
Der er beretninger fra steder i verden, men dog mest fra USA, der må siges at huse flest af disse angivelige bortførelser.
Det rare ved bogen, er at forfatteren ikke gør sig klog på hvad det er, men snarere bare konstaterer at det finder sted.
En science-fiction novellesamling med nogle af de store gamle; Arthur C. Clarke, Ray Bradbury, Isaac Asimov osv. Bla The Sentinel af C. Clarke, en novelle der inspirerede til en film af Kubrick, som nok står et par mennesker herinde nær :-)
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
#36: Selv tak Castiel. Jeg synes, at det er pragtfuldt med en bogtråd her på Filmz. :)
Thomsen (35) skrev:
#32 - Tusind, tusind tak for anbefalingerne. Det ser virkelig spændende ud. Har du nogen idé om, hvornår den reviderede "A Pleasing Terror" kommer ud?
Det var da så lidt Thomsen. :) Nej, jeg ved desværre ikke, hvornår den udkommer, men den har været meget længe undervejs, så jeg håber lidt, at det bliver i år. Dog sætter jeg naturligvis stor pris på, at de gør et grundigt, fornemt stykke arbejde. Desuden er de kun to personer om at drive Ash-Tree Press (naturligvis opkaldt efter M. R. James-fortællingen "The Ash-Tree"), så de har vist rigeligt at se til. :) Du kan sende dem en e-mail, hvis du er interesseret, så skriver de, når der er nyt om udgivelsen. Den oprindelige udgivelse blev hurtigt udsolgt, så det kan anbefales at blive skrevet op til den nye udgave.
Den første nyhed om den nye udgave jeg stødte på var denne fra 2007:
Update (September 22, 2007) Ash-Tree Press have announced that work is commencing on a new edition of the long out-of-print A Pleasing Terror: The Complete Supernatural Writings of M.R. James. "We emphasise," they say, "that it will be a NEW edition, and not a straight reprint of the volume issued in 2001 [see my review here]. There are some additions we wish to make, some minor errors that we wish to correct, and some design details to which we'll be giving our attention. It is our plan to have the new edition available... at the end of October/beginning of November: but there is a lot of work to do yet. We do not expect the price of the new edition to be more than the original edition... We will also consider the feasibility of a paperback edition in due course, should demand for a lower priced volume prove that worth considering (but... a paperback binding on so large a book is not a particularly attractive idea to us)." New For a variety of reasons, not least Ash-Tree's changeover to a new printer, the reprint of A Pleasing Terror has been delayed. Chris Roden tells me that: "if things go well through the new year period", the book could be out around mid-2008.
(Roden var jeg i kontakt med i februar måned. Han nævnte ikke noget om en udgivelsesdato.)
Thomsen (35) skrev:
Lovecraft kan jeg varmt anbefale. Der er ingen tvivl om, at han har haft enorm betydning for det 20. århundredes horrorfiktion (man behøver blot at se på mængden af andre forfattere, der har skrevet historier, der foregår i Lovecrafts univers). Blandt mine egen favoritter hører hans to kortromaner "The Case of Charles Dexter Ward" og "At the Mountains of Madness" og ikke mindst novellen "Shadow over Innsmouth".
Jeg har desværre "Tilfældet Charles Dexter Ward" stående i dansk oversættelse (også et levn fra teenageårene)... suk...
Den (den danske oversættelse) har jeg vist også liggende i en kasse et sted. Jeg er ikke engang sikker på, at jeg kom igennem den dengang. Men den har uden tvivl været årsag til, at jeg i mange, mange år har undgået romanen og anset den for at være overvurderet. Jeg blev virkeligt positivt overrasket, da jeg endeligt tog mig sammen til at læse den på originalsproget her i foråret.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Jeg læser heller aldrig oversættelser, når jeg kan nyde teksterne på originalsproget, så den får lov at stå i fred. Jeg har også læst en del Stanislaw Lem på det seneste, men der er jeg desværre nødsaget til at læse oversættelser. ;)
Jeg vil også til alle dem som ikke har stiftet bekendtskab med ham (nu hvor vi alligevel er ved gotiske forfattere), at læse Henry James' The Turn of the Screw. Den er ikke særlig lang, cirka 100 sider, og kan findes billigt på Amazon i flere forskellige udgaver. Det er en fantastisk spøgelseshistorie som bare bliver endnu bedre når man analyserer den (hvilket jeg kan hilse og sige, ikke er nemt).
#47 Det kan jeg også skrive under på. De eneste undtagelser kan være hvis det er noget letlæseligt ala Dan Browns romaner. Der mister man ikke ligefrem så meget i oversættelsen.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Er netop blevet færdig med A Darkling Plain som er den fjerde og sidste bog i Philip Reeve's bogserie Mortal Engines Quartet
Tillad mig at citerer fra wikipedia:
The Quartet is set in the distant future, in an age known as the Traction Era. Earth has been reduced to wasteland by a devastating conflict, known as the Sixty Minute War. Nations no longer exist, except in the lands of the Anti-Traction League; Traction Cities - entire cities mounted on caterpillar tracks for mobility - are fiercely independent city-states, using giant jaws to devour one another for resources.
Dette skal forstås helt bogstaveligt; enorme byer har fået larvefødder under sig og kører rundt i europa / asien og "æder" hinanden. Det lyder absurt, men man indlever sig hurtigt i denne verden.
Hvis man er til sciences fiction iblandet samfundskritik, ægte mennesker og humor så skal man give serien en chance. (Hvad kalder man en død mand som er blevet genoplivet for derefter at blive dræbt igen og genoplivet igen? A re-resurrected man lol.)
---------------------------
Har også fornylig "lydbogslæst" The Lovely Bones og My Sisters Keeper. Begge bøger er familie-trauma-dramatiske, og til tider meget svære (følelsesmæssigt) at komme igennem.
I The Lovely Bones følger vi Susie som i starten af bogen bliver voldtaget, myrdet og parteret af sin nabo (træls træls). Men bogen er fortalt af Susie som sidder i himlen (eller noget tilsvarende) og observerer og kommenterer hvorledes hendes familie klarer (eller ikke klarer) sig igennem tiden derefter. Man følger og føler hendes frustration over at være revet så brutalt væk fra sin familie, og ofte vil man gerne blande sig sige:" Ja det er ham! Fang ham!". Det er en bog om familie og Susie har mange tanker tilbage i tiden da hun var yngre, og man lærer langsomt at forstå hele familien.
My Sisters Keeper handler om Anna på 14 som er sat i verden (genetisk korrekt donor) for at redde sin søster på 16 fra at dø af kræft. Vi kommer ind i handlingen på det tidspunkt, hvor Anna ikke længere kan magte at være reservere-dels-menneske for sin søster og går til en advokat for at opnå medicinsk-juridisk selvbestemmelse. Man får historien fortalt fra 6-7 forskellige jeg-personer: Far/mor/den ældre bror/Anna/Annas advokat og advokatens ex-kæreste. Man får også lidt fra den døende søster, Kate, men det er meget begrænset. Den langt sværest del at komme igennem, er den del af historien som er fortalt af deres mor, Sara. Det er primært hende som tyrer/trumfer alt igennem, og det er gennem hende vi får hele den medicinske historie om Kate. Og der er dælme mange medicinske udtryk; det er et sandt ord -/og følelsesbombardement og man ender med at blive halvt immun hvilket sandsynligvis også var hensigten. Det er en bog om familie, om moral, etik og rigtig og forkert. Hvor langt vil man selv gå for at redde sit barn? Jeg vil naturligvis ikke spolerer slutning, men jeg blev nød til at fattede den virtuelle pen og ha' lidt ping-pong med forfatteren efter at have hørt bogen.
#41 davenport 15 år siden
Meget interessant ufolitteratur, der fortæller om cases, hvor hovedsaglig kvinder er blevet bortført af de små grå rumvæsner. Nogle har oplevet at være gravid, og pludselig ikke være det længere. Dette angiveligt dokumenteret af læger osv.
Jeg har det sådan, at jeg finder emnet ekstremt interessant, og at jeg er ekstremt skeptisk samme tid. Jeg har ingen idé om dette virkeligt finder sted, men bare som horror, er det faktisk god underholdning. (Bare ikke for dem det går ud over!!)
Der er beretninger fra steder i verden, men dog mest fra USA, der må siges at huse flest af disse angivelige bortførelser.
Det rare ved bogen, er at forfatteren ikke gør sig klog på hvad det er, men snarere bare konstaterer at det finder sted.
http://www.amazon.com/Intruders-Incredible-Visitat...
#42 Thomsen 15 år siden
#43 Bates 15 år siden
#44 colocho 15 år siden
En science-fiction novellesamling med nogle af de store gamle; Arthur C. Clarke, Ray Bradbury, Isaac Asimov osv. Bla The Sentinel af C. Clarke, en novelle der inspirerede til en film af Kubrick, som nok står et par mennesker herinde nær :-)
#45 Highland Park 15 år siden
Det var da så lidt Thomsen. :)
Nej, jeg ved desværre ikke, hvornår den udkommer, men den har været meget længe undervejs, så jeg håber lidt, at det bliver i år. Dog sætter jeg naturligvis stor pris på, at de gør et grundigt, fornemt stykke arbejde. Desuden er de kun to personer om at drive Ash-Tree Press (naturligvis opkaldt efter M. R. James-fortællingen "The Ash-Tree"), så de har vist rigeligt at se til. :)
Du kan sende dem en e-mail, hvis du er interesseret, så skriver de, når der er nyt om udgivelsen. Den oprindelige udgivelse blev hurtigt udsolgt, så det kan anbefales at blive skrevet op til den nye udgave.
Den første nyhed om den nye udgave jeg stødte på var denne fra 2007:
(Roden var jeg i kontakt med i februar måned. Han nævnte ikke noget om en udgivelsesdato.)
Jeg har desværre "Tilfældet Charles Dexter Ward" stående i dansk oversættelse (også et levn fra teenageårene)... suk...
#46 Thomsen 15 år siden
#47 Highland Park 15 år siden
Jeg har også læst en del Stanislaw Lem på det seneste, men der er jeg desværre nødsaget til at læse oversættelser. ;)
#48 filmz-jonasgr 15 år siden
#47 Det kan jeg også skrive under på. De eneste undtagelser kan være hvis det er noget letlæseligt ala Dan Browns romaner. Der mister man ikke ligefrem så meget i oversættelsen.
'Cause I'm evil"
#49 sluppermand 15 år siden
Den sindrige ridder Don Quixote de la Mancha
En klassiker jeg aldrig har læst. Jeg håber den er så godt som alle siger.
#50 loki 15 år siden
Tillad mig at citerer fra wikipedia:
The Quartet is set in the distant future, in an age known as the Traction Era. Earth has been reduced to wasteland by a devastating conflict, known as the Sixty Minute War. Nations no longer exist, except in the lands of the Anti-Traction League; Traction Cities - entire cities mounted on caterpillar tracks for mobility - are fiercely independent city-states, using giant jaws to devour one another for resources.
Dette skal forstås helt bogstaveligt; enorme byer har fået larvefødder under sig og kører rundt i europa / asien og "æder" hinanden. Det lyder absurt, men man indlever sig hurtigt i denne verden.
Hvis man er til sciences fiction iblandet samfundskritik, ægte mennesker og humor så skal man give serien en chance. (Hvad kalder man en død mand som er blevet genoplivet for derefter at blive dræbt igen og genoplivet igen? A re-resurrected man lol.)
---------------------------
Har også fornylig "lydbogslæst" The Lovely Bones og My Sisters Keeper. Begge bøger er familie-trauma-dramatiske, og til tider meget svære (følelsesmæssigt) at komme igennem.
I The Lovely Bones følger vi Susie som i starten af bogen bliver voldtaget, myrdet og parteret af sin nabo (træls træls). Men bogen er fortalt af Susie som sidder i himlen (eller noget tilsvarende) og observerer og kommenterer hvorledes hendes familie klarer (eller ikke klarer) sig igennem tiden derefter. Man følger og føler hendes frustration over at være revet så brutalt væk fra sin familie, og ofte vil man gerne blande sig sige:" Ja det er ham! Fang ham!". Det er en bog om familie og Susie har mange tanker tilbage i tiden da hun var yngre, og man lærer langsomt at forstå hele familien.
My Sisters Keeper handler om Anna på 14 som er sat i verden (genetisk korrekt donor) for at redde sin søster på 16 fra at dø af kræft. Vi kommer ind i handlingen på det tidspunkt, hvor Anna ikke længere kan magte at være reservere-dels-menneske for sin søster og går til en advokat for at opnå medicinsk-juridisk selvbestemmelse. Man får historien fortalt fra 6-7 forskellige jeg-personer: Far/mor/den ældre bror/Anna/Annas advokat og advokatens ex-kæreste. Man får også lidt fra den døende søster, Kate, men det er meget begrænset.
Den langt sværest del at komme igennem, er den del af historien som er fortalt af deres mor, Sara. Det er primært hende som tyrer/trumfer alt igennem, og det er gennem hende vi får hele den medicinske historie om Kate. Og der er dælme mange medicinske udtryk; det er et sandt ord -/og følelsesbombardement og man ender med at blive halvt immun hvilket sandsynligvis også var hensigten.
Det er en bog om familie, om moral, etik og rigtig og forkert. Hvor langt vil man selv gå for at redde sit barn?
Jeg vil naturligvis ikke spolerer slutning, men jeg blev nød til at fattede den virtuelle pen og ha' lidt ping-pong med forfatteren efter at have hørt bogen.