Gravatar

#501 bhs 12 år siden

I gang med at læse "Sku' det være en anden gang", af William Rentzmann.
Gravatar

#502 Castanea 12 år siden

Muldgraver (488) skrev:
Har du læst dem?

Nej, desværre. Jeg har ikke fået læst synderligt meget af Jacobsen, selvom hans bibliografi er ydmyg. Endog gør Niels Lyhne alene ham til en mine yndlingsforfattere (fra norden) - en homogen modsætning, der finder den endelige dom i det umuliges overmenneskelighed:

"Han havde for første Gang følt Frygt for Livet, for første Gang virkelig begrebet, at naar det havde dømt En til at lide, saa var denne Dom hverken digtet eller truet, men saa blev man slæbt til Pinebænken og saa blev man pint, og der kom i det sidste Øjeblik ingen æventyrlig Befrielse, ingen pludselig Opvaagnen som fra en ond Drøm.

Det var det han forstod i anelsesfuld Angst."

Ligesom digteren, der ikke er digter, kan jeg ikke sætte spørgsmålstegn ved det.
Gravatar

#503 Muldgraver 12 år siden

Man sagtnes.

Hvilke andre forfattere fra norden?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#504 loki 12 år siden

Er netop blevet færdig med den femte og indtil videre sidste bog i Hr. Martin's spektakulære fantasyserie, A Song of Ice and Fire: A Dance With Dragons. Sjældent har en serie fanget mig så meget, og jeg tror det bliver svært at vente til The Winds of Winter engang udkommer.
www.peakoil.dk
Gravatar

#505 Moog 12 år siden

#504 Har også kun hørt godt om dem, og at alle hans fans har et had/kærligheds forhold til ham da han er uendelig lang tid om at skrive :)

Er selv i gang med 5. bog i the Horus Heresy: Fulgrim, der foregår i Warhammer 40.000 universet. Fint letfordøjelig Sci-fi til at bløde op i de Dan Simmons bøger jeg ellers har gang i :)

Vil endnu en gang lige slå på tromme for at hvis man har selv den mindste kærlighed til Sci-fi så skal man læse Hyperion bøgerne!
Gravatar

#506 Muldgraver 12 år siden

@Fellaheen

Hvad er dit(/dine) spørgsmål angående den upålidelige fortæller?

Og hvorfor er du interesseret i begrebet?
Gravatar

#507 HonoDelLoce 12 år siden

Jeg er inde i en lille Frederick Forsyth-periode.. Jeg har fået læst hans tre første bøger, Sjakalen, Odessa-kartoteket og Dødens Drabanter, og er nu i gang med Guds Knyttede Næve.

Jeg kan på en og samme tid både elske og hade ham for hans journalistiske tilgang til skriveriet, for hold da op, hvor er der mange informationer, og det svinger UTROLIG meget hvor brugbare de er. Problemet er blot, at selvom nogle af informationerne er komplet ubrugelige i forhold til historierne i hans bøger, så er dele af dem alligevel ekstremt interessante, og det er tydeligt, at han bruger meget tid på sin research. Men omvendt er de dele, der ikke interesserer mig synderligt, nogle gange ret tunge at komme igennem.

Men som sagt skinder hans store research tydeligt igennem, og så er det samtidigt let at læse, at han ikke er typen, der springer over, hvor gærdet er lavest - hverken for sin egen eller læserens skyld. Efter at have læst en del om ham som person, og hvor politisk engageret, han er, undrer det mig ekstra meget, at han faktisk er så god til at skrive så utroligt upartisk og belyse de emner, hans bøger berører, fra alles synsvinkler (som regel).!
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#508 Fellaheen 12 år siden

Nogen jeg kan dele min glæde for Bruno Schulz med?
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#509 Muldgraver 12 år siden

Ok. Jeg kender ikke forfatteren, så her må jeg melde pas.

Jeg har haft et fag om novellen på dansk i dette semester, hvor vi også har berørt begrebet, derfor min interesse i din interesse :)
Gravatar

#510 Castanea 12 år siden

Fellaheen (508) skrev:
Nogen jeg kan dele min glæde for Bruno Schulz med?

Kun Wojciech Has filmatisering af Sanatorium pod Klepsydrą, hvilken ikke var videre interessant. Kan du anbefale noget, der ikke har noget med kanel og timeglas at gøre?

Skriv ny kommentar: