Jeg er pt igang med Paul Austers New York trilogi - første del var genial :-)!
Jeg har derudover lige afsluttet verdens kedeligste krimi, Henning Mankell 'Danskelærerens genkomst' - den fangede aldrig rigtig. Plottet KUNNE have fungeret godt, men personkarakteristikkerne var så flade, at man faktisk kom gennem hele 500 sider uden nogensinde at lære hovedpersonen at kende.. øv.
To af de vigtigste bøger om film nogensinde er Bressons, "Notes on the Cinematographer", og Tarkovskijs, "Sculpting in Time: Reflections on the Cinema"! Efter min mening...
#74 Jeg startede heller ikke selv ud med trilogien, og den er også på nogle punkter en del anderledes fra andre af hans bøger. Det er i hvert tilfælde den mest specielle krimi/detektiv bog jeg har læst. Der var visse passager der satte min tålmodighed på prøve, men selve beskrivelserne og ideen gør den genial (indtil videre - er jo ikke færdig endnu)..
Apropos anbefalinger af filmbøger, så må folk gerne smide nogle flere anbefalinger på dem. Har nemlig kun læst den ene, og kunne godt tænke mig at læse nogle flere.
#75 Cool! Så vil jeg tjekke den ud ved lejlighed og holde tungen lige i munden.
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
#71 Min favorit Auster, og det siger noget. Fremragende bog. Mht. gode bøger om film, er spørgsmålet måske umiddelbart lidt bredt. Hvad er du mest interesseret i? Filmhistorie, filmteori, selvbiografier, biografier, samlede anmeldelse?
Når SRP-skrivning ikke stjæler min tid, er jeg selv ved at læse "Farber on Film", en samling af alle Manny Farbers filmskrivninger. 30 års skriveri fra 1942-1973. Jeg er stadig i 1940'erne, hvor han med sikker hånd kritiserer mange af tidens krigsfilm, samt censuren, der renskurer film til vulgær grad. Den skal have en stor anbefaling.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Med "filmhistorie" tænker du så på generel filmhistorie eller mere specifikt, altså skal det handle om det hele fra filmens begyndelse dag ét eller mere om et bestemt land eller en bestemt genre?
Af generelle værker er der naturligvis Bordwell og Thompsons FILM HISTORY, som bruges i undervisningen mange steder. Den opdateres med jævne mellemrum.
Personligt har jeg dog altid bedst kunne lide David Cooks A HISTORY OF NARRATIVE FILM, fordi jeg synes, at Cook skriver mere levende og interessant, hvor Bordwell og kone godt kan være lidt tørre i det. Jeg ved dog ikke, om Cooks bog er blevet opdateret. Det er 10-12 år siden, jeg købte mit eget eksemplar.
Det samme spørgsmål gør sig gældende vedrørende filmteori. Det er et enormt emne, så skal det være generel introduktion eller om et specifikt område (fx genreteori)?
Af mere generelle værker er der på dansk Torben Grodals FILMOPLEVELSE. EN INFØRING I AUDIOVISUEL TEORI. Grodal har dog en tendens til at skrive lidt rodet, men har når rundt og får opridset en stor del af de mest gængse teorier.
Bordwell og Thompson har også skrevet FILM ART - AN INTRODUCTION, der ligesom deres filmhistorie er en undervisningsklassiker og en fin indføring i filmanalysen.
Jeg kan også anbefale HOW TO READ A FILM af James Monaco, der ligesom FILM ART trin for trin er en nemt tilgængelig indføring i filmteori.
Hvis du vil læse nogle af de klassiske filmteoretiske essays, så oversatte Morten Piil i 1960'erne en lang række af dem til dansk og udgav dem i antologierne SE - DET ER FILM 1-3 (og opsamlingen SE- DET ER FILM - I KLIP). De indeholder naturligvis ikke nyere forskning, og nogle af teksterne kan godt være en smule langhårede, så jeg vil anbefale at gå i krig med en af introduktionsbøgerne først.
Anmeldelser i bogform gør jeg det ikke så meget i, men jeg husker den legendariske, amerikanske anmelder Pauline Kaels bøger, der samler en masse af hendes avisartikler og anmeldelser, som virkeligt gode.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#71 AP 14 år siden
Jeg er pt igang med Paul Austers New York trilogi - første del var genial :-)!
Jeg har derudover lige afsluttet verdens kedeligste krimi, Henning Mankell 'Danskelærerens genkomst' - den fangede aldrig rigtig. Plottet KUNNE have fungeret godt, men personkarakteristikkerne var så flade, at man faktisk kom gennem hele 500 sider uden nogensinde at lære hovedpersonen at kende.. øv.
#72 AP 14 år siden
#73 Antlion 14 år siden
#72:
To af de vigtigste bøger om film nogensinde er Bressons, "Notes on the Cinematographer", og Tarkovskijs, "Sculpting in Time: Reflections on the Cinema"! Efter min mening...
#74 Guts 14 år siden
Lyder rigtig fedt med Auster. Har den stående på hylden og tager tilløb til at læse den. Men tak for anbefalingen.
Vedr. filmbøger, så har jeg ikke så mange, men kan anbefale en jeg har der hedder "Rebels on the backlot".
#75 AP 14 år siden
#74 Jeg startede heller ikke selv ud med trilogien, og den er også på nogle punkter en del anderledes fra andre af hans bøger. Det er i hvert tilfælde den mest specielle krimi/detektiv bog jeg har læst. Der var visse passager der satte min tålmodighed på prøve, men selve beskrivelserne og ideen gør den genial (indtil videre - er jo ikke færdig endnu)..
#76 Guts 14 år siden
#75
Cool! Så vil jeg tjekke den ud ved lejlighed og holde tungen lige i munden.
#77 rockysds 14 år siden
Min favorit Auster, og det siger noget. Fremragende bog.
Mht. gode bøger om film, er spørgsmålet måske umiddelbart lidt bredt. Hvad er du mest interesseret i? Filmhistorie, filmteori, selvbiografier, biografier, samlede anmeldelse?
Når SRP-skrivning ikke stjæler min tid, er jeg selv ved at læse "Farber on Film", en samling af alle Manny Farbers filmskrivninger. 30 års skriveri fra 1942-1973. Jeg er stadig i 1940'erne, hvor han med sikker hånd kritiserer mange af tidens krigsfilm, samt censuren, der renskurer film til vulgær grad. Den skal have en stor anbefaling.
#78 AP 14 år siden
Af det du nævner er jeg mest interesseret i filmhistorie, teori og anmeldelser - men jeg vil meget gerne høre anbefalinger af andet også..
#79 Thomsen 14 år siden
Af generelle værker er der naturligvis Bordwell og Thompsons FILM HISTORY, som bruges i undervisningen mange steder. Den opdateres med jævne mellemrum.
Personligt har jeg dog altid bedst kunne lide David Cooks A HISTORY OF NARRATIVE FILM, fordi jeg synes, at Cook skriver mere levende og interessant, hvor Bordwell og kone godt kan være lidt tørre i det. Jeg ved dog ikke, om Cooks bog er blevet opdateret. Det er 10-12 år siden, jeg købte mit eget eksemplar.
Det samme spørgsmål gør sig gældende vedrørende filmteori. Det er et enormt emne, så skal det være generel introduktion eller om et specifikt område (fx genreteori)?
Af mere generelle værker er der på dansk Torben Grodals FILMOPLEVELSE. EN INFØRING I AUDIOVISUEL TEORI. Grodal har dog en tendens til at skrive lidt rodet, men har når rundt og får opridset en stor del af de mest gængse teorier.
Bordwell og Thompson har også skrevet FILM ART - AN INTRODUCTION, der ligesom deres filmhistorie er en undervisningsklassiker og en fin indføring i filmanalysen.
Jeg kan også anbefale HOW TO READ A FILM af James Monaco, der ligesom FILM ART trin for trin er en nemt tilgængelig indføring i filmteori.
Hvis du vil læse nogle af de klassiske filmteoretiske essays, så oversatte Morten Piil i 1960'erne en lang række af dem til dansk og udgav dem i antologierne SE - DET ER FILM 1-3 (og opsamlingen SE- DET ER FILM - I KLIP). De indeholder naturligvis ikke nyere forskning, og nogle af teksterne kan godt være en smule langhårede, så jeg vil anbefale at gå i krig med en af introduktionsbøgerne først.
Anmeldelser i bogform gør jeg det ikke så meget i, men jeg husker den legendariske, amerikanske anmelder Pauline Kaels bøger, der samler en masse af hendes avisartikler og anmeldelser, som virkeligt gode.
#80 PredatorX 14 år siden