Gravatar

#1 putandtake 20 år siden

Nej, jeg har ikke modtaget et brev fra APG, men jeg har lige læst en kopi af det brev, som de har sendt ud:

http://www.antipirat.dk/uploads/brev.pdf

Det er da fuldstændigt vanvittigt at gange erstatningskravet med 2 og derefter skrive, at hvis man betaler med det samme, så kan man slippe med halvdelen.

Omvendt er 70 kr for en downloaded film relativt billigt, når de samtidig vil havde 10 kr for et enkelt musik-nummer?
Gravatar

#2 filmz-vassago 20 år siden

#1: Jeg synes det er helt fair. "If you cant do the time, dont do the crime".
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 Outbound Sith 20 år siden

Jeg er helt enig i, at man må tage konsekvenserne af sine handlinger i alle livets forhold. Det er op til en selv at vurdere, om man vil løbe risikoen, men man skal ikke begynde at klynke, hvis man bliver afsløret.

På den anden side er APGs metoder grænsende til selvtægt, som jeg absolut ikke har sympati for. Det første jeg ville gøre i den situation var at kontakte PiratGruppen, som godt nok er ligeså lyssky som APG, men de sørger i det mindste for et tiltrængt modspil.

(I parentes kan jeg tilføje, at jeg selv har haft "fornøjelsen" af at blive undervist af Torben Steffensen, og dengang var han også en tåbe...)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#4 Scherlund 20 år siden

Afsnittet herunder, indeholder mindst 2 faktuelle fejl.

"I henhold til ophavsretsloven er det ulovligt at tilgængeliggøre digitale kopier af lydoptagelser og filmværker via peer-to-peer systeme, idet dette indebærer en selvstændig offentlig fremførelse, jf. ophavsretsloven § 2, stk. 3, nr. 3. Hertil kommer, at selvom de pågældende eksemplarer er kopieret fra originale lydspor og filmværker, må kopierne ikke distribueres via peer-to-peer systemer, idet kopierne alene må anvendes til personlig brug, jf. ophavsretslovens § 12, stk. 2, nr. 5,jf. § 2, stk. 1,jf. §66, stk. 1 og 2."

1:
Man må godt tilgængeliggøre digitale kopier af lydoptagelser og filmværker, hvis man har rettighederne dertil eller hvis de pågældende værker er stillet til fri afbenyttelse af rettighedsholderne.

2:
Man må ikke tage en kopi af et digitalt værk, hvis det indebære at bryde en kopibeskyttelse. Dette gælder også hvis kopien kun bliver brugt i husstanden.

Mon ikke de skulle tage og få rettet deres dokument.

Jeg er dog helt enig med #2 og vil i den sammenhæng godt lige høre om der er nogen der kender taksten for tv afsnit.
Gravatar

#5 putandtake 20 år siden

#2-#4 - Jeg skriver ikke, at fildeling er i orden!

Jeg siger, at måden APG regner deres erstatningskrav ud på, er fuldstændigt standardiseret, hvis I læser brevet. Den enkelte "synder" kan nemt få et krav der flere gange for stort eller for lille.
Gravatar

#6 gi-jones 20 år siden

Jeg kan ikke se hvordan de skal kunne give bøder for at have tv-serier liggende. Med mindre de helt tydeligt er kopieret fra en dvd, kunne du jo ligeså godt selv have optaget dem, og det er der da, så vidt jeg ved, ingen lov imod.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#7 cyberzed 20 år siden

#5 De baserer det jo på antal gange den er blevet downloadet så vidt jeg lige kan se.
Toldberegneren: http://cyberzed.dk/told.html - I'm blogging this: http://cyberzed.dk/
Gravatar

#8 putandtake 20 år siden

#7 Man sender brev ud til 200 forskellige mennesker og skriver, at de i snit har medvirket til 2 kopieringer af hvert nummer. D.v.s. det er ligegyldigt, om den enkelte har hentet et nummer og slettet det eller har delt det i mange måneder.

Derefter tilbyder man desuden halvpris for bare at skrive under og betale. Altså nøjagtigt hvad man "fandt på" at gange erstatningen med!
Gravatar

#9 filmz-vassago 20 år siden

#8: hvad ville dit løsningsforslag være?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#10 davenport 20 år siden

Ikke at downloade, måske? ;)

Jeg tror ikke man får smæk for serier som sådan, det er jo noget man "betaler" over fx licens.
Hvis der er et tvlogo må det være nok!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: