Andre herinde der har fået tjekket denne serie ud? Efter min mening er det en af de allerbedste serier til dato. Superskarpt skrevet, glimrende skuespil, fantatisk filmet og handlingen, ja den er bare for fed; mystisk og nærmest episk. Detter er en serie man ikke bør snyde sig selv for!
Så hele 1. sæson i juleferien. Købte den på DVD, da jeg er meget stor fan af manuskriptforfatter/producer Ronald D. Moore, og fordi jeg havde hørt mange gode ting om serien. Glimrende serie, 5 ud af 6 herfra. Utrolig flot, dyb og velspillet. Glæder mig til 2. sæson.
Det er meget svært at sige med få ord. Det lyder måske som noget, man kan sige om mange serier, men det gælder især her. Igennem hele 1. sæsons 12 afsnit (som kørte over et år på HBO) kører der to sideløbende historier, som af og til på små finurlige måder støder sammen - den ene om en præst, som synes at opnå meget underlige kræfter. Den anden (og meget større) historie om en ung mands (spillet af Nick Stahl) oplevleser med et rejsende karnival, som er fyldt med farverige og stærke personligheder. Stahl har mærkværdige helbredelseskræfter, som han hverken ønsker eller forstår, og de overnaturlige kræfter som leder karnivalet mener åbenbart at han er "the one". Præcist hvorfor eller hvad der menes med dette, er ikke helt klart til at starte med. Stahl har en masse mareridt omhandlende en mand ved navn Scudder og den førnævnte præst, som han aldrig har mødt.
I begyndelsen af 30'erne var USA inde i sin mest kritiske periode i nyere tid. Økonomien var ved at bryde totalt sammen, og landet var inde i den værste tørkeperiode i mange år. Markerne var efterhånden så tørre, at den løse jord blev blæst væk med vinden. Dette resulterede i nogle meget kraftige sandstorm, der var livsfarlige, og gjorde store områder ubeboelige. Et område midt i USA var særligt hårdt ramt af disse storme og blev døbt "The Dust Bowl". Der skulle gå næsten 10 år før det lykkedes at få bugt med dette fænomen.
Historien i Carnivàle foregår midt i "The Dust Bowl", i 1934.
Ben Hawkings (Nick Stahl fra Terminator 3) er en tilbagetrukket mand, der bliver samlet op af et omrejsende cirkus, efter hans mors død. Han er lidt af en enspænder, der ikke altid er lige nem at kommunikere med. Han lider af nogle mærkelige syner, som han ser i sine drømme, og somme tider også i virkeligheden. Alligevel har han nogle helt specielle evner han ikke selv er klar over, og folk føler sig draget til ham. Det omrejsende cirkus er en mildest talt besynderlig blanding af freaks og diverse plagede folk, anført af dværgen Samson, der modtaget sine ordre fra en mystisk eksistens Sideløbende følger vi den karismatiske prædikant Brother Justin, der kæmper med at bringe håb til sin lille menighed. Han prøver at forstå Guds plan, men må sande at det ikke altid er lige nemt. Der venter den gode Brother Justin nogle hårde prøvelser. Snart vil Ben Hawkins og Brother Justins veje krydse hinanden. Midt i en tid hvor en simpel sandstorm kan dræbe, og alt håb synes at være tabt, bliver disse to hevet ind i en altafgørende konflikt mellem godt og ondt. De bliver brikker i en kæmpe skakspil. Et spil der skal afgøre menneskehedens fremtid. Et spil imellem himmel og helvede.
Carnivàle er imponerende gennemført i sit portræt af 30’ernes USA. Man kan næsten smage støvet i munden, og den deprimerende stemning lægger en dæmper på alt håb. Serien er dyster og hele tiden virker det som om der er noget helt galt (tænk Twin Peaks, bare uden humoren). En udfordrende serie, der ikke sådan lige er til at ryste af sig.
Fik taget hul på afsnit 1 af Carnivale i aften og der er godt nok potentiale. Vil ikke skrive mere om handlingen end der allerede er skrevet herinde.
Det som falder i øjnene både med Carnivale og Deadwood (begge HBO serier) er detaljegraden. Både mht. setup og tiden serierne tager sig med udvikling af karakterer og plot. Derfor er jeg langt mere tilbøjelig til at smide disse serier på DVD afspilleren istedet for film i øjeblikket. Jeg nyder simpelthen, at ting tager tid og at skuespillerne ikke forceres gennem en handling.
Allerede inden serien går igang, bliver man opmærksom på at mystik spiller en væsentlig rolle her, hvilket visualiseres under introduktionen af personer i serien. Tarot kort, som pludselig via CGI bliver i 3D og man føres ind i disse og ser små klip fra 30'ernes USA og depressionen. Vidunderlig detalje og stilen er lagt. Dette bliver ikke en almindelig serie og selvom Twin Peaks nok er det som falder een mest ind, er der alligevel kun overfladiske kendetegn til fælles.
Nick Stahl og Kurgan, sorry, Clancy Brown har hovedrollerne og det er en lettelse at se Nick Stahl have udstået sin straf efter fejlen i Terminator 3 og nu få chancen til at vise sine evner som mand og ikke som tøs. Dette klarer han til UG i afsnit 1. Kurgan, sorry, Clancy Brown, er som sædvanlig spændende, men det bliver endnu federe at følge ham i en serie, hvor hans karakter får meget mere indhold.
Jeg nyder Deadwood og jeg nyder Carnivale, af vidt forskellige grunde, men ikke desto mindre meget højt. Jeg har sjældent set så gode TV serier før og som med lethed fejer 100 millioner $ spillefilms produktioner af banen, både mht. opfindsomhed, plot, skuespiltalent og gensynsglæde.
Film: 8.8/10 DVD: 9/10
Epilog: Hvis nu Quentin Tarantino fuckede Stallone, Travolta og Sandler i Inglorious Bastards og nuppede Ian McShane, Timothy Olyphant og Clancy Brown istedet.....wooow what a rush!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#1 filmz-Bluhm 21 år siden
Efter min mening er det en af de allerbedste serier til dato. Superskarpt skrevet, glimrende skuespil, fantatisk filmet og handlingen, ja den er bare for fed; mystisk og nærmest episk. Detter er en serie man ikke bør snyde sig selv for!
#2 Corgan 21 år siden
#1:
Hvor har du set den? Er den på tv?
#3 filmz-Bluhm 21 år siden
#4 filmz-Bluhm 21 år siden
[url=http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=113059455307062[/url]
#5 The Insider 21 år siden
#6 filmz-ataris 21 år siden
#7 chandler75 21 år siden
#8 The Insider 21 år siden
Sådan i korte træk... :-)
#9 filmz-Bluhm 21 år siden
I begyndelsen af 30'erne var USA inde i sin mest kritiske periode i nyere tid. Økonomien var ved at bryde totalt sammen, og landet var inde i den værste tørkeperiode i mange år. Markerne var efterhånden så tørre, at den løse jord blev blæst væk med vinden. Dette resulterede i nogle meget kraftige sandstorm, der var livsfarlige, og gjorde store områder ubeboelige. Et område midt i USA var særligt hårdt ramt af disse storme og blev døbt "The Dust Bowl". Der skulle gå næsten 10 år før det lykkedes at få bugt med dette fænomen.
Historien i Carnivàle foregår midt i "The Dust Bowl", i 1934.
Ben Hawkings (Nick Stahl fra Terminator 3) er en tilbagetrukket mand, der bliver samlet op af et omrejsende cirkus, efter hans mors død. Han er lidt af en enspænder, der ikke altid er lige nem at kommunikere med. Han lider af nogle mærkelige syner, som han ser i sine drømme, og somme tider også i virkeligheden. Alligevel har han nogle helt specielle evner han ikke selv er klar over, og folk føler sig draget til ham. Det omrejsende cirkus er en mildest talt besynderlig blanding af freaks og diverse plagede folk, anført af dværgen Samson, der modtaget sine ordre fra en mystisk eksistens
Sideløbende følger vi den karismatiske prædikant Brother Justin, der kæmper med at bringe håb til sin lille menighed. Han prøver at forstå Guds plan, men må sande at det ikke altid er lige nemt. Der venter den gode Brother Justin nogle hårde prøvelser.
Snart vil Ben Hawkins og Brother Justins veje krydse hinanden. Midt i en tid hvor en simpel sandstorm kan dræbe, og alt håb synes at være tabt, bliver disse to hevet ind i en altafgørende konflikt mellem godt og ondt. De bliver brikker i en kæmpe skakspil. Et spil der skal afgøre menneskehedens fremtid. Et spil imellem himmel og helvede.
Carnivàle er imponerende gennemført i sit portræt af 30’ernes USA. Man kan næsten smage støvet i munden, og den deprimerende stemning lægger en dæmper på alt håb. Serien er dyster og hele tiden virker det som om der er noget helt galt (tænk Twin Peaks, bare uden humoren). En udfordrende serie, der ikke sådan lige er til at ryste af sig.
#10 filmz-Bruce 20 år siden
Det som falder i øjnene både med Carnivale og Deadwood (begge HBO serier) er detaljegraden. Både mht. setup og tiden serierne tager sig med udvikling af karakterer og plot. Derfor er jeg langt mere tilbøjelig til at smide disse serier på DVD afspilleren istedet for film i øjeblikket. Jeg nyder simpelthen, at ting tager tid og at skuespillerne ikke forceres gennem en handling.
Allerede inden serien går igang, bliver man opmærksom på at mystik spiller en væsentlig rolle her, hvilket visualiseres under introduktionen af personer i serien. Tarot kort, som pludselig via CGI bliver i 3D og man føres ind i disse og ser små klip fra 30'ernes USA og depressionen. Vidunderlig detalje og stilen er lagt. Dette bliver ikke en almindelig serie og selvom Twin Peaks nok er det som falder een mest ind, er der alligevel kun overfladiske kendetegn til fælles.
Nick Stahl og Kurgan, sorry, Clancy Brown har hovedrollerne og det er en lettelse at se Nick Stahl have udstået sin straf efter fejlen i Terminator 3 og nu få chancen til at vise sine evner som mand og ikke som tøs. Dette klarer han til UG i afsnit 1. Kurgan, sorry, Clancy Brown, er som sædvanlig spændende, men det bliver endnu federe at følge ham i en serie, hvor hans karakter får meget mere indhold.
Jeg nyder Deadwood og jeg nyder Carnivale, af vidt forskellige grunde, men ikke desto mindre meget højt. Jeg har sjældent set så gode TV serier før og som med lethed fejer 100 millioner $ spillefilms produktioner af banen, både mht. opfindsomhed, plot, skuespiltalent og gensynsglæde.
Film: 8.8/10
DVD: 9/10
Epilog: Hvis nu Quentin Tarantino fuckede Stallone, Travolta og Sandler i Inglorious Bastards og nuppede Ian McShane, Timothy Olyphant og Clancy Brown istedet.....wooow what a rush!