#21 Ja, der er naturligvis et økonomisk aspekt i en "Directors Cut" udgave, men en given instruktør må dog have stor glæde af, at kunne udgive sin film, som han måske fra start af have tænkt sig den.
Jeg tror også - som ks - at det i langt de fleste tilfælde er studierne, der får gennemtrumfet eventuelle bortklipninger.
Et godt eksempel på instruktør vs. studie er Stanley Kubrick og Warner Brothers.
Den manglende kontrol fra start til slut med sine film i det profitstyrede Hollywood var netop en af de faktorer, der spillede ind, da Kubrick i 1961 besluttede sig for at flytte til England. Han kunne simpelthen ikke med studierne!
I England opnåede Kubrick 100% kontrol over sine produktioner, hvilket "A Clockwork Orange" bevidner, idet han trak filmen helt ud af det engelske marked, efter at der var blevet sat lighedstegn mellem filmens voldsscener og nogle tilfælde af voldtægt i London.
Filmen blev derfor ikke distribueret og måtte ikke vises nogen steder i England. Filmgiganten Warner Brothers, der distribuerede filmen, havde ikke noget at skulle have sagt - så stort var omfanget af Kubricks magt over sine film...
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Hvis man har det privilegie, at få lov til at producere en film til millioner af dollars, må man nok forvente en vis indflydelse fra vedkommende der kom med pengekassen. Man bundlinien er, at jeg også selv klipper scener ud af mine low-budget film, og det er ingen andres end min beslutning. Ikke destro mindre gør jeg det for filmens helheds skyld, og de proffessionelle instruktører jeg kender gør det samme. Man kan så senere udgive en Directors Cut, hvor de bedste fraklippede scener er med, fordi man ønsker at dele dem med puplikum. Det betyder dog ikke, at de ikke stadig sinker filmen.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#21 gi-jones 21 år siden
#22 ks 21 år siden
#23 Yoda 21 år siden
Jeg tror også - som ks - at det i langt de fleste tilfælde er studierne, der får gennemtrumfet eventuelle bortklipninger.
Et godt eksempel på instruktør vs. studie er Stanley Kubrick og Warner Brothers.
Den manglende kontrol fra start til slut med sine film i det profitstyrede Hollywood var netop en af de faktorer, der spillede ind, da Kubrick i 1961 besluttede sig for at flytte til England. Han kunne simpelthen ikke med studierne!
I England opnåede Kubrick 100% kontrol over sine produktioner, hvilket "A Clockwork Orange" bevidner, idet han trak filmen helt ud af det engelske marked, efter at der var blevet sat lighedstegn mellem filmens voldsscener og nogle tilfælde af voldtægt i London.
Filmen blev derfor ikke distribueret og måtte ikke vises nogen steder i England. Filmgiganten Warner Brothers, der distribuerede filmen, havde ikke noget at skulle have sagt - så stort var omfanget af Kubricks magt over sine film...
#24 gi-jones 21 år siden
#25 ks 21 år siden
#26 gi-jones 21 år siden