#54 Jeg har haft en lang diskution med min mor om slutscenen i Rosemary's Baby. Hun påstår, at der første gang hun så den var et nærbillede af babyen, som havde lodrette pupiler. Jeg vil vove at påstå, at det kan hører ind under samme kategori.
både jeg og flere af mine venner huskede det PRÆCIS lige sådan i Rosemary's Baby, som #62 beskriver, fra da vi så den som børn, og vi blev overraskede, da vi genså filmen, og man ikke ser barnets øjne overhovedet. Man hører kun Rosemary udbryde; "What have you done with his eyes!?". Der er derimod på et tidspunkt et uskarpt klip fra Rosemary's voldtægt-"drøm", hvor man ser Djævlen med lodrette pupiler. Det er sikkert de to ting, som ens underbevisthed har kædet sammen, efterhånden som hukommelsen har udvisket det korrekte, og når man så har drøftet det, så er man enedes om, at det ER sådan. Jeg tror ikke, der nogensinde har eksisteret en version, hvor man ser øjnene. (Men jeg har ikke Googlet det).
Det kendes også fra andre film/serier. Mig bekendt siges den berømte sætning: "Beam me up Scotty" aldrig i nogen Star Trek-udgivelse. Det er noget der er opstået i folkemunde, fordi Scotty ofte varetog beaming-tjansen. Nu er jeg ikke trekkie på nogen måde; det er blot hvad jeg har hørt.
Jeg har et par andre eksempler lige på tungen, men jeg kan ikke helt komme på dem.
Er der nogen, der ved, om dette fænomen har en betegnelse, og om der findes et site med andre eksempler fra filmens verden?
Jeg troede i øvrigt, at jeg oplevede det med Alien 3.
Jeg var helt sikker på, at jeg huskede alien'en i Ripley poppe ud af hendes mave, mens hun falder ned i graven til sidst. Men nogen tid efter fandt jeg ud af, det bare var fordi det ikke sker i directors cut, som var den jeg senest så. Dum ændring synes jeg, men han har muligvis fundet den oprindelige version lidt komisk. Nå, det var et sidespring.
#63 - Jeg har haft det fuldstændigt på samme måde med "Rosemary's Baby" og kan huske, at jeg diskuterede det voldsomt med min klasselærer i folkeskolen. Jeg tror også, at forklaringen ligger i den sammenkædning af billeder, som du beskriver.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#58 - Nu vi snakker om "medicinsk horror" og operationer, så vil jeg da gerne hive Georges Franjus gamle "Les yeux sans visage" (Eyes Without a Face, ude på dvd fra Criterion) frem af hatten. Den har scene med en ansigtstransplantation, som på trods af, at den er lavet i 1959 og er i s/h, stadigvæk er noget af det mest ubehagelige, jeg har set. Måske er det ligefrem netop, fordi den er i s/h, at det virker så ægte?
Og i samme dur, så er den italienske "Buio Omega" (Beyond the Darkness) næsten lige så slem. Hovedpersonen udstopper liget af sin døde kæreste, og den scene er lavet så virkelighedstro, at der i lang tid gik rygter om, at man havde brugt et virkeligt lig. Det skulle ikke være tilfældet, men man forstår godt, hvordan sådan et rygte opstår, når man ser huden langsomt blive skåret op med en skalpel. Nasty!
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#66: I samme boldgade synes jeg også operationsscenerne, som er klippet ind i "Et hul i mit hjerte", er værd at nævne - fydaføj! Og synes faktisk også at 'ansigtstransplantationen' i "Texas Chainsaw: The Beginning" var ganske creepy!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
#61 duuk74 18 år siden
#62 NOWhere 18 år siden
Jeg har haft en lang diskution med min mor om slutscenen i Rosemary's Baby.
Hun påstår, at der første gang hun så den var et nærbillede af babyen, som havde lodrette pupiler.
Jeg vil vove at påstå, at det kan hører ind under samme kategori.
#63 filmz-JON 18 år siden
Det kendes også fra andre film/serier. Mig bekendt siges den berømte sætning: "Beam me up Scotty" aldrig i nogen Star Trek-udgivelse. Det er noget der er opstået i folkemunde, fordi Scotty ofte varetog beaming-tjansen. Nu er jeg ikke trekkie på nogen måde; det er blot hvad jeg har hørt.
Jeg har et par andre eksempler lige på tungen, men jeg kan ikke helt komme på dem.
Er der nogen, der ved, om dette fænomen har en betegnelse, og om der findes et site med andre eksempler fra filmens verden?
Jeg troede i øvrigt, at jeg oplevede det med Alien 3.
#64 NOWhere 18 år siden
Og "Play it again, Sam" blev heller aldrig sagt.
#65 filmz-Le Samouraï 18 år siden
#66 filmz-Le Samouraï 18 år siden
Og i samme dur, så er den italienske "Buio Omega" (Beyond the Darkness) næsten lige så slem. Hovedpersonen udstopper liget af sin døde kæreste, og den scene er lavet så virkelighedstro, at der i lang tid gik rygter om, at man havde brugt et virkeligt lig. Det skulle ikke være tilfældet, men man forstår godt, hvordan sådan et rygte opstår, når man ser huden langsomt blive skåret op med en skalpel. Nasty!
#67 filmz-Angel Eyes 18 år siden