Gravatar

#121 Outbound Sith 13 år siden

The Bang Bang Club (Sydafrika)

En god og vedkommende film om en gruppe fotojournalister under slutningen af apartheid-styret i Sydafrika. Filmen kommer godt rundt i de moralske og etiske dilemmaer, der er en integreret del af krigsfotografers arbejde, nemlig at de i bund og grund tjener penge på død og ulykke, men hvis de får taget det rigtige billede, kan det gøre en større forskel end alverdens nødhjælpskampagner.

Og selvom gruppen af fotografer lever det vilde liv med damer og spænding, så har det alligevel sin pris, hvilket gives ekstra slagkraft af, at det er en virkelig historie...

4/6 (men tæt på en femmer)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#122 Outbound Sith 13 år siden

Fire Of Conscience (Hong Kong)

Ligesom sydkoreanske "The Man From Nowhere" i går, så kan Hong Kong også leverer gedigne krimi-baskere, og denne film er en af disse. Et temmelig indviklet plot med konkurrerende tjenester inden for politiet, "dirty cops" og meget brutale bad guys udfoldes over 110 minutter, selvom de for min skyld godt kunne have brugt en halv times tid mere på at beskrive karaktererne.

Men der er masser af shoot outs og eksplosioner, og det visuelle lir er spredt med gavmild hånd ud over filmen, der dog bliver lidt for konstrueret og ufrivilligt morsom hen mod slutningen.

4/6
Fox Mulder
Gravatar

#123 Outbound Sith 13 år siden

Hobo With A Shotgun (USA)

Selvom filmen er holdt i en dejligt nostalgisk 70er exploitation stil, både hvad angår effekterne og billedernes tekstur og framing i det hele taget, så føles det alligevel som en slags opdatering af "low budget vigilante" genren. Om ikke andet fordi den er sygeligt blodig og nærmest smagløs.

Det kunne såmænd være fint nok, men selvom Rutger Hauer levere varen hele vejen igennem, og de onde, onde skurke i dén grad får, hvad de har fortjent til sidst (næppe en spoiler), så er der ikke rigtigt noget, der retfærdiggøre, at denne film skulle laves.

Lige bortset fra en enkelt, fantastisk scene, som er helt vanvittig og aldrig bliver forklaret. Desværre sad jeg efter filmen tilbage med en følelse af, at jeg faktisk hellere ville se en videreudvikling af dén scene...

3/6
Fox Mulder
Gravatar

#124 Fellaheen 13 år siden

Finisterrae (set i Dagmar 30/04)

Den største omgang lort jeg længe har set - oprigtigt sjove og absurde momenter giver den sin berettigelse. Mange gange forsøger den noget udi det kunstneriske, men om det er parodi eller ej kan jeg ikke gennemskue. Afslutningen er fabelagtig, filmen er fyldt med dårligt eksekverede ting, skift i stilarter, meget grimhed og lidt skønhed, oftest i en ret forceret form. Mere et artefakt end en film, meget svær at få styr på. Men som sagt gør flere absurde optrin filmen værd at se, meget andet, f.eks. skoven med ører, falder til jorden og virker formålsløst. Det er amatørarbejde og heller ikke en "kunstfilm" som CPH PIX fremstiller den - min nærmeste reference må være Casper og Mandrilaftalen.
5/10

[url= episode, der dog ikke optræder sådan her i filmen. I filmen gemmer træet ikke på en DJ, men på catalansk videoart fra 80'erne.[/url]
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#125 Outbound Sith 13 år siden

Attenberg (Grækenland)

Græsk film fik et gevaldigt rygstød, da "Dogtooth" blev Oscar-nomineret, så naturligvis skulle jeg se denne film, som også i omtalen virkerede ligeså fascinerende mærkelig som "Dogtooth". Men den lever ikke op til hypen.

Filmen begynder med et flere minutter langt, meget vådt girl-on-girl kys. Og det er ualmindeligt usexet! (Ja, så har jeg set det med!) De mærkelige optrin fortsætter filmen igennem spredt ud over en historie om en ung kvinde, hendes uhelbredeligt syge far, hendes bedste veninde og en mand, som i løbet af filmen udvikler sig til hendes elsker.

Der skulle en Q&A med instruktøren efter filmen til, før jeg var helt sikker på, hvad den gik ud på (noget med dyrs adfærd spejlet i dyrs adfærd), og det er sjældent et godt tegn. Noget af allegorien havde jeg dog fået fat i.

Filmens titel refererer i øvrigt til en klodset udtale af navnet på alle tiders bedste BBC dyre-dokumentarist. :)

3/6
Fox Mulder
Gravatar

#126 Outbound Sith 13 år siden

King of Thorn (Japan)

Yay! En ordentlig omgang anime! :) Desværre kommer den aldrig helt på højde med de bedste i genren.

Handlingen tager sit udgangspunkt i eventyret om Tornerose, men naturligvis er der et gedigent scifi-element inde over. De første tyve minutter sætter præmissen op, og derefter er der 40 minutter med forrygende action af nærmest "Aliens"-karat. Så kommer den for anime så klassiske "nu skal plottet lige forklares"-scene, og tempoet går lidt af ballonen. Men derfra går den handlingsmæssigt over i noget, der minder om "Ghost In The Shell 2: Innocence" med forskellige bevidsthedsniveauer mv. Og de sidste ti minutter går den så helt amok og minder om slutningen på "Akira", som jeg ikke fattede ret meget af...

Stilen minder meget om GITS TV-serien, hvor håndtegninger får lidt CGI-support, og det ser lækkert og meget detaljeret ud hele vejen igennem, men som man måske kan fornemme, er der ikke ligefrem noget originalt ved filmen.

4/6
Fox Mulder
Gravatar

#127 Highland Park 13 år siden

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at "Hanyo" ("The Housemaid") (1960) pt. kan ses gratis på MUBI. Den findes kun i en koreansk dvd-udgivelse, som er udgået.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: