Jeg slet ikke begynde at drage paralleller mellem Noé og Aronofsky. Sidstnævnte er vel nok samtidens mest overraterede instruktør efter Nolan, og "The Fountain" er hans mest smagløse værk. Hele præmissen tværes ud i farvelader og småbørnspædagogik. Noé er heller ikke den store historiefortæller, men han er en visuel troldmand, der formår at nedbryde mediets begræsninger ved sanselig stimuli til seeren.
Enig. Jeg synes godt nok Irreversible er lidt smart fortalt, hvis jeg skal være ærlig, og jeg kan godt lide konceptet selvom det er modbydeligt. Ja Noé er den moderne Kalatazov.
Vil du uddybe det? Kinematografisk kan jeg godt se ligheder. Især "I Am Cuba" byder på brug af kran, som Noé er tydeligt inspireret af. Men Kalatazov var langt mere melodramatisk og/eller humoristisk.
Vil du uddybe det? Kinematografisk kan jeg godt se ligheder. Især "I Am Cuba" byder på brug af kran, som Noé er tydeligt inspireret af. Men Kalatazov var langt mere melodramatisk og/eller humoristisk.
Jeg ser nu meget Kalatazov som en æstetisk instruktør, hvis film, også deres plot, udspringer af hans visuelle idéer, men jeg har også kun set The Cranes Are Flying og I Am Cuba. Men ja klar kinematografisk affinitet mellem de to og det er meget mærkeligt at ingen andre instruktører end Noé og lidt P.T Anderson har taget hans kameraføring til sig. Noé er Kubricks ånd + "I Am Cuba"s æstetik, så jeg har store forventninger til at han laver en helstøbt film på et tidspunkt.
Tony er lidt af en sær enspænder. Han vil egentlig bare være i fred og for sig selv, og hvis nogen ikke vil lade ham være - så slår han dem ihjel!
Et foruroligende og meget råt portræt af en sociopat, som overreagerer voldsomt under pres, men som også er udspekuleret nok til ikke at blive fanget. Hvor mange der mon går undt af dem derude...?
En smuk og stemningsmættet film om en kvinde, der opdager at hendes barnebarn har en del af skylden for en klassekammerats selvmord. Filmen er langsom og dvælende, men den tager sig den tid, der skal til, og den føles faktisk ikke for lang, selvom jeg havde frygtet netop det.
En lidt forvirrende start, primært fordi nogle fjolser kom så sent at de var igang med at gå ind på rækken foran mig da der var intro-teksten med baggrunden for historien... pisseirriterende - men også fordi jeg i forvejen synes det tager mig lidt tid at finde hoved og hale i asiatiske navne når der bliver introduceret en god portion af dem. :-)
Strukturen mindede meget om Seven Samurai med en sløv start hvor gruppen sættes sammen, en midte med forberedelser til slaget og sidst men ikke mindst den store actionprægede finale. På trods af filmens noget kortere varighed (tager lidt over 2 timer), synes jeg fint man blev involveret i de fleste af karaktererne og deres individuelle personlighed trådte fint frem.
Jeg var godt underholdt, især af de noget mere blodige kampscener, samt
de fire brændende køer/tyre - dem havde jeg sgu ikke regnet med hehe
Vil klart anbefale den hvis man har lyst til at snuse nærmere til japanske film inden man kaster sig over Seven Samurai, selvom den jo er en hel del bedre - man skal dog være forberedt på at den er sort/hvid og tager over 3 timer, så 13 Assassins kan ses som en slags farverig forsmag. :-)
En lille film om to unge, japanske søskende, der er på rejse gennem Californien, men søsteren bliver hængende i byen Littlerock, da hun møder en folk jævnaldrende amerikanere, som tager godt imod hende.
Langt hen ad vejen er det en typisk independent "slice-of-life" film, og jeg var ikke synderligt imponeret. Men et virkeligt raffineret - og i grunden ret udramatisk - twist ca. et kvarter inden slutningen sætter resten af filmen i et helt andet, meget interessant lys, og det trækker gevaldigt op!
Sydkoreanerne kan altså noget med at skrue solide krimier sammen! Denne film er også af høj klasse. Der er sådan set tale om et ret ordinært plot om en mand med en sløret fortid, som tvinges til at komme ud af sit skjul, da naboen og hendes datter, som han holder af, bliver kidnappet af en ond, ond organhandler-bande.
Filmen er pænt blodig med masser af snappy dialog (eller i hvert fald snappy tekstning), og den er virkelig effektivt og smukt udført - med et plothul hist og her, som er til at tilgive, når resten er så medrivende.
Den største mangel er, at datteren ikke er mere med i filmen, end tilfældet er, for hun spiller helt forrygende godt, og sjældent har jeg da set en mere nuttet unge! :)
Og så skulle jeg egentlig også have set den rumænske Principles of Life, men det måtte jeg desværre opgive pga. en nærmest "perfect storm" af uheldige sammentræf ved filmen:
- Filmen er fra Rumænien og foregår på rumænsk, så jeg var naturligvis afhængig af underteksterne. - Filmen består primært (i hvert fald de ca. 45 min. jeg så) af lange kammerspils-agtige scener med stationært kamera. - I de scener taler folk meget, og de taler hurtigt. - Underteksterne er af den billige slags, som er brændt direkte ind i filmrullen, og som har en tendens til at flyde lidt sammen med baggrunden og blive utydelige. - ALLE de lange scener er uden undtagelse meget lyse i bunden af den stationære indstilling (hvad enten det er lys asfalt, en hvid dug eller en bordplade i lyst træ).
Alle disse ting tilsammen gjorde, at der var meget tekst at læse og kort tid til at læse det i, samtidig med at de billige tekster var meget vanskelige at læse på de lyse baggrunde. Så da jeg ikke forstår et kvæk rumænsk måtte jeg desværre opgive at følge med... :(
#111 Fellaheen 13 år siden
Enig. Jeg synes godt nok Irreversible er lidt smart fortalt, hvis jeg skal være ærlig, og jeg kan godt lide konceptet selvom det er modbydeligt. Ja Noé er den moderne Kalatazov.
#112 JannikAnd 13 år siden
#113 Fellaheen 13 år siden
Jeg ser nu meget Kalatazov som en æstetisk instruktør, hvis film, også deres plot, udspringer af hans visuelle idéer, men jeg har også kun set The Cranes Are Flying og I Am Cuba. Men ja klar kinematografisk affinitet mellem de to og det er meget mærkeligt at ingen andre instruktører end Noé og lidt P.T Anderson har taget hans kameraføring til sig. Noé er Kubricks ånd + "I Am Cuba"s æstetik, så jeg har store forventninger til at han laver en helstøbt film på et tidspunkt.
#114 Outbound Sith 13 år siden
Tony er lidt af en sær enspænder. Han vil egentlig bare være i fred og for sig selv, og hvis nogen ikke vil lade ham være - så slår han dem ihjel!
Et foruroligende og meget råt portræt af en sociopat, som overreagerer voldsomt under pres, men som også er udspekuleret nok til ikke at blive fanget. Hvor mange der mon går undt af dem derude...?
4/6
Fox Mulder
#115 Outbound Sith 13 år siden
En smuk og stemningsmættet film om en kvinde, der opdager at hendes barnebarn har en del af skylden for en klassekammerats selvmord. Filmen er langsom og dvælende, men den tager sig den tid, der skal til, og den føles faktisk ikke for lang, selvom jeg havde frygtet netop det.
4/6
Vises igen d. 1/5 kl. 21:15 i Vester Vov Vov
Fox Mulder
#116 Outbound Sith 13 år siden
(Desværre var kopien meget ujævn i kvaliteten. Lyden var generelt okay, men flere steder så billedet virkelig skidt ud...)
Fox Mulder
#117 McPeter 13 år siden
13 Assassins
En lidt forvirrende start, primært fordi nogle fjolser kom så sent at de var igang med at gå ind på rækken foran mig da der var intro-teksten med baggrunden for historien... pisseirriterende - men også fordi jeg i forvejen synes det tager mig lidt tid at finde hoved og hale i asiatiske navne når der bliver introduceret en god portion af dem. :-)
Strukturen mindede meget om Seven Samurai med en sløv start hvor gruppen sættes sammen, en midte med forberedelser til slaget og sidst men ikke mindst den store actionprægede finale.
På trods af filmens noget kortere varighed (tager lidt over 2 timer), synes jeg fint man blev involveret i de fleste af karaktererne og deres individuelle personlighed trådte fint frem.
Jeg var godt underholdt, især af de noget mere blodige kampscener, samt
Vil klart anbefale den hvis man har lyst til at snuse nærmere til japanske film inden man kaster sig over Seven Samurai, selvom den jo er en hel del bedre - man skal dog være forberedt på at den er sort/hvid og tager over 3 timer, så 13 Assassins kan ses som en slags farverig forsmag. :-)
4 / 6
#118 Outbound Sith 13 år siden
En lille film om to unge, japanske søskende, der er på rejse gennem Californien, men søsteren bliver hængende i byen Littlerock, da hun møder en folk jævnaldrende amerikanere, som tager godt imod hende.
Langt hen ad vejen er det en typisk independent "slice-of-life" film, og jeg var ikke synderligt imponeret. Men et virkeligt raffineret - og i grunden ret udramatisk - twist ca. et kvarter inden slutningen sætter resten af filmen i et helt andet, meget interessant lys, og det trækker gevaldigt op!
4/6 (meget tæt på en femmer)
Fox Mulder
#119 Outbound Sith 13 år siden
Sydkoreanerne kan altså noget med at skrue solide krimier sammen! Denne film er også af høj klasse. Der er sådan set tale om et ret ordinært plot om en mand med en sløret fortid, som tvinges til at komme ud af sit skjul, da naboen og hendes datter, som han holder af, bliver kidnappet af en ond, ond organhandler-bande.
Filmen er pænt blodig med masser af snappy dialog (eller i hvert fald snappy tekstning), og den er virkelig effektivt og smukt udført - med et plothul hist og her, som er til at tilgive, når resten er så medrivende.
Den største mangel er, at datteren ikke er mere med i filmen, end tilfældet er, for hun spiller helt forrygende godt, og sjældent har jeg da set en mere nuttet unge! :)
4/6
Vises igen d. 30/4 kl. 16:30 i Palads
Fox Mulder
#120 Outbound Sith 13 år siden
- Filmen er fra Rumænien og foregår på rumænsk, så jeg var naturligvis afhængig af underteksterne.
- Filmen består primært (i hvert fald de ca. 45 min. jeg så) af lange kammerspils-agtige scener med stationært kamera.
- I de scener taler folk meget, og de taler hurtigt.
- Underteksterne er af den billige slags, som er brændt direkte ind i filmrullen, og som har en tendens til at flyde lidt sammen med baggrunden og blive utydelige.
- ALLE de lange scener er uden undtagelse meget lyse i bunden af den stationære indstilling (hvad enten det er lys asfalt, en hvid dug eller en bordplade i lyst træ).
Alle disse ting tilsammen gjorde, at der var meget tekst at læse og kort tid til at læse det i, samtidig med at de billige tekster var meget vanskelige at læse på de lyse baggrunde.
Så da jeg ikke forstår et kvæk rumænsk måtte jeg desværre opgive at følge med... :(
Fox Mulder