Gravatar

#1 filmz-psmadsen 22 år siden

Hej

Jeg har netop erhvervet mig Dybet special edition (The Abyss) 2 disc Reg 2. Altså den der ligger og flyder i Aldi, m.m til 89-100 kr...

Problemet er billedet...
Der står bag på:
Presented in 2.35:1 Aspect Ratio (og efterfølgende)
Widescreen Version 4:3

Og når jeg smider den i enten min X-box eller min Philips dvd711 giver den mig 2 store bjælker for oven og neden selvom jeg har et 16:9 tv (Philips) der er instillet korrekt. Det er første film der laver sådan et trick.
Billedet er altså hvad der svarer til 5:1 eller noget, det er HELT ude af proportion. Er det bare min version der er noget galt med eller er den virkeligt udgivet i et så underligt format?

Jeg har læst andetsteds på nettet noget om at det ikke er "Anamorphic", og det står der heller ikke noget om bag på. Men hvad betyder Anamorphic helt bestemt og hvorfor er formatet så fucked up?.
hehe
Gravatar

#2 Patriarch 22 år siden

der findes 2 forskellige widescreen formater... 1:85 og 1:2.35 eller 1:2.40

Når du sætter førstnævnte på fylder den hele 16x9 TV'et ud... når du sætter den anden i (som er et af de bredeste widecreenformater) får du den sorte kant... denne er bare endnu større på et almindeligt TV. 1:2.35 der er 2/3 af skærmen bjæle på et almnindeligt TV...

Hjælper det, eller er det ikke det du mener?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 filmz-psmadsen 22 år siden

2.35:1
2.40:1

Laver begge en minimal bjælke for oven og neden på mit 16:9 tv

1.85:1
og 1.78:1 eller hvad der nu er

Fylder billedet helt ud

Problemet er bare at Dybet laver lige så store bjælker på mit widescreen tv som der kommer når man prøver at se en 1:2.35 film på et normalt 4:3 tv
hehe
Gravatar

#4 Patriarch 22 år siden

hmmm.. ok... har du prøvede en ny 1:2.35 film efter dybet har fucket?

Måske har din DVD resettet sig selv eller sådan et eller andet.

Er de strukket i hovederne?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#5 filmz-psmadsen 22 år siden

thx forfilm osv er i normalt 16:9.

men lige så snart filmen starter bliver billedet "ødelagt"

og ja, det ser ud som om hovederne er strukket...

ændrer jeg på tvets "visning" kan jeg da godt få det til at se nogenlunde ud, men altså kvaliteten bliver shit og undertekster bliver placeret forkert...
hehe
Gravatar

#6 filmz-psmadsen 22 år siden

og ja har prøvet andre film siden. The Man Who Wasn't There funkede fint...
hehe
Gravatar

#7 azathoth 22 år siden

Det skyldes netop at den ikke er anamorphic, hvilket betyder at de sorte bjælker simpelthen er en del af billed-transferet, der reelt set ligger i 4:3.

Derfor bliver det presset sammen på dit 16:9 TV, ligesom når du smækker Jes Dorph Pedersen og TV2 nyhederne op i 16:9. Derfor skal man altid købe Anamorphic, så vidt det er muligt.

Jeg mener dog ikke at The Abyss overhovedet findes i en Anamorphic udgave, så der er ikke andet at gøre end at leve med det, og håbe på en special edition ser dagens lys. (hvilket der har været rygter om).
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#8 filmz-psmadsen 22 år siden

Ok tak for svaret. Det var dog en underlig måde at udgive film på. Første gang i mine nu 60 film jeg oplever det...
hehe
Gravatar

#9 azathoth 22 år siden

Det var meget normalt i DVD'ens barndom, da Gud og hver mand ikke havde 16:9 TV. Der udgives heldigvis yderst sjældent DVD'er nu til dags der ikke er i Anamorphic, det er som regel kun de lidt ældre udgivelser der har problemet. Jeg kan kun opfordre til at man kigger godt efter bag på coveret inden man køber en billig DVD.
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#10 Kalle Ferm 22 år siden

JA, jeg har en del film der ikke er anamorphic. Nogle af dem er umanerligt irriterende da teksterne står neden under billedet og således ikke kan ses! Så kan jeg vælge at skyde billedet opad med det resultat at jeg kan se teksten men ikke toppen af folks hoveder. Pest eller kolera.

Jeg har endnu aldrig fået set Sidste Stik med Paul Newman og Robert Redford fordi jeg er sur på DVD'en! Har ejet den i 2 år, og jævnligt forsøgt... men ender med at blive sur på den!

#8. Egentligt ufatteligt at du ikke er stødt på en u-anamorphic før nu!

Jakob
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.

Skriv ny kommentar: