Gravatar

#21 davenport 20 år siden

Jeg har en ny:

Hvad betyder kompressionsproblemer i forbindelse med en dvd?
Jeg har set det flere steder, men ved ikke hvad det er og hvad der er galt?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#22 filmz-Kadann 20 år siden

#19 -

Det skal du jo så være velkommen til.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#23 myggen 20 år siden

#21: Kompressionsproblemer kan vel dække over alle billede- og lydfejl, som er et resultat af en dårlig komprimering, fx. pixelering ell. lign.

For at det skal give mening, skal man selvfølgelig have for øje, at billedet på en dvd er komprimeret i forhold til originalen, ligesom en film i divx, quicktime osv. er det.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#24 davenport 20 år siden

Kadann... Snakker du med dig selv? ;D
Gravatar

#25 HelmerJ 20 år siden

Hvad betyder "NEJ. Og skrid så ud dit perverse svin"? Har en idé om at det er noget med hun ikke syntes det var iorden ;-)
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#26 elwood 20 år siden

#25 synes ellers jeg har hørt et sted, at kvinder siger det modsatte af hvad de mener 8-)

Men jeg kan jo tage fejl.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#27 davenport 20 år siden

De siger deres mening hvis det har noget med druk, sex eller penge at gøre. Tag endelig ikke fejl af det!
Gravatar

#28 HelmerJ 20 år siden

Også hvis man har afføring på dem i en hård hel tynd stråle...
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#29 El vez 20 år siden

#21 For lige at vende tilbage til trådens emne: Dave, jeg ved ikke om du fik svar nok i #23, men det har noget at gøre med den plads der er på en dvd skive, hvor filmen, lydspor, undertekster og alt hvad der nu ellers måtte være noget, altsammen fylder noget. Det filmselskabet kan gøre for at presse mere ned på skiven, er at komprimere, svarende til divX, som myggen skriver i #23.

Et eksempel på lydkomprimering er at mange film f.eks er med et half-rate dts lydspor, hvilket betyder en lyd-streaming på 768kb/s mod full rate dts, der er på 1536kb/s.

DTS lydspor, selv half rate, fylder generelt temmelig meget. Problemet er også at der med dts lydsporet typisk også bliver lagt et DD 5.1 spor, et stereospor og i nogle tilfælde også et kommentarspor oven i hatten. Så har vi pludselig balladen, hvis det drejer sig om en lang spillefilm der skal puttes på én dvd skive og det kan resutere i kompromis på billedsiden.

Et godt eksempel er LOTR:EE filmene, der var blevet noget rigtigt hø, i hvis filmene ikke var blevet fordelt på to skiver.

Af denne grund skal man også kigge sig godt for når film er udgivet på dvd-5, dvs dvd medier hvor man ikke udnytter muligheden for at brænde i to lag, og dermed kun har den halve plads på skiven at gøre godt med.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#30 davenport 20 år siden

Ok, det var fyldestgørende. Tak for det :)

Skriv ny kommentar: