Gravatar

#1 Tang 21 år siden

Jeg købte lige den originale motorsavs massakre fra 1974. Bag på coveret stod der at den var valgt til århundredets bedste skrækfilm. Det undrede mig meget, fordi jeg synes nemlig ikke at den var specielt uhyggelig. Er der andre der har en mening om denne film?
You watched it! You can't unwatch it! Stay tuned for more: Tales of Interest!
Gravatar

#2 nakalay 21 år siden

Den er langt fra uhyggelig, men det gør den jo ikke mindre underholdende. :)
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#3 filmz-el bucho 21 år siden

Det er da den fedeste film... specielt den scene hvor han slår en ned med en hammer... det gir den fedeste lyd...
også der hvor han åbner døren og tager hende der pigen...
For griner over sådan en film.. specielt hvis man har fyret lidt op
"I'll make him an offer he can't refuse"
Gravatar

#4 Tylerdurden 21 år siden

Det er den mest uhyggelige film JEG nogensinde har set!
Filmens klimask er nærmest ulideligt og uudholdeligt at se.
Efter min mening er det den bedste splatterfilm der er lavet!
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#5 filmz-thomas _h 21 år siden

hmm ja der er virkeligt delte meninger om denne film. Lige meget hvor man spørger. Sådan er det bare. Jeg har den stående på min hylde og skulle faktisk til at se den forleden, men så lige traileren på DVD'en inden da. Og den var altså så 70'er agtig at jeg ikke gad se den. Tror ikke rigtigt den vil skræmme mig. Men skal da have den set på et eller andet tidspunkt.
Gravatar

#6 filmz-superfrez 21 år siden

Min mening til denne film er at det er en af de dårligste film der er lavet. Kan godt være at den har været sk... uhyggelig i 70'serne, men jeg sad og grinte! Så dårlig var den.
Til gengæld er den nye udgave fra 2003 faktisk en af de bedre gysere.
Gravatar

#7 chandler75 21 år siden

Den er ikke så meget "chok"-uhyggelig men den er ret klam og foruroligende - men på en lidt morsom og grotesk måde.

Da jeg endelig fik set den for nylig for første gang var jeg i hvert fald positivt overrasket.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#8 filmz-Koenig 21 år siden

Den gamle er helt klart bedre end den nye (*spoiler*):
1) Den gamle har ikke det der "vi deler os", de dør nemlig temmelig hurtigt så de kan slet ikke nå det
2) Den nye har det :(
3) Gamle splatter-film er bare bedst, jeg elsker den måde som de har gjort sig umage med at få det til at se så ulækkert ud som overhovedet muligt, og så med de få midler de havde dengang.
Jeg kan henvise til en anden god klassiker, Scanners, der hvor en af dem sprænger hovedet på en, mand hvor er det fedt :P fandme god splatter-effekt
"Como estan, bitches?"
homo proponit sed Deus disponit
www.haddock100.com
Gravatar

#9 filmz-uzumaki san 21 år siden

Hmmmmm..

Synes klart at den originale er langt mere uhyggelig og skræmmende end den nye version. Jeg ser selv den nye version som en gang plastic slasher lort, som der ikke engang skulle været blevet brugt tid på, at producere. Typisk at se hvordan de gode gamle klassikkere konstant bliver taget op, og konstant bliver spoleret. Det sker gang på gang. Tror aldrig at de lærer det. Men på den anden side. Der er penge i skidtet, så det har jo en hel del at sige.

Set rent objektivt er den originale version nok ikke så "uhyggelig" og "skræmmende" som hvis man ser den for første gang den dag idag.

Men vi er jo også i en helt anden tidsperiode nu. Originalen er fra 1974, og på det tidspunkt var filmen meget usædvanlig (synes jeg stadigvæk den er). Eksempelvis er der ingen decideret forhistorie. Ingen forklaring eller baggrunds historie for den kannibalistiske familie. Intet ender godt. Marilyn Burns slipper godt nok væk til sidst, men det er i en mere eller mindre psykisk ustabil tilstand. Elsker hendes sindsyge grin i slutsekvensen.

Der er intet musik i den originale. Hele lydsporet er ret "koldt" og monotont. Desuden mener jeg, at originalen stadig til dags dato er en af de US-producerede film som står stærkest i den genre. Kan ikke mindedes jeg har set en film som minder om den på nogen måder.

Kameravinklerne, måden den er sat sammen på, de fede close ups af Marilyn Burns, ingen optakt til scenerne hvor de medvirkende bliver slået ihjel etc etc..
Kan tydeligt forestille mig, hvordan den har påvirket folk, da den i tidernes morgen afviklede sin premiere..^^

Jo.. jeg synes den er skræmmende og uhyggelig. Men mest på et psykologisk plan. Og det mest coole... Ikke meget blod man ser i filmen, hvilket jeg synes er et genialt træk. Og alligevel er de forskellige drabs-scener meget brutale. Scenen hvor Teri McMinn bliver hængt op på kødkrogen synes jeg står utroligt stærkt. Koldt og brutalt. ^^

Iøvrigt en spøjs tanke, at Tobe Hooper ikke havde nogen idéer om hvem Ed Gein var, før at fans'ne begyndte at komme med teorier om, at hele filmen var baseret på den gale massemorder.^^

Til slut skal det lige siges... jeg tror næsten at man skal være "vokset op" med originalen før man synes den er skræmmende og "uhyggelig". Jeg kan da stadig huske da jeg første gang så den. Var lige begyndt i 6. kl. og skulle se den sammen med diverse klasse-kammerater. Den gik direkte ind i nethinden på mig dengang. Tror det er derfor at den stadig står så stærkt hos mig. Har set den adskillige gange siden da, og den er stadig klart min favorit inden for denne genre..^^

-----------------------------------------

"Kono yo wa jinsei jigusoo pazuru..^^.."

Skriv ny kommentar: