Har hørt fra flere sider at R1 skulle være bedre end R2, er der noget om snakken. Grunden skulle blandt andet være at R2 skal have plads til flere sprog og flere undertekster.
Er der så også forskel på R2 udgivelser fra f.eks. England og Danmark, de danske har oftest flere sprog og undertekster end engelske......
hmm det er et godt spørgsmål. Man kan også tænke på PAL vs NTSC, hvor jeg mener at have hørt at PAL skulle være en lille bitte smule bedre... kan ikke huske hvorfor
........................................ "If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
Jeg tror måske at han tænker på R1 og R2 udgivelserne, fremfor de forskellige standarder og formater bag.
Der har tidligere været stor forskel på en R1 og en R2 udgivelse, dels fordi at mediet DVD havde et gennembrud noget før i USA end europa, og der har også altid været et marked for super udgivelser i USA - masser af ekstra-materiale osv. (som set på Laserdisc) - hvor herovre gik noget tid før bare mediet blev taget seriøst i brug af forbrugerne.
Mange af de første R2 udgivelser var stort set katastrofale, dårlige transfers, ringe lyd og total mangel på ekstra-materiale. Årsagen dertil kan have været pres for at få udgivet film så hurtigt som muligt, eller at distributøren ikke mente at ekstra-materiale ville slå an herovre - der har sikkert været masser af andre årsager.
Det har nu ændret sig, og R2 udgivelserne er blevet betydelig bedre, og mange af R2 udgivelserne matcher i dag R1 versionerne. Der er stadig mange titler der er bedre på R1 - det er dog hovedsageligt ældre film, de første R2 udgivelser. D
Det skal også tilføjes at R1 udgivelser dog stadig er noget billigere end R2 (men man kan vel håbe at det også ændrer sig en dag).
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
På www.dvdcompare.org.uk Kan du slå de enkelte titler op og sammenligne forskellige udgivelser. En vigtig ting her er, at især de engelske R2 udgivelser indimellem har skåret i filmen pga censur. Det kan du se nederst på siden, når du har slået en film op.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#1 filmz-goldeneye 22 år siden
Er der så også forskel på R2 udgivelser fra f.eks. England og Danmark, de danske har oftest flere sprog og undertekster end engelske......
#2 filmz-cko 22 år siden
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
#3 filmz-Plimmer 22 år siden
#4 filmz-Kadann 22 år siden
Så vidt jeg husker, er det fordi at visse PAL-udgivelser bliver lavet ud fra NTSC-udgaven, og derfor lider under dette.
Men, det er ikke sikkert jeg er helt rigtig på den mht. det.
#5 filmz-Plimmer 22 år siden
#6 filmz-Alex Sønderby 22 år siden
NTSC kører med 29,9xx og 23,xxx så vidt jeg husker..
#7 filmz-vassago 22 år siden
Der har tidligere været stor forskel på en R1 og en R2 udgivelse, dels fordi at mediet DVD havde et gennembrud noget før i USA end europa, og der har også altid været et marked for super udgivelser i USA - masser af ekstra-materiale osv. (som set på Laserdisc) - hvor herovre gik noget tid før bare mediet blev taget seriøst i brug af forbrugerne.
Mange af de første R2 udgivelser var stort set katastrofale, dårlige transfers, ringe lyd og total mangel på ekstra-materiale. Årsagen dertil kan have været pres for at få udgivet film så hurtigt som muligt, eller at distributøren ikke mente at ekstra-materiale ville slå an herovre - der har sikkert været masser af andre årsager.
Det har nu ændret sig, og R2 udgivelserne er blevet betydelig bedre, og mange af R2 udgivelserne matcher i dag R1 versionerne. Der er stadig mange titler der er bedre på R1 - det er dog hovedsageligt ældre film, de første R2 udgivelser. D
Det skal også tilføjes at R1 udgivelser dog stadig er noget billigere end R2 (men man kan vel håbe at det også ændrer sig en dag).
#8 El vez 22 år siden