Så er det eksamenstid, og jeg har et engelsk bachelor-projekt, jeg skal have gjort færdigt. Derfor kunne jeg godt bruge noget hjælp i forbindelse med supplerende litteratur og film.
Planen er, at min opgave skal sammenligne Oscar Wildes bog 'The Picture of Dorian Gray' med Chuck Palahniuks/Finchers 'Fight Club'. Temaet vil være undertrykkelse af jeg'et - i 'Dorian...' som følge af victoria-tidens strenge krav om social respektabilitet og appearance, og i 'Fight Club' som følge af materialisme og consumerisme. Med andre ord en sammenligning af to til en vis grad ensartede bevægelser/tendenser med 100 års mellemrum.
Det jeg så skulle bruge jer til, såfremt I har nogle gode ideer, er at komme op med forslag til supplerende/sekundær litteratur og film. Jeg regner med at bruge eksempler fra Nietzsches 'Afgudernes Ragnarok', 'Se7en', 'The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde', Swinburnes 'Before a Crucifix' og evt. 'Natural Born Killers' for at angribe det fra forskellige vinkler, men vil meget gerne have flere værker at referere til.
Håber at I gider hjælpe mig med at få den BA-grad ;)
#2 >> Selvfølgelig - glemte at nævne ham i indlægget, men han er med på listen, som den er lige nu - han er jo uomgåelig, når man taler om jeg'et. Men mange tak for det og for henvisningen til Calvin S. Hall - jeg prøver at finde noget med ham på biblioteket/internettet.
Dualisme, mindst ligeså oplagt som Freud, hvis ikke mere i Fight Club tilfældet. Teorier af Kant, Jung og Descartes. Der er flere 'grene' - metafysiske, religiøse osv.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Klart - har prøvet at finde ordentlig litteratur omkring Doppelgänger-temaet, men det er desværre lettere sagt end gjort. Er der nogle specifikke tekster du kender vedrørende det tema? Det er jo, som du siger, oplagt i Fight Club - men også i 'Jekyll and Hyde' og 'Dorian Gray'.
Der er jo også den der Face/off, hvor de bytter ansigter! Total rå! Det er jo ren neo-cyborg-matrialisme stillet op over for familiens/samfundets pro-patriariske forestillinger om jeg'ets behov for selvrealisering... ligesom ;o)
7: Der er flere steder på nettet hvor man kan læse om idéerne og teorierne, men det er jo ikke nødvendigvis 'pålidelige' kilder. Jeg har dog nogle links du kan kigge på.
Artikel om dybdepsykologi fra Ikon-Danmark.dk skrevet af Michal Jahn. Nr. 27 - juni 99 Dybdepsykologi. Han har skrevet flere artikler der måske kan anvendes.
The Film Journal The Film Journal har en glimrende artikel der netop kigger på Fight Club, og referer også til Jung samt andre. Der er en litteraturliste du med sikkerhed vil få glæde af. En rigtig fed artikel iøvrigt.
Søg på Google med keywords: Jung + Fight Club Så får du en masse anvendelige links, artikler og litteraturlister.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Jeg skrev på et tidspunkt en uni-opgave om "American Gothicism" og kom i den forbindelse ind på Doppelgänger-temaet i to Henry James noveller, "The Beast in the Jungle" og "The Jolly Corner", som jo er fra samme tid som "Dorian Gray".
I den forbindelse brugte jeg Valdine Clemens' "The Return of the Repressed" (New York, 1999), som også citerer Otto Rank og Jung.
Hvis du vil have det kan jeg godt sende dig det afsnit hvor jeg skriver om Doppelgänger-temaet - hvis du bare husker at citere mig hvis du bruger noget af det (det kunne jo være at vi havde samme underviser) ;)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
#1 21 år siden
Planen er, at min opgave skal sammenligne Oscar Wildes bog 'The Picture of Dorian Gray' med Chuck Palahniuks/Finchers 'Fight Club'. Temaet vil være undertrykkelse af jeg'et - i 'Dorian...' som følge af victoria-tidens strenge krav om social respektabilitet og appearance, og i 'Fight Club' som følge af materialisme og consumerisme.
Med andre ord en sammenligning af to til en vis grad ensartede bevægelser/tendenser med 100 års mellemrum.
Det jeg så skulle bruge jer til, såfremt I har nogle gode ideer, er at komme op med forslag til supplerende/sekundær litteratur og film.
Jeg regner med at bruge eksempler fra Nietzsches 'Afgudernes Ragnarok', 'Se7en', 'The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde', Swinburnes 'Before a Crucifix' og evt. 'Natural Born Killers' for at angribe det fra forskellige vinkler, men vil meget gerne have flere værker at referere til.
Håber at I gider hjælpe mig med at få den BA-grad ;)
#2 chandler75 21 år siden
Calvin S. Hall har skrevet en udmærket indføring i Freuds teorier - "A Primer of Freudian Psychology".
#3 filmz-Kviksand 21 år siden
#4 21 år siden
#5 21 år siden
#6 filmz-vassago 21 år siden
#7 21 år siden
Det er jo, som du siger, oplagt i Fight Club - men også i 'Jekyll and Hyde' og 'Dorian Gray'.
#8 filmz-Kviksand 21 år siden
#9 filmz-vassago 21 år siden
Artikel om dybdepsykologi fra Ikon-Danmark.dk skrevet af Michal Jahn. Nr. 27 - juni 99
Dybdepsykologi. Han har skrevet flere artikler der måske kan anvendes.
The Film Journal The Film Journal har en glimrende artikel der netop kigger på Fight Club, og referer også til Jung samt andre. Der er en litteraturliste du med sikkerhed vil få glæde af. En rigtig fed artikel iøvrigt.
Søg på Google med keywords: Jung + Fight Club
Så får du en masse anvendelige links, artikler og litteraturlister.
#10 chandler75 21 år siden
I den forbindelse brugte jeg Valdine Clemens' "The Return of the Repressed" (New York, 1999), som også citerer Otto Rank og Jung.
Hvis du vil have det kan jeg godt sende dig det afsnit hvor jeg skriver om Doppelgänger-temaet - hvis du bare husker at citere mig hvis du bruger noget af det (det kunne jo være at vi havde samme underviser) ;)