Umiddelbart kommer jeg i tanke om "Doctor Strangelove" for satiren af hele koldkrigsparanoiaen og "Casablanca" som var medvirkende til at mobilisere amerikanernes moral i anden verdenskrig. Roosevelt viste den bl.a. ved private fremvisninger.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Ved ikke lige om det er et specielt emne du ønsker diskuteret men Passion of the Christ skabte da en del debat verden over. Kunne da også godt forestille mig An Inconvenient Truth vil gøre det samme.
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Kramer mod Kramer skabte også meget debat, da den fremkom i 1979. En mor der til sidst erkender, at det er bedst for barnet (i den pågældende situation) at bo hos faderen, er og var, kontroversielt materiale.
En instruktør som Spike Lee må også siges at være kendt for at fokusere på socialrealistiske emner, der afføder debat.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#16, nej, der er ikke et specielt emne jeg skal diskutere, men mere hvordan historiske film er med til at forme vores historiebevidsthed(et forholdsvis abstrakt begreb), og hvis jeg skal undgå at snakke med folk og spørgeskema, så er det bedst at undersøge film, der har fået folk til at ændre holdninger og synspunkt(to ord som begge ville have været bedre i overskriften:).
Dr. Strangelove, Casablanca, Slaget ved Algier er klart noget jeg vil prøve at gå videre med. Passion of Christ kunne også være interessant, men tror ikke det går i specialet Jesusmyten er historie.
Er stadig mest på tænkestadiet, så kan ikke selv præcisere 100% hvad det er jeg leder efter
#11 dolphinfriendly 18 år siden
#12 Benway 18 år siden
#13 Kalle Ferm 18 år siden
#14 filmz-Bruce 18 år siden
#15 elwood 18 år siden
tror nok de fleste kender den.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#16 HelmerJ 18 år siden
#17 filmz-Bruce 18 år siden
En instruktør som Spike Lee må også siges at være kendt for at fokusere på socialrealistiske emner, der afføder debat.
#18 Spanner 18 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#19 HelmerJ 18 år siden
#20 Skeloboy 18 år siden
#16, nej, der er ikke et specielt emne jeg skal diskutere, men mere hvordan historiske film er med til at forme vores historiebevidsthed(et forholdsvis abstrakt begreb), og hvis jeg skal undgå at snakke med folk og spørgeskema, så er det bedst at undersøge film, der har fået folk til at ændre holdninger og synspunkt(to ord som begge ville have været bedre i overskriften:).
Dr. Strangelove, Casablanca, Slaget ved Algier er klart noget jeg vil prøve at gå videre med. Passion of Christ kunne også være interessant, men tror ikke det går i specialet Jesusmyten er historie.
Er stadig mest på tænkestadiet, så kan ikke selv præcisere 100% hvad det er jeg leder efter