Kommer lige en tråd mere ang. mit speciale. Efter en snak med min vejleder i dag, blev vi enige om, at de film jeg skal bruge, er film, der har flyttet nogle holdinger hos folk, eller åbnet op for nogle diskussioner. Det skal være spillefilm, og de skal helst være kendt af det brede publikum også.
Specialet handler om film og historiebevidsthed, mere præcist hvordan historiske film er med til at forme vores historiebevidsthed.
JFK, City of God kan jeg kun komme i tanke om lige nu(men er også megatræt...)
Brokeback Mountain. Den er godt ikke historisk; men den (emnet) er da noget af det mest omdiskuterede i de seneste par år. Se bare tråden her på Filmz... Dens overmand til Oscar, Crash, er også meget debatskabende, da den illustrerer mange forskellige former for fordomme, racisme osv.
Ellers kan jeg meget godt lide portrættet af Mozart i Amadeus, der vist har taget sig store friheder i sin fortælling...
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Slaget om algirs. Opmærksomhed på de mange døde i algirs og opgøret med franskmændene set som en friheds kamp. Idag også set som en diskussions film om terror kontra frihedskamp.
Generelle forskelle mellem amerikanske historiske film og europæiske historiske film er (som også kan ses i Slaget..) er at Hollywood ofte vælger et individ som protagonist i historien (det historiske emne). Bla. JFK og Schindlers liste.
Implikationerne (moralske?) af Hollywood tilgangen er at den personlige historie er lige så vigtig som den offentlige historie.
Emnet er ligeså sprængfarligt idag som dengang, især med en anden religion in mente. Især set i lyset af, at det latterlige organ FN, har et menneskerettighedsråd, som igår har vedtaget en resolution, som fordømmer krænkelse af religion.
Som Spencer Tracy siger til sidst i klippet:
"....with banners flying and with drums beating we'll be marching backward, BACKWARD, through the glorious ages of that Sixteenth Century when bigots burned the man who dared bring enlightenment and intelligence to the human mind! Judge: I hope counsel does not mean to imply that this court is bigoted"
FN menneskerettighedsråd. Hvilket besynderligt organ, som med sine handlinger arbejder imod, hvad det er sat til at beskytte.
Jo. Denne film, er nok den mest debatskabende af alle, jeg overhovedet kan komme på! Og skuespillet er ren Oscar.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#1 Skeloboy 18 år siden
Efter en snak med min vejleder i dag, blev vi enige om, at de film jeg skal bruge, er film, der har flyttet nogle holdinger hos folk, eller åbnet op for nogle diskussioner.
Det skal være spillefilm, og de skal helst være kendt af det brede publikum også.
Specialet handler om film og historiebevidsthed, mere præcist hvordan historiske film er med til at forme vores historiebevidsthed.
JFK, City of God kan jeg kun komme i tanke om lige nu(men er også megatræt...)
#2 MouseMickey 18 år siden
#3 Bony 18 år siden
#4 filmz-Bruce 18 år siden
#5 tiny 18 år siden
Den er godt ikke historisk; men den (emnet) er da noget af det mest omdiskuterede i de seneste par år. Se bare tråden her på Filmz... Dens overmand til Oscar, Crash, er også meget debatskabende, da den illustrerer mange forskellige former for fordomme, racisme osv.
Ellers kan jeg meget godt lide portrættet af Mozart i Amadeus, der vist har taget sig store friheder i sin fortælling...
#6 jessup 18 år siden
Generelle forskelle mellem amerikanske historiske film og europæiske historiske film er (som også kan ses i Slaget..) er at Hollywood ofte vælger et individ som protagonist i historien (det historiske emne). Bla. JFK og Schindlers liste.
Implikationerne (moralske?) af Hollywood tilgangen er at den personlige historie er lige så vigtig som den offentlige historie.
#7 filmz-Bruce 18 år siden
#8 Kalle Ferm 18 år siden
#9 jessup 18 år siden
http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/s...
#10 filmz-Bruce 18 år siden
og læse om retssagen her.
Emnet er ligeså sprængfarligt idag som dengang, især med en anden religion in mente. Især set i lyset af, at det latterlige organ FN, har et menneskerettighedsråd, som igår har vedtaget en resolution, som fordømmer krænkelse af religion.
Som Spencer Tracy siger til sidst i klippet:
"....with banners flying and with drums beating we'll be marching backward, BACKWARD, through the glorious ages of that Sixteenth Century when bigots burned the man who dared bring enlightenment and intelligence to the human mind!
Judge: I hope counsel does not mean to imply that this court is bigoted"
FN menneskerettighedsråd. Hvilket besynderligt organ, som med sine handlinger arbejder imod, hvad det er sat til at beskytte.
Jo. Denne film, er nok den mest debatskabende af alle, jeg overhovedet kan komme på! Og skuespillet er ren Oscar.