Jeg kom lige til at tænke på, at alt efter, hvordan specialet skal bygges op, så kunne det måske være en meget aktuel ide at se på de to nye Clint Eastwood-film om slaget ved Iwo Jima - de handler jo tilsyneladende netop om synsvinklen.
//JackJazz
Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.
All Quiet on the Western Front fra 1930 er en historisk vigtig krigsfilm om 1. verdenskrig med stærke pacifistiske budskaber. Et specielt træk ved netop denne film er at den er amerikansk, men skildrer krigen fra tyskernes (tabernes) side.
Den blev bandlyst i adskillige lande, heriblandt Tyskland, sandsynligvis pga. dens fokus på hvor lidt heltemod der er over at lade sig rekruttere til at gå i krig for fædrelandet.
Om filmen egner sig til dit speciale er måske tvivlsomt hvis kravet er at filmene skal være velkendte af nutidens publikum, men det kunne måske være et interessant eksempel på en tidlig meningsdanner samt den efterfølgende omfattende censur af filmen.
Det er under alle omstændigheder en fremragende film som er værd at se :-)
#10 det pudsige er at filmen er mere kontroversiel end den var for 20-30 år siden. Før var der flere i USA der ikke troede på gud som skaberen af jorden - de er nu blevet tvivlere. Det skyldes nok Intelligent designs fremmarch de sidste 10-12 år.
#20 angående slaget om algir så undersg om du ikke kender en der har criterion udgaven - 3 dobbelt dvd med CIA agenter der udtaler sig historikere m.m. Der må også være ende del du kan finde på nettet - jeg kender desværre ikke en killer bog om emnet.
Jeg fik aldrig sendt dig et link til den bog jeg havde i tankerne til din opgave. Men hvis jeg var dig ville jeg fokusere på genren docudrama i forhold til publikum, instruktørens intentioner mm.
Lige så snart en film foregår i fortiden kan man vel sige at den giver en version af et stykke historie som påvirker os og emnet virker næsten uoverskueligt stort.
En god bog til introduktion til ducudrama er :
Why Docudrama? Fact-Fiction on Film and TV Alan Rosenthal
En bog med 28 essays af forskellige forfattere som ud over Rosenthal byder på bla. Derek Paget.
#21 filmz-jackjazz 18 år siden
//JackJazz
#22 filmz-Spunkmeier 18 år siden
Den blev bandlyst i adskillige lande, heriblandt Tyskland, sandsynligvis pga. dens fokus på hvor lidt heltemod der er over at lade sig rekruttere til at gå i krig for fædrelandet.
Om filmen egner sig til dit speciale er måske tvivlsomt hvis kravet er at filmene skal være velkendte af nutidens publikum, men det kunne måske være et interessant eksempel på en tidlig meningsdanner samt den efterfølgende omfattende censur af filmen.
Det er under alle omstændigheder en fremragende film som er værd at se :-)
#23 filmz-Narniabæver 18 år siden
http://www.kinema.uwaterloo.ca/white951.htm
#24 jessup 18 år siden
#25 jessup 18 år siden
http://www.msnbc.msn.com/id/17889147/site/newsweek...
#26 McPeter 18 år siden
Boyz'n'the Hood er også en film man evt. kunne have med, som et indblik i ghetto-miljøerne i USA. Den har da også været omdiskuteret meget.
#27 Winniepooh 18 år siden
#28 jessup 18 år siden
Jeg fik aldrig sendt dig et link til den bog jeg havde i tankerne til din opgave. Men hvis jeg var dig ville jeg fokusere på genren docudrama i forhold til publikum, instruktørens intentioner mm.
Lige så snart en film foregår i fortiden kan man vel sige at den giver en version af et stykke historie som påvirker os og emnet virker næsten uoverskueligt stort.
En god bog til introduktion til ducudrama er :
Why Docudrama?
Fact-Fiction on Film and TV
Alan Rosenthal
En bog med 28 essays af forskellige forfattere som ud over Rosenthal byder på bla. Derek Paget.