Gravatar

#1 cansi 16 år siden

http://incontention.com/?p=9167#more-9167

I artikellen står der 50 år, men det synes jeg, det var lige en anelse for lang tid. Men hvilken film, der er blevet udgivet de sidste 10 år, vil i sige der vil blive husket gennem de næste 20-30 ?
Incontention's bud er

“There Will Be Blood” (Paul Thomas Anderson, 2007)

“The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford” (Andrew Dominik, 2007)

“King Kong” (Peter Jackson, 2005)

“The Passion of the Christ” (Mel Gibson, 2004)

“Far From Heaven” (Todd Haynes, 2002)

“Minority Report” (Steven Spielberg, 2002)

“Road to Perdition” (Sam Mendes, 2002)

“Magnolia” (Paul Thomas Anderson, 1999)

“Happiness” (Todd Solondz, 1998)

“The Truman Show” (Peter Weir, 1998)

Jeg vil nok sige The Dark Knight, Pan's Labyrinth, The Matrix og måske også Antichrist (kommer an på hvordan resten af verden tager imod den)

Hvad er jeres bud ?
Gravatar

#2 mr gaijin 16 år siden

Vi kan lige så godt sige 50 år. Det kommer nogenlunde ud på et. Hvis de er i filmhistoriebøgerne om 30 år, vil de sikkert også være det om 50.

"Spirited Away" (Hayao Miyazaki)
- Måske er det en af de andre af hans film, der vil blive husket, men denne film var et stort gennembrud.

"Mulholland Drive" (David Lynch)
- Folk vil stadig klø sig bag øret om 50 år over denne film

"Children of Men" (Alfonso Cuaron)
- Jeg har hørt en del referencer komme til denne film. Det er åbenbart en af dem, der bliver ved med at blive i bevidstheden.

"The Dark Knight" (Chris Nolan)
- Superheltefilmenes klimaks. Medmindre Nolan overgår det i film nr. 3.

"Sin City" (Robert Rodriguez)
- Enten denne eller "300" som eksemplet på overgangen til digitalfilmsprog.

"Lord of the Rings" (Peter Jackson)
- De føles allerede nu som en del af en gammel filmhistorie. Ingen fantasy-film kan undgå sammenligning med Jacksons trilogi de næste mange år.

"Hero" (Zhang Yimou)
- Enten den eller "Crouching Tiger". Asiatiske wire-fu film vil blive husket, og en af de to vil kæmpe om tronen som repræsentant i filmhistorien.

"Finding Nemo"
- Eller en anden repræsentant for Pixar-filmene i de sidste ti år.

"Amelie" (Jeunet)
- Den har vist allerede opnået sin klassiker status.

"Moulin Rouge" (Luhrman)
- Den rokkede virkelig ved musical-genren. For det vil den blive husket.

Ingen af os kan dog spå om fremtiden. Det er bare nogle kvalificerede bud. Jeg håber på, at en hel masse bedre film bliver anerkendt i stedet for eksempelvis "Sin City".
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#3 McPeter 16 år siden

Er på vej i seng men vil lige slynge Memento på banen. :-)
Nok også Requiem for a Dream.

Tror desuden det bliver Wall-E som Pixar repræsentant. :-)

Er det i forhold til kritikere eller almindelige mennesker? Selvom fx en film som Assasination of Jesse James... er en utroligt flot og kritikerrost film, så kender jeg bare meget få der rent faktisk har set den, så er ikke sikker på jeg tror den bliver en af de store set med "folke-eje"-brillerne på. Håber I forstår hvad jeg mener. Dog vil den helt sikkert være på mange kritikeres lister over gode film fra starten af årtusindet...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/

Skriv ny kommentar: