Gravatar

#41 Bony 15 år siden

#40 - Jeg er helt enig, men jeg har også på fornemmelsen at du missede meningen med indlægget. :-)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#42 filmz-Martychris 15 år siden

Commando og First Blood 1-3 og Rambo! Fede film!!!
"You can call me Dennis!"
Gravatar

#43 filmz-Bruce 15 år siden

En 10'er man SKAL have set? Well det er jo ikke det samme som yndlingsfilm, men næmere ikoniske film, som ikke er til at komme udenom, når snakken falder på film. In no particular order:

2001: A Space Odyssey
Et must. Selvom den ikke er først i genren, er det moderen af alle sci-fi film. Filmen som tematisk og cinematografisk sætte ribben så højt, at ingen siden har overgået den.

Casablanca
Hvis 2001 er sci-fi filmenes moder, er Casablanca klassikernes DNA. Man kan simpelthen ikke sige ordet klassiker uden, at tankerne falder på denne film, som en af de første.

The Third Man
At sort hvid er ligeså effektivt som farver, behøver man kun at se Carol Reeds mesterværk, for at blive overbevist om. At den samtidig har verdens bedste musiktema og en veloplagt Orson Welles, er kun med til cementere dens position på filmhistoriens alter.

It's a Wonderful life
Hvis ikke én film af navnene Hawks eller Capra nævnes, så er der noget galt. Der er mange at tage af, men denne er og bliver nok den mest ikoniske

Lawrence of Arabia
David Leans ørken epos, er svulstig filmkunst, med en næsten vulgær billedside, som tilmed søges solgt af Maurice Jarres ligeså storslåede tema.

Gone With The Wind
Storfilmen over dem alle. Margaret Mitchells monsterværk af en roman om sydens undergang udsat for David O Selznicks perfektionisme muliggjorde det umulige. Verdens største kærlighedshistorie i rammerne af en civilisations undergang.

Singing in the Rain
Man kommer ikke udenom genren, som i over 30 år imponerede verden med musik og dans, som aldrig siden er hørt eller set. Musical genren var aldrig blevet så stor, hvis ikke det var for Irving Berlin, Ira og George Gershwin og Cole Porter. Det var det 20. århundredes Mozart efterkommere og heldigvis kunne nogle ekvilibristiske dansere omforme lyden til bevægelse. Singing in the Rain er vellykket på alle områder.

Psycho
Hitchcock er heller ikke til at komme udenom. Spørgsmålet er blot, hvilken af hans mange film, som skal nævnes. Vertigo står mig nær, men Psycho er fomentlig den film, som for de fleste er indbegrebet af mesteren og samtidig en triumf for gysergenren.

Star Wars
Selv om dens univers for undertegnede ikke er så tiltrækkende mere, så er det umuligt af frasige sig filmens betydning for en hel generation af biografgængere. Dens simple formel for fantasi og eventyr blev slugt af voksne som børn og er stadig omgærdet af nærmest religiøse disciple.

Indiana Jones
Spielberg er som Hitchcock også umulig at komme udenom. Den legesyge instruktør, har aldrig før eller siden filmatiseret et eventyr med så megen fantasi, tempo, action og humor som i denne hyldest til 30'ernes mange små helte i matinee film som Buck Rogers, Flash Gordon, Hoppalong Cassidy og andre. Harrison Ford vil for altid være manden med hat og pisk.

For hver der nævnes er der altid 10 der mangler og man burde også have Kurosawa og Billy Wilder på listen og nogle vil sikkert brokke sig over, at der ikke er flere nye. Men kun tiden viser om film består og ovenstående har til fulde bevist deres langtids holdbarhed.

Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#44 filmz-Claudius 15 år siden

# 42

For en gangs skyld er "42" så absolut ikke svaret på livet, universet og alt det dér... :)
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#45 Collateral 15 år siden

#40: Jeg er uenig. Jeg syntes virkede fint på sine egne præmisser, og havde nogle udemærkede karakterer.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#46 filmz-Martychris 15 år siden

Hmmm, ikoniske film!!! Her er en blanding af ikoniske og nostalgiske film...

The Third man

Willow

Star wars

Brokeback mountain

dårlig dannelse

Die hard I

The Fountain

The lord of the rings

Indiana Jones

Batman Begins

----------------------
Og vil mega gerne skrive Twin Peaks på, men det er ikke rigtig film men det er helt sikkert en milepæl i Tv!!!

"You can call me Dennis!"
Gravatar

#47 filmz-Claudius 15 år siden

Willow?!? Virkelig?

Sød film, men blandt dem der SKAL ses?

Og hvor meget jeg end holder af Star Wars, Lord of the Rings, Batman og Indiana Jones, så kan jeg ikke få mig selv til at stemple dem som vigtige nok til at de SKAL ses. "Dark Knight" og "Fellowship of the Ring" er begge på min top ti over yndlingsfilm, men vigtige at se kan jeg ikke påstå, de er.
Gravatar

#48 BN 15 år siden

Claudius (47) skrev:
Og hvor meget jeg end holder af Star Wars, Lord of the Rings, Batman og Indiana Jones, så kan jeg ikke få mig selv til at stemple dem som vigtige nok til at de SKAL ses. "Dark Knight" og "Fellowship of the Ring" er begge på min top ti over yndlingsfilm, men vigtige at se kan jeg ikke påstå, de er.

Hvornår er en film da efter din mening vigtig at se?

I min verden er film vigtige at se, hvis de f.eks. er milepæle indenfor deres genre eller er blevet klassikere eller blevet ikoniske forbilleder for eftertidens film. ud fra dette kriterium mener jeg ikke, man kan komme udenom hverken Star Wars, Lord of the Rings eller Indiana Jones.

Hvis kriteriet for vigtige film derimod var, at det skal være nogle der har ændret éns liv eller ændret verden, så kniber det nok gevaldigt for de fleste at udpege nogen. Det er vel særlige præstationer man tænker, når man siger "vigtige" film. Eller hvad? :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#49 filmz-Claudius 15 år siden

Jeg forventer aldrig, at nogen film ændrer mit liv. I mine øjne er de værste film næsten altid dem, der selvhøjtideligt prøver på det. Jeg tror, jeg med min liste i #33 har sagt alt om, hvad jeg mener er vigtigt. "The Dark Knight" har en væsentlig pointe og er blandt mine favoritfilm, men der er andre film, jeg mener, det er vigtigere at få set. Vigtige film skal sige noget væsentligt. Skal skabe eftertanke. Det gør "The Dark Knight" måske, men afgjort ikke så meget som "Mississippi Burning" eller "American History X".
Gravatar

#50 BN 15 år siden

#49 - Claudius:

Okay, tak for din mening herom. :-)

For mig siger en film først og fremmest noget væsentligt, når den omhandler eller skildrer noget som jeg helt personligt kan relatere til. Ja, en film kan faktisk sige noget væsentligt, ja, skabe eftertanke, når bare den får mig til at drage sammenligninger med eller associationer til egne tanker, følelser, overbevisninger og oplevelser/erfaringer. Personligt finder jeg således langt mere eftertanke i film som 'The Shawshank Redemption', 'Regarding Henry', 'Walk the Line' og 'Lord of the Rings' end i diverse mere eller mindre socialrealistiske eller autentiske film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: