The Godfather (1 og 2) Star Wars (4-6) The Lord of the Rings (1-3) Casablanca Shichinin no samurai Raiders of the Lost Ark Psycho It's a Wonderful Life Citizen Kane Taxi Driver Vertigo Goodfellas Lawrence of Arabia The Third Man 2001: A Space Odyssey Singin' in the Rain Modern Times The Great Dictator Blade Runner The Searchers Sound of Music On the Waterfront The Wizard of Oz There Will Be Blood Ben-Hur Gone with the Wind King Kong Schindler's List Some Like It Hot The Grapes of Wrath Raging Bull Apocalypse Now Stagecoach
Nå, jamen i så fald skriver jeg da også hele min liste over de mest seværdige film. Ikke i nogen bestemt rækkefølge.
Blade Runner Dances With Wolves Schindler's List The Dark Knight Mississippi Burning Apocalypse Now Close Encounters of the Third Kind Traffic Pulp Fiction 21 Grams Se7en Ran The Good, The Bad and The Ugly Hamlet (Mel Gibson) The Sixth Sense Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back Star Wars - Episode IV: A New Hope O Brother, Where Art Thou The Seven Samurai (Akira Kurosawa) Reservoir Dogs Kill Bill (1+2) Signs The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring The Lord of the Rings - The Return of the King American History X A Simple Plan The Godfather The Godfather II Lawrence of Arabia 2001 - A Space Odyssey Dr. Strangelove LA Confidential The Usual Suspects The Matrix Reloaded The Shawshank Redemption E.T. Citizen Kane Fight Club Braveheart Alien Brazil Saving Private Ryan Taxi Driver Ghandi The Maltese Falcon Casablanca Robocop Wag the Dog Payback The Third Man The Ladykillers (Coen Brothers) Elizabeth United 93 Sin City
Og alle de andre, som jeg på det skammeligste har glemt...
En film hver fra 20 instruktører, der ikke er nævnt indtil videre i tråden, som jeg synes, folk bør give en chance. Jeg ved ikke rigtig med al det her ”SKAL” se, men nå ja, et bud:
The Musketeers of Pig Alley (D.W. Griffith) Sherlock Jr. (Buster Keaton) Sunrise (F.W. Murnau) The Devil is a Woman (Josef von Sternberg) The Rules of the Game (Jean Renoir) Duck Amuck (Chuck Jones) Sanshô dayû (Kenji Mizoguchi) Viaggo in Italia (Roberto Rossellini) Ved vejs ende (Ingmar Bergman) Imitation of Life (Douglas Sirk) Ordet (Carl Th. Dreyer) Le plaisir (Max Ophüls) Min nat hos Maud (Eric Rohmer) Au hazard Balthazar (Robert Bresson) Pierrot le fou (Jean-Luc Godard) Stalker (Andrei Tarkovsky) Walkabout (Nicolas Roeg) The Red Shoes (Powell & Pressburger) Johnny Guitar (Nicholas Ray) M (Fritz Lang)
Jeg har gemt Buñuel-anbefalingen til Benway og/eller Antlion. :)
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Jamen, så kan vi måske få noget nyttigt ud af denne tråd alligevel, i stedet for nævne de samme klassikere hundrede gange i streg (det har vi IMDb og TSPDT til). Jeg vil da hellere få en ukendt film anbefalet, i stedet for endnu engang at høre om hvor teknisk uovertruffen "Citizen Kane" eller "Vertigo" er.
Jeg har blot taget mine 10 favoritinstruktører, og fundet én film fra hver som umiddelbart betyder mest for mig. Jeg håber ikke, at det kun er rockysds og jeg der vælger disse lidt mere usædvanlige titler, da det kunne blive rigtig interessant at se folks finurlige valg.
"Charulata" (1964, Satyajit Ray) "Der amerikanische Soldat" (1970, Rainer Werner Fassbinder) "Kangwon-do ui him" (1998, Hong Sang-soo) "Koridorius" (Šarūnas Bartas) "L'Argent" (1928, Marcel L'Herbier) "Mouchette" (1967, Robert Bresson) "Offret" (1986, Andrej Tarkovskij) "Sátántangó" (1994, Béla Tarr) "The Falls" (1980, Peter Greenaway) "Vredens dag" (1943, Carl Th. Dreyer)
Benway (54) skrev:
Ville gerne høre hvilken der er Antlions (jeg gætter på "That Obscure Object of Desire" der også er suveræn.)
Korrekt. "El ángel exterminador" og "Nazarín" ligger dog lige i hælene på den. :)
Jamen, så kan vi måske få noget nyttigt ud af denne tråd alligevel, i stedet for nævne de samme klassikere hundrede gange i streg (det har vi IMDb og TSPDT til). Jeg vil da hellere få en ukendt film anbefalet, i stedet for endnu engang at høre om hvor teknisk uovertruffen "Citizen Kane" eller "Vertigo" er.
Det kommer jo nok også lidt an på, hvorledes man opfatter trådens hensigt, som ikke er helt entydig. Personligt har jeg forfattet 10 film, som jeg ikke mener man kommer udenom i og med de ER ... indbegrebet af store klassikere og jeg erkender blankt, at de nærmest er trivielle at remse op og at der er andre film som falder mig før ind, hvis det blot var for at anbefale ukendte film. Men vi har jo også efterhånden haft dusinvis af disse tråde, hvor både det ene og andet bliver anbefalet, så det er svært at holde rede på.
Og i øvrigt er Vertigo ikke kun teknisk uovertruffen. Det er den så sandelig også som filmkunst.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Hvis det er trådens funktion, er det en pisse kedelig tråd. Vi har helt sikkert mange andre tråde til at anbefale de mere ukendte film i, men det bliver så løst, synes jeg. Her får dem som endnu ikke har haft modet eller tiden til at udarbejde en topliste, muligheden for hurtigt at anbefale en række film, som normalt kun vil blive anbefalet enkeltvis. Om vi får diskuteret disse valg dybere... Nej, det gør vi nok ikke. Men det er da meget sjovt. :)
Derfor blev jeg skuffet da folk blot nævnte de sædvanlige titler, hvilket medførte min sarkastiske "Saw"-liste.
Bruce (56) skrev:
Og i øvrigt er Vertigo ikke kun teknisk uovertruffen. Det er den så sandelig også som filmkunst.
Bestemt. Ditto med "Citizen Kane", og et hav andre af Hitchcocks og Welles' film. :)
Her er lige nogen, som jeg syntes jeg ikke har set i denne tråd og som jeg syntes mangler:
American Beauty Das Boot Fargo Festen The Fugitive Lost in Translation Master & Commander No Country for old Men The Outlaw Josey Wales Planet of the Apes (1967) The Thing Where Eagles Dare
Benny's Video Caché Funny Games Closer The Wind That Shakes the Barley Un long dimanche de fiançailles Les diaboliques La battaglia di Algeri A Matter of Life and Death
Allesammen fantastiske film og ikke nogen der bliver nævnt så tit.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
#51 MMB 15 år siden
The Godfather (1 og 2)
Star Wars (4-6)
The Lord of the Rings (1-3)
Casablanca
Shichinin no samurai
Raiders of the Lost Ark
Psycho
It's a Wonderful Life
Citizen Kane
Taxi Driver
Vertigo
Goodfellas
Lawrence of Arabia
The Third Man
2001: A Space Odyssey
Singin' in the Rain
Modern Times
The Great Dictator
Blade Runner
The Searchers
Sound of Music
On the Waterfront
The Wizard of Oz
There Will Be Blood
Ben-Hur
Gone with the Wind
King Kong
Schindler's List
Some Like It Hot
The Grapes of Wrath
Raging Bull
Apocalypse Now
Stagecoach
#52 filmz-Claudius 15 år siden
Blade Runner
Dances With Wolves
Schindler's List
The Dark Knight
Mississippi Burning
Apocalypse Now
Close Encounters of the Third Kind
Traffic
Pulp Fiction
21 Grams
Se7en
Ran
The Good, The Bad and The Ugly
Hamlet (Mel Gibson)
The Sixth Sense
Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back
Star Wars - Episode IV: A New Hope
O Brother, Where Art Thou
The Seven Samurai (Akira Kurosawa)
Reservoir Dogs
Kill Bill (1+2)
Signs
The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring
The Lord of the Rings - The Return of the King
American History X
A Simple Plan
The Godfather
The Godfather II
Lawrence of Arabia
2001 - A Space Odyssey
Dr. Strangelove
LA Confidential
The Usual Suspects
The Matrix Reloaded
The Shawshank Redemption
E.T.
Citizen Kane
Fight Club
Braveheart
Alien
Brazil
Saving Private Ryan
Taxi Driver
Ghandi
The Maltese Falcon
Casablanca
Robocop
Wag the Dog
Payback
The Third Man
The Ladykillers (Coen Brothers)
Elizabeth
United 93
Sin City
Og alle de andre, som jeg på det skammeligste har glemt...
#53 rockysds 15 år siden
The Musketeers of Pig Alley (D.W. Griffith)
Sherlock Jr. (Buster Keaton)
Sunrise (F.W. Murnau)
The Devil is a Woman (Josef von Sternberg)
The Rules of the Game (Jean Renoir)
Duck Amuck (Chuck Jones)
Sanshô dayû (Kenji Mizoguchi)
Viaggo in Italia (Roberto Rossellini)
Ved vejs ende (Ingmar Bergman)
Imitation of Life (Douglas Sirk)
Ordet (Carl Th. Dreyer)
Le plaisir (Max Ophüls)
Min nat hos Maud (Eric Rohmer)
Au hazard Balthazar (Robert Bresson)
Pierrot le fou (Jean-Luc Godard)
Stalker (Andrei Tarkovsky)
Walkabout (Nicolas Roeg)
The Red Shoes (Powell & Pressburger)
Johnny Guitar (Nicholas Ray)
M (Fritz Lang)
Jeg har gemt Buñuel-anbefalingen til Benway og/eller Antlion. :)
#54 Benway 15 år siden
Ville gerne høre hvilken der er Antelions (jeg gætter på "That Obscure Object of Desire" der også er suveræn.)
#55 Antlion 15 år siden
Jeg har blot taget mine 10 favoritinstruktører, og fundet én film fra hver som umiddelbart betyder mest for mig. Jeg håber ikke, at det kun er rockysds og jeg der vælger disse lidt mere usædvanlige titler, da det kunne blive rigtig interessant at se folks finurlige valg.
"Charulata" (1964, Satyajit Ray)
"Der amerikanische Soldat" (1970, Rainer Werner Fassbinder)
"Kangwon-do ui him" (1998, Hong Sang-soo)
"Koridorius" (Šarūnas Bartas)
"L'Argent" (1928, Marcel L'Herbier)
"Mouchette" (1967, Robert Bresson)
"Offret" (1986, Andrej Tarkovskij)
"Sátántangó" (1994, Béla Tarr)
"The Falls" (1980, Peter Greenaway)
"Vredens dag" (1943, Carl Th. Dreyer)
Korrekt. "El ángel exterminador" og "Nazarín" ligger dog lige i hælene på den. :)
#56 filmz-Bruce 15 år siden
Det kommer jo nok også lidt an på, hvorledes man opfatter trådens hensigt, som ikke er helt entydig. Personligt har jeg forfattet 10 film, som jeg ikke mener man kommer udenom i og med de ER ... indbegrebet af store klassikere og jeg erkender blankt, at de nærmest er trivielle at remse op og at der er andre film som falder mig før ind, hvis det blot var for at anbefale ukendte film. Men vi har jo også efterhånden haft dusinvis af disse tråde, hvor både det ene og andet bliver anbefalet, så det er svært at holde rede på.
#57 Antlion 15 år siden
Hvis det er trådens funktion, er det en pisse kedelig tråd. Vi har helt sikkert mange andre tråde til at anbefale de mere ukendte film i, men det bliver så løst, synes jeg. Her får dem som endnu ikke har haft modet eller tiden til at udarbejde en topliste, muligheden for hurtigt at anbefale en række film, som normalt kun vil blive anbefalet enkeltvis. Om vi får diskuteret disse valg dybere... Nej, det gør vi nok ikke. Men det er da meget sjovt. :)
Derfor blev jeg skuffet da folk blot nævnte de sædvanlige titler, hvilket medførte min sarkastiske "Saw"-liste.
Bestemt. Ditto med "Citizen Kane", og et hav andre af Hitchcocks og Welles' film. :)
#58 filmz-Martychris 15 år siden
Jamen hvis det er film du skal se er det vel alle de film man syntes er fede og Willow er seriøst en af mine yndlingsfilm elsker den Film...
#59 MuManden 15 år siden
American Beauty
Das Boot
Fargo
Festen
The Fugitive
Lost in Translation
Master & Commander
No Country for old Men
The Outlaw Josey Wales
Planet of the Apes (1967)
The Thing
Where Eagles Dare
#60 filmz-jonasgr 15 år siden
Caché
Funny Games
Closer
The Wind That Shakes the Barley
Un long dimanche de fiançailles
Les diaboliques
La battaglia di Algeri
A Matter of Life and Death
Allesammen fantastiske film og ikke nogen der bliver nævnt så tit.
'Cause I'm evil"