Gravatar

#21 MMB 12 år siden

Haha, så svært kan det vel heller ikke være. BN har i hvert fald nogle gode bud.
Gravatar

#22 Waldca 12 år siden

Smultronstället måske?

Og Amadeus.
Gravatar

#23 IK 12 år siden

Once Upon a Time in the West kan da ikke bruges. Kan den?
Gravatar

#24 MMB 12 år siden

Waldca (22) skrev:
Smultronstället måske?

Og Amadeus.

Den har jeg endnu til gode. Kan du uddybe eventuelt. :)

IK (23) skrev:
Once Upon a Time in the West kan da ikke bruges. Kan den?

Hmm, jo det vil jeg nu mene, selvom ...in America er et bedre eksempel.
Gravatar

#25 Popeye 12 år siden

Saving Private Ryan er et langt nostalgisk trip.......

...and then some
Gravatar

#26 Waldca 12 år siden

Hvilken af dem?

Det var mest grundet tilbageblik, at jeg nævnte dem.

Dog tror jeg ikke Smultronstället er hvad du leder efter, men Amadeus er måske?
Gravatar

#27 MMB 12 år siden

Waldca (26) skrev:

Hvilken af dem?

Det var mest grundet tilbageblik, at jeg nævnte dem.

Dog tror jeg ikke Smultronstället er hvad du leder efter, men Amadeus er måske?

Det var nu mest Smultronstället jeg tænkte på. :)
Gravatar

#28 Slettet Bruger [2182165904] 12 år siden

Smultronstället er netop en film, hvor en ældre herre tænker tilbage på gamle tider. Det er en film som emmer af nostalgi.

Jeg synes også at en del af Fellinis film har nostalgi over sig. Der er jo selvfølgelig 8½ som kan betegnes som en selvbiografi og sådan nogle har det med at have noget nostalgisk over sig, nogengange lidt for meget.

Jeunets film synes jeg også der er noget nostalgisk over. Det hænger i høj grad sammen med hans brug af farvenøgler og leg med mediet. For mig hænger nostalgi og romantik så også tit sammen og det er i hvert fald to ingredienser som hans film indeholder. Amelie og A Very Long Engagement er to film jeg vil betegne som indeholdende disse elementer.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#29 MMB 12 år siden

Sådan, din krikkeelskende hvisker! Rigtig gode foreslag. Kan du nævne nogle andre Fellini-film, der er nostalgiske?
Gravatar

#30 Richard Burton 12 år siden

Foeller (13) skrev:
Må nok hellere lige få det på plads, inden der opstår yderligere forvirring. Jeg leder efter film, hvor selve handlingen eller temaet er nostalgisk, f.eks. hvor hovedpersonerne tænker tilbage på gamle dage som i Cinema Paradiso.

Jeg kommer uvilkårligt til at tænke på Summer Hours fra 2008. Den har fået store mænd til at græde på rad og række i min kælder. Basalt set er det en film om en familie, hvor moderen dør og børnene (voksne) lades tilbage med minderne. Det er måden temaet "minder" bliver behandlet, som skaber flere nostalgiske momenter, hvor det er svært ikke at knibe en tåre.

Stand By Me.
Lost in Translation.
Notebook.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!

Skriv ny kommentar: