Gravatar

#51 BN 12 år siden

Endnu en film med en nostalgisk følelse:

Martin Scorseses 'The Age of Innoncence' ... især med tanke på nostalgi som værende 'det at længes efter noget tabt, eller noget der der er forsvundet'.

M.h.t. slutningen:
Interessant nok vælger Newland Archer tilsidst nostalgien eller minderne fremfor at forsøge at ændre noget i nutiden ... lidt på samme måde som Robert De Niros karakter Noodles gør tilsidst i 'Once Upon a Time in America'.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#52 MMB 12 år siden

Ja, The Age of Innocence er et godt eksempel. Ak, hvor det ærgrer mig, at den ikke gjorde det for mig...
Gravatar

#53 Waldca 12 år siden

Heaven Can Wait (1943)
Gravatar

#54 jessup 12 år siden

Her er et par film med nostalgiske elementer, men de er ikke primært nostalgiske:
La grande illusion
Les Enfants Du Paradis
The Artis
Forrest gump
Mere tvivlsom i det hele taget - Sunset Blvd. - måske nogen har en kommentar til den?

This is just until June
Gravatar

#55 Castanea 12 år siden

Foeller (42) skrev:
Jeg har ikke set den, men umiddelbart lyder Nostalghia som et oplagt Tarkovsky bud. Eller...?

Quando corpus morietur, fac, ut animae donetur speculum gloria. Amen.
Gravatar

#56 MMB 12 år siden

Caliban (55) skrev:

Du er sgu kryptisk nok i forvejen, så ingen grund til at citere latinske salmer. :P
Gravatar

#57 Kruse 12 år siden

jessup (54) skrev:
Mere tvivlsom i det hele taget - Sunset Blvd. - måske nogen har en kommentar til den?

Jeg overvejede selv at skrive den, da karakteren Norma Desmond i hvert fald lidt "besat" af fortiden, og kigger tilbage på den nostalgisk, men da det ikke er hende der er hovedkarakteren, og det ikke er hendes synspunkt vi følger historien fra, så er jeg ikke sikker på at man kan snakke om en film med nostalgisk følelse.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#58 Muldgraver 12 år siden

Foeller (56) skrev:

http://translate.google.com/#la|da|Quando%20corpus...
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#59 BN 12 år siden

Foeller (56) skrev:
Du er sgu kryptisk nok i forvejen, så ingen grund til at citere latinske salmer. :P

Jamen, hvis nu det får ham til at fremstå intellektuel og dybsindig?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#60 jessup 12 år siden

Kruse (57) skrev:
Jeg overvejede selv at skrive den, da karakteren Norma Desmond i hvert fald lidt "besat" af fortiden, og kigger tilbage på den nostalgisk, men da det ikke er hende der er hovedkarakteren, og det ikke er hendes synspunkt vi følger historien fra, så er jeg ikke sikker på at man kan snakke om en film med nostalgisk følelse.

Bestemt og nostalgien er jo også en form houmoristisk punchline og et horror element så man har svært ved at føle med hende - men det lidt svært helt at se bort fra Buster Keaton, Stroheim m.fl og ikke selv føle sig lidt nostalgisk.
This is just until June

Skriv ny kommentar: