Jeg så Mulholland Drive i Café Biografen i Odense alene, da jeg kom ud, havde jeg fuld ud forstået hvad filmen handlede om, lige indtil jeg begyndte at forklarer mig selv det (ikke højlydt, men stille og indad vendt :|), så faldte det hele fra hinanden, det var som om min underbevisthed havde forstået film, men mit "logiske jeg" havde ikke fattet en skid, det var en fantastisk oplevelse at blive helt rundt på gulvet over en film.
Det er første og eneste gang jeg har prøvet det.
Så er enig med bruce, det er en 10/10 film, som skal ses flere gange.
Ved ikke om de kvalificerer som film, der bare skal ses, men jeg synes, det ville være mere end almindeligt synd at gå glip af dem:
Before Sunrise + Before Sunset - To utroligt smukke film, jeg kan se igen og igen. Og samtidigt to film, der fungerer selvstændigt, men som ved gennemsyn i træk forstærker deres virkning. Ethan Hawke og Julie Deply er intet andet end fantastiske i hovedrollerne (og som manuskriptforfattere på Sunset) og Linklater instuerer bedre end nogensinde. Den viser at "snak" kan være langt mere spændende end shootouts og billige gys, og at kærlighed ikke behøver store tommer klichéer (eller foregå ombord på en bestemt hurtigsynkende jolle).
Magnolia - P.T. Andersons mesterværk. En film jeg var sad fuldstændigt opslugt i de ca. 3 timer, den varer. Ikke et øjeblik kunne mine øjne slippe skærmen. (AK, at have set den på stort lærred...) Et suverænt cast, hvor alle er gode. Specielt dog John C. Reilly, der nok burde have fået Cruise's Oscarnominering. Desuden et indledning, der er det hele værd i sig selv.
Ikke en liste fra mig uden geniet Charlie Kaufman. I love this guy. Kan anbefale alle hans film, men Eternal Sunshine of the Spotless Mind sniger sig dog lige ind foran Adaptation. på førstepladsen over hans film. En smuk film, genialt plot, pragtpræstationer af Jim Carrey og Kate Winslet plus et supporting cast, der siger spar to. At filmen ikke blev nomineret til Oscar for Bedste Film eller at Carrey ikke engang blev nomineret til en Oscar for hovedrolle er en lille skandale. Akademiet for dog taget lidt revance da den vinder for bedste manuskript.
Sidst og mindst kan der ikke reklameres for meget for Tim Burton-film (bortset måske fra Big Fish, hans svageste film) Specielt når trekløveret (Burton, Depp og Elfman) folder sig ud kommer der små lækkerier ud af det. Edward Saksehånd som kronen på værket. The real Black Pearl. ;)
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Nashville Den bedste film af Robert Altman - P.T. Anderson hovedforbilled.
Five Easy Pieces En fremragende film af Bob Rafelson med Jack Nichoilson i en af hans glansroller.
The Last Detail Hal Ashby lavede denne morsomme lille komedie med Jack Nicholson og Randy Quaid - instruktøren overlede ikke 70'erne professionelt.
Scarecrow Skuespil i absolut topklasse - Gene Hackman og Al Pacino. Efter sigende skulle det være Hackmans egen ynglingsfilm - Pacino i en pre-godfather film.
The Stunt Man (den er godt nok fra 1980:)
En meget abitiøs komedie,action, drama m.m ofte hysterisk - tematisk handler den of Hollywood, Vietnamkrigen m.m - konkret udspiller filmen sig mens de laver en film. Peter O'Toole (instruktør) som den store mand der trækker i trådene, Barbera Hershey (den kvindelige stjerne i filmen)er her i sit smukkeste element. Steve Raislback er den forvirrede vietnam veteran der ved et tilfælde kommer med i den film de optager. Der er ufatteligt mange tråde i denne film og hvad er oppe og nede - paranoiaen er allestedsnærværende. Selvom en del nævner den som en af 80'ernes bedste film er dette stadigvæk en overset perle.
#61 aknot 18 år siden
Det er første og eneste gang jeg har prøvet det.
Så er enig med bruce, det er en 10/10 film, som skal ses flere gange.
#62 lasse78 18 år siden
vigtigt-vigtigt-vigtigt-vigtigt
#63 filmz-Aras 18 år siden
#60 - Du har sikkert ret..!
#61- Det er sjovt, jeg synes også hele tiden jeg er ved at forstå hele filmen, men så mangler der et eller andet der pludselig ikke passer.. Hmm..
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#64 rockysds 18 år siden
Before Sunrise + Before Sunset - To utroligt smukke film, jeg kan se igen og igen. Og samtidigt to film, der fungerer selvstændigt, men som ved gennemsyn i træk forstærker deres virkning. Ethan Hawke og Julie Deply er intet andet end fantastiske i hovedrollerne (og som manuskriptforfattere på Sunset) og Linklater instuerer bedre end nogensinde. Den viser at "snak" kan være langt mere spændende end shootouts og billige gys, og at kærlighed ikke behøver store tommer klichéer (eller foregå ombord på en bestemt hurtigsynkende jolle).
Magnolia - P.T. Andersons mesterværk. En film jeg var sad fuldstændigt opslugt i de ca. 3 timer, den varer. Ikke et øjeblik kunne mine øjne slippe skærmen. (AK, at have set den på stort lærred...) Et suverænt cast, hvor alle er gode. Specielt dog John C. Reilly, der nok burde have fået Cruise's Oscarnominering. Desuden et indledning, der er det hele værd i sig selv.
Ikke en liste fra mig uden geniet Charlie Kaufman. I love this guy. Kan anbefale alle hans film, men Eternal Sunshine of the Spotless Mind sniger sig dog lige ind foran Adaptation. på førstepladsen over hans film. En smuk film, genialt plot, pragtpræstationer af Jim Carrey og Kate Winslet plus et supporting cast, der siger spar to. At filmen ikke blev nomineret til Oscar for Bedste Film eller at Carrey ikke engang blev nomineret til en Oscar for hovedrolle er en lille skandale. Akademiet for dog taget lidt revance da den vinder for bedste manuskript.
Sidst og mindst kan der ikke reklameres for meget for Tim Burton-film (bortset måske fra Big Fish, hans svageste film) Specielt når trekløveret (Burton, Depp og Elfman) folder sig ud kommer der små lækkerier ud af det. Edward Saksehånd som kronen på værket. The real Black Pearl. ;)
#65 jessup 18 år siden
Nashville
Den bedste film af Robert Altman - P.T. Anderson hovedforbilled.
Five Easy Pieces
En fremragende film af Bob Rafelson med Jack Nichoilson i en af hans glansroller.
The Last Detail
Hal Ashby lavede denne morsomme lille komedie med Jack Nicholson og Randy Quaid - instruktøren overlede ikke 70'erne professionelt.
Scarecrow
Skuespil i absolut topklasse - Gene Hackman og Al Pacino. Efter sigende skulle det være Hackmans egen ynglingsfilm - Pacino i en pre-godfather film.
The Stunt Man (den er godt nok fra 1980:)
En meget abitiøs komedie,action, drama m.m ofte hysterisk - tematisk handler den of Hollywood, Vietnamkrigen m.m - konkret udspiller filmen sig mens de laver en film. Peter O'Toole (instruktør) som den store mand der trækker i trådene, Barbera Hershey (den kvindelige stjerne i filmen)er her i sit smukkeste element. Steve Raislback er den forvirrede vietnam veteran der ved et tilfælde kommer med i den film de optager. Der er ufatteligt mange tråde i denne film og hvad er oppe og nede - paranoiaen er allestedsnærværende. Selvom en del nævner den som en af 80'ernes bedste film er dette stadigvæk en overset perle.
#66 filmz-Aras 18 år siden
#65 - Det er godt, at du kommer med nogle eksempler fra 70'erne. Især Scarecrow ser jeg frem til at skulle se.. :)
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#67 filmz-DocDoom 18 år siden