Gravatar

#11 filmz-Bruce 18 år siden

Kunne jo selvfølgelig lire de sædvanlige klassikere af som Vertigo og 2001 (som SKAL SES!!!), men vil finde 5 af de mindre kendte, som gav mig wow følelsen ved første syn og stadig holder ved hvert nyt gennemsyn.

1) L'Armee Des Ombres - Army of Shadows
Nok den bedste film om den franske modstandsbevægelse under 2. verdenskrig, jeg har set. Dyster, pessimistisk, detaljeret og bundtroværdige menneske skildringer. Findes i en BFI og Criterion DVD udgave og en ny HD-DVD udgivelse.

2) Le Conseguenze dell'Amore
Svært at sætte ord på denne. Jeg har det største smil om kæften, hver gang jeg ser den. Fantastisk kamera arbejde, lækkert soundtrack og Toni Servillo sætter "baren" højt for selvsikkerhed portrætteret på film. Krimi, drama, thriller? Whatever. Det er medrivende.

3) Sunset Boulevard
Billy Wilders film noir epos om Hollywoods skyggesider. En instruktør, som brød de uskrevne regler, udleverede stjernerne i Hollywood og punkterede de lyserøde forestillinger om Hollywood. Dialog som hører hjemme på Olympen!

4) The Best Years of our Life
Tre krigsveteraner vender hjem efter 2. verdenskrig, men intet er det samme og bliver det aldrig igen. Hjertevarm skildring uden unødvendig melodrama og vandt fortjent årets Oscar i 1946.

5) The Nazis and the final solution
Vælger en dokumentarfilm som gjorde et dybt indtryk på mig. BBC serie i 6 afsnit om nazisternes udryddelseslejr Auschwitz fra dens oprettelse til befrielsen i 1945. BBC viser, hvorfor "nobody does it better".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#12 elwood 18 år siden

#10 Det er fusk! diskvalificeret!

Hader når folk snyder!

8-)

#11 hmm jeg havde forventet du skrev 5 x Vertigo.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#13 jessup 18 år siden

#11 - der er jo heller ingen grund til at gentage andre når man kan gentage sig selv:) - noget jeg selv holder meget af.
This is just until June
Gravatar

#14 filmz-Aras 18 år siden

Tak :)

Det lyder som nogle gode bud.. Jeg må prøve at se, hvad jeg kan skrabe sammen..
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#15 jessup 18 år siden

#14 - bare rolig der kommer mange flere - den ryger op i minimum #60.
This is just until June
Gravatar

#16 filmz-Bruce 18 år siden

#12 Vertigo Vertigo Vertigo Vertigo Vertigo! :) Ingen over, ingen under!

#13 Se herover ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 elwood 18 år siden

#15 ja jeg regner da med Scarface lige smider hans 5 gangster film op 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#18 jessup 18 år siden

Jeg for lyst til at trolle lidt:)

Usual suspects
Pulp fiction
Seven
Scarface
Resevoir Dogs

Husk når filmene er nævnt 1 gang er der ingen grund til at nævne dem igen.
This is just until June
Gravatar

#19 Outbound Sith 18 år siden

#/ Apropos "Primer", så har jeg netop opdaget, at den er på sygt tilbud! Den har ikke været til at opdrive for meget under 200 kr., men nu kan man få den hos fx. Sendit.com for ca. 80 kr. inkl. forsendelse! :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#20 Benway 18 år siden

#18 Den tror jeg ikke du skal regne med holder. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: