Gravatar

#4931 rockysds 15 år siden

#4928 - Jeg er voldsomt glad for mandens skriveri/kritik. "The American Cinema" og "Confessions of a Cultist" er personlige "nøglebøger", for ikke at tale om hans Josef von Sternberg-bog.

"Ja 1939 er svær denne her var repekteret fra starten."

Så ikke "La règle du jeu"?

3) Ninotchka
4) Vertigo
5) The Searchers
7) Playtime
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#4932 jessup 15 år siden

Jeg skal vist passe på hvad jeg hinter med. Jeg mente at Le regle var instant accepteret som et stort værk.

1: Madame De (rockysds)
2: Ugetsu monogatari (rockysds)
3: La règle du jeu (rockysds)
4: Vertigo (rockysds)
5: The Searchers(rockysds)
6: Magnificent Ambersons (rockysds)
7:
8: Sunrise (rockysds)
9: Modern Times (Skeloboy)
10: The general (rockyds)

edit har lige googlet lidt : Le regle lå på en 10. plads over de bedste film i 1952. Blev først fuldt accepteret efter krigen så - næsten med det samme.
This is just until June
Gravatar

#4933 Skeloboy 15 år siden

Hovhov... :)

Skeloboy (4929) skrev:
5.1956: The Searchers

:)
Gravatar

#4934 rockysds 15 år siden

#4932 - Mht. La règle du jeu's kritiske historie, så er jeg ikke sikker, mener bare, at den fik både finansielle og kritiske klø ved premieren i hvert fald i Frankrig. Jeg har ikke læst synderlig meget præ-1940/tidlig 40'er-filmkritik.

I øvrigt, den 10. plads, du nævner, er den fra Sight and Sounds liste?

#4933, sorry så ikke dit edit. Jeg har bare haft tråden åben, mens jeg så "The Daily Show". :)
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#4935 Skeloboy 15 år siden

#4934 - ah ok :)

Kom lige i tanke om, at The Searchers er med på utrolig mange lister.

Nu har jeg snydt og tjekket 1967 i film (hvilket er dumt før hints)...for pokker, det også et godt film år...:)
Gravatar

#4936 jessup 15 år siden

rockysds (4934) skrev:
I øvrigt, den 10. plads, du nævner, er den fra Sight and Sounds liste?

Nej:http://blogs.suntimes.com/scanners/2007/03/andrew_sarris_and_the_greatest_1.html

Er ikke så velbevandret i Sarris. Kom ind på ham for en del år siden da jeg læste Kaels skriblerier som jeg er/var begejstret for.

Hint for 7eren: hovedrollen i denne film spilles af en skuespillerinde der spillede overfor bla:Isabelle Huppert, Ludvine Sagnier, Fanny Ardant og Emmanuelle Béart i en film fra 2002.
This is just until June
Gravatar

#4937 jessup 15 år siden

Jeg er fanme ikke åndsnærværende. Jeg har lige linket til listen og hintet til sidste svar. Jeg har også ferie.

Rockysds havde 8 rigtige ud af 10 og får selvfølgelig turen.

Sarris top 10:

1: Madame De (rockysds)
2: Ugetsu monogatari (rockysds)
3: La règle du jeu (rockysds)
4: Vertigo (rockysds)
5: The Searchers(rockysds)
6: Magnificent Ambersons (rockysds)
7: Belle de jour
8: Sunrise (rockysds)
9: Modern Times (Skeloboy)
10: The general (rockyds)

This is just until June
Gravatar

#4938 Skeloboy 15 år siden

Hehe, det er nu stadig mig, der har gættet The Searchers ;)

Men derfor er det stadig rockysds, der får turen
Gravatar

#4939 rockysds 15 år siden

#4936 - Årh, ok. Der talte vi vist lidt forbi, troede du mente en eller anden form for "konsesus-liste" mht. 1952-listen. :)

Jeg er selv ikke særligt velbevandret i Kael, og har vel læst mere om hende end af hende, som Sarris/Kael-sparringen og Phillip Lopates "The Passion of Pauline Kael". Må snart få lånt i et par af hendes bøger hjem.

Okay, nyt spørgsmål. Nævn de første spillefilm i farver fra fem Cahiers du cinéma-kritikere/instruktører: Éric Rohmer, Claude Chabrol, Francois Truffaut, Jacques Rivette og Jean-Luc Godard.
Gravatar

#4940 jessup 15 år siden

rockysds (4939) skrev:
#4936 - Årh, ok. Der talte vi vist lidt forbi, troede du mente en eller anden form for "konsesus-liste" mht. 1952-listen. :)

Det svarede jeg osså først på men rettede det da jeg troede jeg misforstod dig:) - det er Sight and sound
This is just until June

Skriv ny kommentar: