Ved Truffaut er jeg lidt i tvivl om "Fahrenheit" eller "Bruden bar sort" (jeg kan ikke huske den franske titel) kom først. Men jeg vil skyde på "Fahrenheit".
Chabrol har jeg ikke set nok af. Måske "Le Boucher", men den er ret sen.
Rohmer har jeg kun set helt tidlige + 80er-film fra, så der har jeg ikke engang et bud. Heller ikke på Rivette.
"Le mépris" er forkert. "Fahrenheit 451" er rigtig. Chabrols første er rigtig nok tidligere end "Le boucher". Chabrol er i øvrigt den første af de fem, der instruerede en spillefilm i farver. Rohmers er blandt de moralske fortællinger. Rivettes første film i farver var hans spillefilm nummer to.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Mr. Smith Goes to Washington (BN) Ninotchka (Steffan) Stagecoach (Steffan) The Wizard of Oz (Steffan) Wuthering Heights (Steffan) ? med Irene Dunne ? med Bogart ? med Robert Donat, som vandt det år ? instrueret af Lewis Milestone
#4941 mr gaijin 15 år siden
Ved Truffaut er jeg lidt i tvivl om "Fahrenheit" eller "Bruden bar sort" (jeg kan ikke huske den franske titel) kom først. Men jeg vil skyde på "Fahrenheit".
Chabrol har jeg ikke set nok af. Måske "Le Boucher", men den er ret sen.
Rohmer har jeg kun set helt tidlige + 80er-film fra, så der har jeg ikke engang et bud. Heller ikke på Rivette.
#4942 rockysds 15 år siden
"Fahrenheit 451" er rigtig.
Chabrols første er rigtig nok tidligere end "Le boucher". Chabrol er i øvrigt den første af de fem, der instruerede en spillefilm i farver.
Rohmers er blandt de moralske fortællinger.
Rivettes første film i farver var hans spillefilm nummer to.
#4943 mr gaijin 15 år siden
#4944 rockysds 15 år siden
Hints til de to af de sidste:
Chabrol: Jean-Paul Belmondo
Rivette: Anna Karina
#4945 rockysds 15 år siden
#4946 mr gaijin 15 år siden
Det er Oscar-tid, så vi skal da have et Oscar-spørgsmål!
Tilbage ved uddelingerne fra 1940 var der også ti nomineringer til bedste film. Som alle ved (eller burde vide) vandt "Gone with the Wind" i det år.
Hvilke andre film var nomineret?
#4947 BN 15 år siden
#4948 mr gaijin 15 år siden
#4949 Steffan Rasmussen 15 år siden
Ninotchka og Stagecoach vil jeg også regne for sikre.
Pygmalion?
#4950 mr gaijin 15 år siden
Mr. Smith Goes to Washington (BN)
Ninotchka (Steffan)
Stagecoach (Steffan)
The Wizard of Oz (Steffan)
Wuthering Heights (Steffan)
? med Irene Dunne
? med Bogart
? med Robert Donat, som vandt det år
? instrueret af Lewis Milestone