Jeg har det lidt anderledes med arkitektur, da jeg kan se en vis form for funktionalitet i værkerne.
Arkitektur og funktionalitet er vel ikke det samme.
Et eksempel: Da vi var i Barcelona i 2.g, var vi ude at se på noget arkitektur af Gaudi og vi var på Gaudi-museet osv...det ragede mig en høstblomst, så at sige.
Men det passer heller ikke helt, kom jeg lige i tanke om. Synes gamle kirker er ret fantastiske...
Et eksempel: Da vi var i Barcelona i 2.g, var vi ude at se på noget arkitektur af Gaudi og vi var på Gaudi-museet osv...det ragede mig en høstblomst, så at sige.
Må sige at jeg selv ret godt kan lide Gaudi, men kender du katedralen i Firenze?
Malerkunst er noget af den kultur jeg har nedprioriteret kraftigt i min kulturelle stræben. Ikke desto mindre er det sket jeg er blevet fanget af malerier. Under et visit til Moskva kom jeg forbi Vasilij Perov. Mest kendt er han vel for sit portræt af Dostojevskij, med hvem han må siges at dele tæft for dramatisering af socialrealisme.
Giatto var den første maler med kunstnerisk individualitet, omvendende fra den betydningsperspektiviske billedkomposition til en ny realisme, som både omfattede mennesket og det guddommelige. "Compianto sul Cristo morto" besjæles af Johannes og Marias sorg, uden at det ritualiseres efter den kompositoriske tradition. Giatto indførte en tredimensionel realisme gennem adskillelse af for- og baggrund, hvor selv englene blev menneskeliggjort...
Virkelig flotte malerier, bortset fra nogle ganske få:
Francisco de Goya - Saturno devorando a un hijo og Paolo Uccello - Battaglia di San Romano, som jeg ikke kan lide. Og selve motiverne på en eller to af de øvrige malerier er heller ikke lige mig - men det er selve håndværket til gengæld.
#11 MMB 13 år siden
Ja, det er vildt fedt! Og så er der endda tale om en nulevende kunstner, som stadig maler. Hans malerier er vildt fantastiske og fascinerende. :)
#12 Skeloboy 13 år siden
Arkitektur og funktionalitet er vel ikke det samme.
Men det passer heller ikke helt, kom jeg lige i tanke om. Synes gamle kirker er ret fantastiske...
#13 Fellaheen 13 år siden
Må sige at jeg selv ret godt kan lide Gaudi, men kender du katedralen i Firenze?
http://www.cs.unm.edu/~clint/road-trip-photos1/flo...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94...
http://media-1.web.britannica.com/eb-media/78/1459...
PS: arkitektur er vel også mest gamle kirker.
#14 Muldgraver 13 år siden
D.
Disput om tro
Kristus i Getsemane
#15 wimmie 13 år siden
Og så er Otto Frello nu også helt fantastisk :D
#16 Antlion 13 år siden
Giatto var den første maler med kunstnerisk individualitet, omvendende fra den betydningsperspektiviske billedkomposition til en ny realisme, som både omfattede mennesket og det guddommelige. "Compianto sul Cristo morto" besjæles af Johannes og Marias sorg, uden at det ritualiseres efter den kompositoriske tradition. Giatto indførte en tredimensionel realisme gennem adskillelse af for- og baggrund, hvor selv englene blev menneskeliggjort...
Paolo Uccello - Battaglia di San Romano (den midterste tavle)
Piero della Francesca - Flagellazione di Cristo
Leonardo da Vinci - Annunciazione
Tiziano - Venere di Urbino
Giorgione - Tempesta
Giuseppe Arcimboldo - Rodolfo II en Vertumnus
Jan van Eyck - Portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw
Gerard van Honthorst - De koppelaarster
Diego Velázquez - Las Meninas
Johannes Vermeer - De Schilderkunst
Rembrandt - De Nachtwacht
Jean-Honoré Fragonard - L'escarpolette
Thomas Gainsborough - Mr and Mrs Andrews
Francisco de Goya - Saturno devorando a un hijo
Wilhelm Bendz - Kunstnere i Fincks kaffehus i München
Caspar David Friedrich - Kreidefelsen auf Rügen
J.Th. Lundbye - En dansk kyst
Johan Fr. Vermehren - En jysk fårehyrde på engen
Dankvart Dreyer - Broen over Kirkegårdsåen i Assens
Jean-Baptiste-Camille Corot - Souvenir de Mortefontaine
Gustave Courbet - Les Casseurs de pierres
Arnold Böcklin - Die Toteninsel
Og så gider jeg ikke at bevæge mig videre...
#17 BN 13 år siden
Virkelig flotte malerier, bortset fra nogle ganske få:
Francisco de Goya - Saturno devorando a un hijo og Paolo Uccello - Battaglia di San Romano, som jeg ikke kan lide. Og selve motiverne på en eller to af de øvrige malerier er heller ikke lige mig - men det er selve håndværket til gengæld.
#18 tiany 13 år siden
Da Vinci - Female head
Pablo Picasso - The Camel
Jackson Pollock - Galaxy
#19 MMB 13 år siden
Haha, really? :D
#20 tiany 13 år siden
Så fandt da ud af at folk klikker på linket :D
Men ja really, kunst behøver ikke være vildt avanceret :)