Gravatar

#1631 Kruse 13 år siden

Foeller (1630) skrev:
hvis f.eks. det ene hold spiller det andet totalt i bund i hele kampen og har 10 stolpeskud eller noget i den stil.

Og det vil jeg kalde ENORM ineffektivitet og mangel på kynisme :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#1632 MMB 13 år siden

Så du mener ikke, det kan være held, om et skud er stolpe ind eller stolpe ud?
Eller om et skud måske bliver rettet af tilfældigvis af forsvarsspilleren eller lignende?
Gravatar

#1633 Kruse 13 år siden

Foeller (1632) skrev:
Så du mener ikke, det kan være held, om et skud er stolpe ind eller stolpe ud?

Jo, held er bestemt også indblandet. Men sker det 10 gange i en kamp, så er det noget der tyder på at det ikke kun er uheld.

Og bare fordi at man rammer stolpen en enkelt gang, betyder det ikke at skudet/hovedstødet "fortjente" at gå ind.
Gravatar

#1634 MMB 13 år siden

Kruse (1633) skrev:
Jo, held er bestemt også indblandet. Men sker det 10 gange i en kamp, så er det noget der tyder på at det ikke kun er uheld.

Det er da en underlig konklusion at drage. Det svarer til at sige, at hvis du slår 10 6'ere i træk med terninger, så er det ikke kun held, men dygtighed.

Kruse (1633) skrev:
Og bare fordi at man rammer stolpen en enkelt gang, betyder det ikke at skudet/hovedstødet "fortjente" at gå ind.

Det har jeg heller ikke sagt.
Gravatar

#1635 Kruse 13 år siden

Foeller (1634) skrev:
Det svarer til at sige, at hvis du slår 10 6'ere i træk med terninger, så er det ikke kun held, men dygtighed.

Riiiight....fordi fodbold kan jo sammenlignes med det at kaste en terning.....Hvis fodbold kun galt om held og sandsynlighed(som terningkast), så ville alle spillere/hold jo være lige gode.

Hvis vi nu antager at en afslutning består af 10 % held og 90 % dygtighed, så er det da mærkeligt bare at skyde skylden på uheld, hvis et hold formår at brænde chancer gang på gang og sparke 10 skud på stolpen. Og er det så ufortjent at det andet hold iskoldt scorer på deres chancer? De fortjener vel de mål de scorer? Og hvordan opvejer man "fortjentheden" i de chancer det ene hold brænder kontra de mål det andet hold scorer sikkert på, så man bagefter kan sige: "Hold A fortjente sejren, selvom at det var Hold B der bedste udnyttede deres chancer og vandt."?
Gravatar

#1636 MMB 13 år siden

Kruse (1635) skrev:
Riiiight....fordi fodbold kan jo sammenlignes med det at kaste en terning.....Hvis fodbold kun galt om held og sandsynlighed(som terningkast), så ville alle spillere/hold jo være lige gode.

Jeg sammenligner ikke fodbold overordnet set med at kaste terninger, men om et skud udefra går stolpe ind eller stolpe ud, det har meget med held at gøre. Og hvis man rammer stolpe ud 10 gange i træk, så føler jeg godt, man kan sige, man har været uheldig.

Kruse (1635) skrev:
Hvis vi nu antager at en afslutning består af 10 % held og 90 % dygtighed, så er det da mærkeligt bare at skyde skylden på uheld, hvis et hold formår at brænde chancer gang på gang og sparke 10 skud på stolpen.

Man kan ikke skyde skylden på uheld alene, men hvis man rammer stolpe ud 10 gange, hvor den næsten lige så godt kunne have gået ind, så er det, fordi marginalerne ikke er på ens side.

Kruse (1635) skrev:
Og er det så ufortjent at det andet hold iskoldt scorer på deres chancer? De fortjener vel de mål de scorer? Og hvordan opvejer man "fortjentheden" i de chancer det ene hold brænder kontra de mål det andet hold scorer sikkert på, så man bagefter kan sige: "Hold A fortjente sejren, selvom at det var Hold B der bedste udnyttede deres chancer og vandt."?

Man kan jo ikke opveje en sådan "fortjenthed" med en formel, for fodbold er jo også subjektivt. I det eksempel, du giver, kan det da være meget vel være Hold B, som fortjente at vinde, hvis de var bedre til at udnytte deres chancer, men jeg mener blot, at der er kampe, hvor det ene hold er så tiltrækkeligt uheldige til, at et nederlag kan være ufortjent.

Men hold kæft, hvor er den her diskussion latterlig. :P
Gravatar

#1637 Kruse 13 år siden

Foeller (1636) skrev:
Man kan jo ikke opveje en sådan "fortjenthed" med en formel, for fodbold er jo også subjektivt.

Præcist, og derfor vil den ene halvdel af tilskuerene mene at det er fuldt ud fortjent med sejr til Hold B, da de var gode til at udnytte deres chancer, mens den anden halvdel vil mene at det er ufortjent at Hold A tabte da de var uheldige i at brænde deres chancer. Hvilket også er en af grundende til at jeg mener at begrebet "fortjent/ufortjent" er stort set ubrugeligt i fodbold.

Foeller (1636) skrev:
Men hold kæft, hvor er den her diskussion latterlig. :P

Bestemt! :)

Og når alt det så er sagt, så vil du sikkert kunne finde mange eksempler på at jeg bruger udtrykket ufortjent i snak om fodbold, da fodbold nu engang handler om følelser, og følelsen af at noget går ens hold imod og at de er uheldige er meget normale at føle. Så på trods af at jeg er imod det store forbrug af fortjent/ufortjent, så vil jeg stadig ind i mellem udtrykke mig sådan, når det en gang i mellem går mit eget hold imod. Det er lidt kringlet, det indrømmer jeg gerne :P
Gravatar

#1638 MMB 13 år siden

Kruse (1637) skrev:
Hvilket også er en af grundende til at jeg mener at begrebet "fortjent/ufortjent" er stort set ubrugeligt i fodbold.

Men jeg argumentere jo blot for, at man kan godt kan benytte sig af begrebet held/uheld. At held måske ikke altid opfattes entydigt er så en anden sag, men jeg mener bestemt godt, man kan snakke om held i fodbold, og det virker også som om, du er lidt enig i det.

Over and out.
Gravatar

#1639 Kruse 13 år siden

Foeller (1638) skrev:
man kan snakke om held i fodbold, og det virker også som om, du er lidt enig i det

Jep, men vi har bare lidt forskellige meninger over hvor stor en betydning man tillægger det.

Roger, over and out.
Gravatar

#1640 Åkepool 13 år siden

Foeller (1626) skrev:
Brøndby var uheldige, at deres hovedstødschance røg på overlæggeren, samt at deres chance, hvor Wiland lige akkurat redder den i tre omgange, ikke går ind.

Der holder jeg med Kruse, de redninger var ren klasse af Wiland og ikke uheldigt af BIF.

Derudover var det pisse ufortjent og pisse fedt :)
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: