Midnight in Paris Jeg har egentlig aldrig været nogen særlig stor Woody Allen fan, selvom jeg da mener, han har nogle fine film i bagagen - heraf må jeg fremhæve Annie Hall. Det var derfor heller ikke, fordi mine forventninger var skyhøje, da jeg gik ind til Midnight in Paris, som ellers har været udråbt til et comeback til Woody Allen. Om det var et decideret comeback, vil jeg ikke sige, men jeg var meget begejstret for filmen.
I hovedrollen har vi Woody Allen som den amerikanske manuskriptforfatter Gil, som arbejder med sin første roman, hvilket har givet ham store problemer. Hov, vent lige. Det er selvfølgelig Owen Wilson, der har hovedrollen, men han spiller en så typisk Woody Allen rolle endda på samme måde som Woody Allen, at det er umuligt ikke at forestille sig Woody Allen i hans sted. Det kan godt virke som et irritationsmoment, men efter de første 10 minutter, er det hurtigt glemt, og Owen Wilson gør det generelt rigtig godt i filmen. Men for at komme videre, hvor jeg kom fra, så handler filmen som sagt, om en forfatter, der arbejder på sin første roman. Vores historie tager fat i Paris, hvor han er på ferie med sin kæreste samt dertilhørende svigermekanik, og ikke nok med dette, så løber de også ind i nogle af kærestens kedelige venner, som de tilbringer hele dage på museer sammen med. Det lyder ikke umiddelbart som et særlig interessant udgangspunkt til en film, og det er det sådan set heller ikke. Men så er det heldigt, at vores forfatter Gil ved midnat en dag sætter sig ind i en mystisk, gammeldags vogn på bedste eventyr-manér, og til sin store overraskelse opdager, at han er taget med tilbage til 20'ernes Paris, hvor han møder alle sine store idoler som Hemingway, Picasso, Fitzgerald, Dalì, samt den meget charmerende pige, Adrianna (spillet af Marion Cotillard), som Gil bliver meget betaget af. Og herfra fortsætter det derudaf på fortryllende vis.
Mange ting kan man sige om Woody Allen, men hans evne til at skrive dialog er fuldstændig unik. Han formår her endnu engang at leve et fantastisk manuskript, som måske ganske rigtigt har mange af de velkendte træk fra tidligere Allen film, men alligevel formår at fortrylle, betages og ikke mindst underholde på bedste vis! Denne film formår at ramme en næsten magisk stemning, der gør, at man simpelthen ikke kan lade vær med at forelske sig i filmen - på præcis samme måde, som vores hovedperson Gil forelsker sig i byen Paris! Det er ikke, fordi filmen er banebrydende på nogen måde, men med sin relativt korte spilletid på 94 minutter, formår den at tryllebinde seeren, og personligt havde jeg svært ved ikke at ønske mere, efter den var slut.
Nu er dette en Oscar-tråd, så jeg vil i den forbindelse også udtale mig om filmens Oscar-potentiale:
Kategorier hvor filmen næsten er sikker på en nominering: Bedste originale manuskript: Allen har gjort det igen. Det er fortryllende, det er spændende og sjovt, og så er der så mange intertekstuelle referencer, at det halvde kunne være nok. Det er Allen, når det er bedst.
Kategorier med overvejende sandsynlighed for en nominering: Bedste film: Filmen er meget vellykket, og akademiet har efterhånden ikke givet Woody Allen en nominering for bedste film i mange år. I år virker oplagt! Dens største problem er dog dens tidlige premiere, som måske kan medvirke til, at buzzen er forsvundet til Awards-tid.
Kategorier med en mulig chance for en nominering: Bedste instruktion: Hvor bedste manuskript virker sikker, så kommer bedste instruktion til at følge chancerne for bedste film meget. Men hvor der kan blive op til 10 nominerede film i kategorien bedste film, så er der kun 5 pladser i kategorien bedste instruktion.
Kategorier med meget lille chance for en nominering: Bedste kvindelige birolle: Marion Cotillard er simpelthen fortryllende som den franske Adrianna, og man kan ikke lade vær med at betages af hendes charmerende karakter. Men fra at være charmerende til en Oscar-nominering er der langt! Best Art Direction: Filmen ser forrygende flot ud, og man betages af Paris' smukke gader.
Alt i alt er jeg meget begejstret for denne perle af en film, som ordet fortryllende nok bedst dækker!
Min karakter: 9/10 (dog tættere på 8/10 end 10/10)
Yes, men jeg har ikke set Midnight in Paris, så venter yderst spændt på dine ord om The Tree of Life og håber på, jeg kan nå at få den hjem til et gensyn inden du poster noget om den.
"My first girlfriend turned into the moon." "That's rough, buddy."
Jeg skal nok skrive om The Tree of Life snart, men jeg synes det er en overordentlig svær film at sætte ord på. Jeg ved næsten ikke engang, hvor jeg skal begynde på min anmeldelse. Men jeg skal nok få det gjort! :)
Jeg glemte forresten også at nævne, at udover de film, jeg allerede har nævnt, så åbner The Artist også her på fredag i USA, hvilket bestemt bliver spændende. Det er i det hele taget en kæmpe stak gode film, som kommer ud her i Thanksgiving-weekenden. Det bliver spændende at se, hvem der hitter og flopper. Jeg har desværre på fornemmelsen, at Hugo flopper - på trods af fantastiske anmeldelser (langt bedre end jeg havde turdet håbe på).
Jeg kan sagtens sætte mig i dit sted. Jeg kunne heller ikke selv komme med noget at sige om den, end ikke en karakter. Jeg ser meget frem til, hvad du har at sige om den, og håber som sagt, jeg kan nå at få den set inden, så jeg kan komme med en kommentar til det. :)
"My first girlfriend turned into the moon." "That's rough, buddy."
#201 MMB 13 år siden
#202 MMB 13 år siden
Midnight in Paris
Jeg har egentlig aldrig været nogen særlig stor Woody Allen fan, selvom jeg da mener, han har nogle fine film i bagagen - heraf må jeg fremhæve Annie Hall. Det var derfor heller ikke, fordi mine forventninger var skyhøje, da jeg gik ind til Midnight in Paris, som ellers har været udråbt til et comeback til Woody Allen. Om det var et decideret comeback, vil jeg ikke sige, men jeg var meget begejstret for filmen.
I hovedrollen har vi Woody Allen som den amerikanske manuskriptforfatter Gil, som arbejder med sin første roman, hvilket har givet ham store problemer. Hov, vent lige. Det er selvfølgelig Owen Wilson, der har hovedrollen, men han spiller en så typisk Woody Allen rolle endda på samme måde som Woody Allen, at det er umuligt ikke at forestille sig Woody Allen i hans sted. Det kan godt virke som et irritationsmoment, men efter de første 10 minutter, er det hurtigt glemt, og Owen Wilson gør det generelt rigtig godt i filmen. Men for at komme videre, hvor jeg kom fra, så handler filmen som sagt, om en forfatter, der arbejder på sin første roman. Vores historie tager fat i Paris, hvor han er på ferie med sin kæreste samt dertilhørende svigermekanik, og ikke nok med dette, så løber de også ind i nogle af kærestens kedelige venner, som de tilbringer hele dage på museer sammen med. Det lyder ikke umiddelbart som et særlig interessant udgangspunkt til en film, og det er det sådan set heller ikke. Men så er det heldigt, at vores forfatter Gil ved midnat en dag sætter sig ind i en mystisk, gammeldags vogn på bedste eventyr-manér, og til sin store overraskelse opdager, at han er taget med tilbage til 20'ernes Paris, hvor han møder alle sine store idoler som Hemingway, Picasso, Fitzgerald, Dalì, samt den meget charmerende pige, Adrianna (spillet af Marion Cotillard), som Gil bliver meget betaget af. Og herfra fortsætter det derudaf på fortryllende vis.
Mange ting kan man sige om Woody Allen, men hans evne til at skrive dialog er fuldstændig unik. Han formår her endnu engang at leve et fantastisk manuskript, som måske ganske rigtigt har mange af de velkendte træk fra tidligere Allen film, men alligevel formår at fortrylle, betages og ikke mindst underholde på bedste vis! Denne film formår at ramme en næsten magisk stemning, der gør, at man simpelthen ikke kan lade vær med at forelske sig i filmen - på præcis samme måde, som vores hovedperson Gil forelsker sig i byen Paris! Det er ikke, fordi filmen er banebrydende på nogen måde, men med sin relativt korte spilletid på 94 minutter, formår den at tryllebinde seeren, og personligt havde jeg svært ved ikke at ønske mere, efter den var slut.
Nu er dette en Oscar-tråd, så jeg vil i den forbindelse også udtale mig om filmens Oscar-potentiale:
Kategorier hvor filmen næsten er sikker på en nominering:
Bedste originale manuskript: Allen har gjort det igen. Det er fortryllende, det er spændende og sjovt, og så er der så mange intertekstuelle referencer, at det halvde kunne være nok. Det er Allen, når det er bedst.
Kategorier med overvejende sandsynlighed for en nominering:
Bedste film: Filmen er meget vellykket, og akademiet har efterhånden ikke givet Woody Allen en nominering for bedste film i mange år. I år virker oplagt! Dens største problem er dog dens tidlige premiere, som måske kan medvirke til, at buzzen er forsvundet til Awards-tid.
Kategorier med en mulig chance for en nominering:
Bedste instruktion: Hvor bedste manuskript virker sikker, så kommer bedste instruktion til at følge chancerne for bedste film meget. Men hvor der kan blive op til 10 nominerede film i kategorien bedste film, så er der kun 5 pladser i kategorien bedste instruktion.
Kategorier med meget lille chance for en nominering:
Bedste kvindelige birolle: Marion Cotillard er simpelthen fortryllende som den franske Adrianna, og man kan ikke lade vær med at betages af hendes charmerende karakter. Men fra at være charmerende til en Oscar-nominering er der langt!
Best Art Direction: Filmen ser forrygende flot ud, og man betages af Paris' smukke gader.
Alt i alt er jeg meget begejstret for denne perle af en film, som ordet fortryllende nok bedst dækker!
Min karakter:
9/10 (dog tættere på 8/10 end 10/10)
#203 MMB 13 år siden
#204 MMB 13 år siden
#205 MMB 13 år siden
#206 MMB 13 år siden
#207 MMB 13 år siden
#208 Neranders 13 år siden
Yes, men jeg har ikke set Midnight in Paris, så venter yderst spændt på dine ord om The Tree of Life og håber på, jeg kan nå at få den hjem til et gensyn inden du poster noget om den.
"That's rough, buddy."
#209 MMB 13 år siden
Jeg glemte forresten også at nævne, at udover de film, jeg allerede har nævnt, så åbner The Artist også her på fredag i USA, hvilket bestemt bliver spændende. Det er i det hele taget en kæmpe stak gode film, som kommer ud her i Thanksgiving-weekenden. Det bliver spændende at se, hvem der hitter og flopper. Jeg har desværre på fornemmelsen, at Hugo flopper - på trods af fantastiske anmeldelser (langt bedre end jeg havde turdet håbe på).
#210 Neranders 13 år siden
"That's rough, buddy."