Men netop en krimi som "Miami Vice" og krimi/politi film generelt gør sig bedst, hvis alt den melankolske indadsøgenhed og selvransagelse i menneskets mørke afkroge, blir opvejet med humor via små blik, bemærkniger eller blot en selvironisk distance til sit univers. Det er sådan en balance jeg godt syntes, at Mann ku' ha brugt mere af i sine film. Noget som jeg er sikker på ikke havde ødelagt hans større pointer og altoverskyggende temaer, som menneskets isolation i form af deres arbejde og afstanden imellem folk generelt i storbyen, bla.
Vi må nok enes om at være uenige her. Jeg synes netop, at det er befriende, at Michael Mann går en anden vej. Alt for mange kriminalfilm prøver at blande stoffet med humor, og det er kun de færreste, der formår at gøre det ordentligt.
Mht. "Apocalypse Now" er jeg nu ikke helt enig med dig der. Der er da, sådan som jeg ser det, op til flere humoristiske scener i filmen, inden de rammer Kurtz Palads. Tænk blot på den absurde surfning imellem bomberne og Robert Duvall's over the top Lt. Colonel Bill Kilgore, iført yankee hat og halsklud. Tigeren der pludselig springer ud i junglen foran Martin Sheen. Samt stripperne og scenen ved bridge point, med soldaterne der er i tvivl om, hvem der har komandoen.
Det er selvfølgelig mest for at vise hvor absurd og grotesk Vietnam krigen og krige generel er, men det er samtidig også scener i filmen, der gør at man lige kan få et befriende pusterum fra den dybe selvransagelse og rejse ind i den mørke del af menneskets natur.
Jeg er ikke helt enig. De groteske scener understreger, som du selv skriver, det absurde i situationen, civilisationens totale sammenbrud under pres. Det er en del af tematikken, og dermed mener jeg ikke, at de skal opfattes som "pusterum", men som en del af selvransagelsen. At de så fungerer rent strukturelt som afbræk fra rejsen er en anden sag. Men det er en interessant pointe, du smider på bordet. Jeg forsøger at forestille mig, hvordan Mann kunne passe noget lignende ind i sine film. Det ville jeg egentligt gerne se (selv om jeg ikke tror, det sker).
Men man kunne også være lidt i tvivl om, hvor vidt denne anmelder overfortolker Mann's nyeste projekt og gerne vil prøve, at gøre den til mere end den er, måske fordi vedkommende et eller andet sted godt ved, at filmen i virkeligheden ikke er noget specielt.
Det er et spøgsmål, man må veje op mod argumenterne. Men muligheden eksisterer naturligvis altid. Helt basalt så tror jeg, at man kan læse hvad som helst ind i et givent værk. Det er bare et spørgsmål om at justere sine argumenter godt nok.
Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om den, når du har set den. Jeg glæder mig i hvert fald til at se den igen - denne gang på et stort lærred med et ordentligt lydsystem.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#21 jessup 19 år siden
#22 filmz-Le Samouraï 19 år siden
Vi må nok enes om at være uenige her. Jeg synes netop, at det er befriende, at Michael Mann går en anden vej. Alt for mange kriminalfilm prøver at blande stoffet med humor, og det er kun de færreste, der formår at gøre det ordentligt.
Jeg er ikke helt enig. De groteske scener understreger, som du selv skriver, det absurde i situationen, civilisationens totale sammenbrud under pres. Det er en del af tematikken, og dermed mener jeg ikke, at de skal opfattes som "pusterum", men som en del af selvransagelsen. At de så fungerer rent strukturelt som afbræk fra rejsen er en anden sag. Men det er en interessant pointe, du smider på bordet. Jeg forsøger at forestille mig, hvordan Mann kunne passe noget lignende ind i sine film. Det ville jeg egentligt gerne se (selv om jeg ikke tror, det sker).
#20 -
Det er et spøgsmål, man må veje op mod argumenterne. Men muligheden eksisterer naturligvis altid. Helt basalt så tror jeg, at man kan læse hvad som helst ind i et givent værk. Det er bare et spørgsmål om at justere sine argumenter godt nok.
Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om den, når du har set den. Jeg glæder mig i hvert fald til at se den igen - denne gang på et stort lærred med et ordentligt lydsystem.