Jeg er med til at stå for IT Universitetets filmklub - Se: www.facebook.com/itu.film. Hvor vi hver fredag viser en film kl. 14:00 i universitetets hyggelige Cafe Analog.
Det bliver typisk til 12 film per semester, og det er teknisk set kun studerende som er velkommen til fremvisningerne, men det er ikke ens betydning med at vi tjekker studiekort ;)
Vi forsøger altid at lave et meget alsidigt program, med fokus på alternative film, som den gennemsnitlige ITU-studerende sandsynligvis ikke har set (eller kender), men som vi mener de burde se.
Vi skal snart planlægge dette semesters filmprogram, og jeg vil derfor meget gerne høre om i har nogle gode forslag? Intet er off-limit, men i må meget gerne skrive en god begrundelse for valget.
Vi vil selvfølgelig ikke vise de samme film to gange, så i får lige listen over de film vi allerede har vist over de sidste par år:
ACTION / ADVENTURE - Attack the Block 2011 - Back to the Future 1985 - Dark Knight, The 2008 - Imaginarium of Doctor Parnassus, The 2009 - Kick-Ass 2010 - Total Recall 1990 - True Grit 2010
COMEDY - City Island 2009 - Crazy, Stupid, Love. 2011 - Ferris Bueller's Day Off 1986 - Pleasantville 1998 - Youth in Revolt 2009
DOCUMENTARY / BIOGRAPHY - Collapse 2009 - Ed Wood 1994 - Exit Through the Gift Shop 2010 - Helvetica 2007 - I'm Not There 2007 - Inside Job 2010 - King of Kong 2007
DRAMA / THRILLER - Blade Runner 1982 (Voted) - Buried 2010 - Chariots of Fire 1981 - Drive 2011 - Hesher 2010 - Into The Wild 2008 - Man from Earth, The 2007 - Moon 2009 - Syriana 2005 - Take Shelter 2011 - Where the Wild Things Are 2009 - Wrestler, The 2008
HORROR - The Shining 1980 (Voted) - Wolf Creek 2005
FOREIGN (NON-ENGLISH) - Caché 2005 - Dogtooth 2009 - Låt den rätte komma in 2008 - Timecrimes 2007
CLASSICS (<1980) - 12 Angry Men 1957 - Batman 1966 - It's a Wonderful Life 1946 - North by Northwest 1959 - Rear Window 1954 - Singin' in the Rain 1952 - Superman 1978
Vi forsøger altid at lave et meget alsidigt program, med fokus på alternative film, som den gennemsnitlige ITU-studerende sandsynligvis ikke har set (eller kender), men som vi mener de burde se.
Jeg vil betegne listen som meget mainstream. Hovedparten er film de fleste kender og mange har set.
Her er en liste over klassiske film og instruktører, jeg vil anbefale. Har prøvet at sortere efter den bedste først, men det kan godt være svært
Andrey Tarkovskiy Stalker (1979) Solyaris (1972) The Mirror (1975)
Krzysztof Kieslowski Three Colors Blue (se eventuelt hele trilogien.) The Double Life of Veronique (1991) A Short Film About Killing (1988)
Andrzej Wajda The Promised Land (1975) Ashes and Diamonds (1958) Katyn (2007)
Ingmar Bergman Through a Glass Darkly (1961) The Seventh Seal (1957) Persona (1966) Shame (1968)
Carl Theodor Dreyer Vampyr (1932) Ordet (1955) The Passion of Joan of Arc
Fritz Lang Metropolis (1927) M (1931)
Werner Herzog Aguirre: The Wrath of God (1972) Stroszek (1977) Fitzcarraldo (1988)
Michael Haneke Kan se at i har set Caché, så i kender Haneke. Det har altid irreteret mig at hans film ligner meget hinanden, men "The White Ribbon" (2009) var en positiv overraskelse. Hanekes nyeste film "Amour" har også modtaget meget ros og vandt de gyldne palmer i cannes. Den har jeg dog ikke set endnu.
Chris marker La jetée (1962) (Hvis man kan regne den med. Det er en kortfilm) Sans soleil (1983)
Lars Von trier Europa (1991) Dancer in the Dark (2000) Dogville (2003) Medea (1988) Antichrist (2009) Melancholia (2011)
Béla Tarr Werckmeister Harmonies (2000) The Turin Horse (2011) Damnation (1988)
Chan-wook Park Oldboy (2003) Sympathy for Mr. Vengeance (2002)
Theodoros Angelopoulos Landscape in the Mist (1988) Eternity and a Day (1998)
Aki Kaurismäki The Man Without a Past (2002) Crime and Punishment (1983)
Jean-Pierre Jeunet Amélie (2001) The City of Lost Children (1995) Delicatessen (1991)
David Lynch Mulholland Dr. (2001) Blue Velvet (1986) The Elephant Man (1980)
Emir Kusturica Underground (1995) Black Cat, White Cat (1998) When Father Was Away on Business(1985)
Beklager at jeg har skrevet uddybende om hver enkelt, men listen blev hurtigt meget lang og den kunne også hurtigt blive meget længere. Vil dog mene at det alle er instruktører som jeg kan anbefale at snuse lidt til.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
95/100 personer på et universitet falder jo i søvn, hvis de skal sidde og se Béla Tarr. Umiddelbart synes jeg OP's liste har en ret god blanding af rigtig kendte film og så nogle af de mere tilgængelige klassikere. Selvfølgelig kan der godt komme noget meget mere alternativt og langsomt ind, men jeg ville godt nok tænke mig om en ekstra gang, inden jeg satte Tarr eller Tarkovsky på.
Jeg har prøvet at lave en liste over film, som jeg tror, folk resten faktisk gider se, og som jeg (med få undtagelser) holder meget af:
Dansk: Submarino Festen Pelle Erobreren Hævnen R
Drama: Goodfellas Boogie Nights La leggenda del pianista sull'oceano (ja, den er engelsk...) A Better Life The Pianist
Comedy: Shaun of the Dead Kick-Ass Midnight in Paris As Good as It Gets The Artist
Foreign: Nuovo Cinema Paradiso (Cinema Paradiso) La vita è bella (Life is Beautiful) Jodaeiye Nader az Simin (A Seperation) Der Untergang El laberinto del fauno (Pan's Labyrinth)
Klassikere: The Hustler Amarcord The Searchers 2001: A Space Odyssey Taxi Driver The Sound of Music Apocalypse Now Once Upon a Time in the West
Dokumentarer: Man on Wire Hoop Dreams De fem benspænd The Cove George Harrison - Living in the Material World
Animation: Ghost in the Shell Akira 5 centimeters per second The Girl Who Leapt Through Time Paprika Perfect Blue Skycrawlers Secret of the Kells Illusionisten Alt af Hayao Miyazaki og det meste af, hvad Studio Ghibli har lavet.
Drama/Thriller: Terrence Mallick og Daren Aronofsky og Kubrick. Memento Unbreakable The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford. Trust There Will Be Blood Blue Valentine United 93
"My first girlfriend turned into the moon." "That's rough, buddy."
- Adaptation: Satirisk komediedrama fra 2002, instrueret af Spike Jonze efter manuskript af Charlie Kaufman. En intelligent meta-film om Charlie Kaufmans egen kamp med skrive et sammenhængende manuskript om orkideer. Samtidigt er det også en af de få nyere film hvor Nicholas Cage spiller helt igennem fremragende, og hvor man rent faktisk glemmer det er Nicolas-"NOT THE BEES, NOT THE BEES!-Cage der tosser rundt.
- The Door in the Floor: Elegant, morsom og velartikuleret 'coming of age' film - Der samtidigt skildre en familie i sorg. Jeff Bridges spiller her røven ud af bukserne som små-excentrisk og manipolerende børnebogsforfatter.
- Sandheden om Mænd: Noget så sjældent som en uforudsigelig dansk drama-komedie uden eksplosioner og falden-på-halen komik - Og så er den både morsom, og endda ganske intelligent i hele sin meta-filmiske tilgang. Filmen præsenterer godt nok ikke nogen ultimativ sandhed om mænd, men snarer sandheden om én mand - Og i den sandhed ligger så sandheden om mange. 'Sandheden om Mænd' kan bedst beskrives som en blanding af 'Adaptation' og '500 Days of Summer'.
Tusinde tak for jeres mange forslag. Jeg vil ikke kunne kommenterer hver af jeres forslag, men vi er som sagt åben for alle forslag, og der er en god uge til vi skal planlægge dette semesters program, så forsæt endeligt.
Vi er dog ikke ude efter alt for langtrukkende eller tørre film, bevares jeg er selv stor tilhænger af alle genrer, men vi ved fra erfaring, at folk hellere vil have noget mere underholdende en fredag eftermiddag.
davenport (8) skrev:
Har i fri adgang til at vise lige hvad i vil?
Det er ikke lige min afdeling, men ja, hvis vi kan skaffe filmen på DVD/BD, har vi fået sponsoreret et film-licens, som giver os tilladelse til at fremvise film for de studerende.
- Adaptation: Satirisk komediedrama fra 2002, instrueret af Spike Jonze efter manuskript af Charlie Kaufman. En intelligent meta-film om Charlie Kaufmans egen kamp med skrive et sammenhængende manuskript om orkideer. Samtidigt er det også en af de få nyere film hvor Nicholas Cage spiller helt igennem fremragende, og hvor man rent faktisk glemmer det er Nicolas-"NOT THE BEES, NOT THE BEES!-Cage der tosser rundt.
- The Door in the Floor: Elegant, morsom og velartikuleret 'coming of age' film - Der samtidigt skildre en familie i sorg. Jeff Bridges spiller her røven ud af bukserne som små-excentrisk og manipolerende børnebogsforfatter.
- Sandheden om Mænd: Noget så sjældent som en uforudsigelig dansk drama-komedie uden eksplosioner og falden-på-halen komik - Og så er den både morsom, og endda ganske intelligent i hele sin meta-filmiske tilgang. Filmen præsenterer godt nok ikke nogen ultimativ sandhed om mænd, men snarer sandheden om én mand - Og i den sandhed ligger så sandheden om mange. 'Sandheden om Mænd' kan bedst beskrives som en blanding af 'Adaptation' og '500 Days of Summer'.
Fantastiske forslag, eller det vil sige, jeg har ikke set nogen af dem, men efter have læst dine beskriver bliver jeg nød til at se dem. ;)
#1 Graversen 12 år siden
Jeg er med til at stå for IT Universitetets filmklub - Se: www.facebook.com/itu.film. Hvor vi hver fredag viser en film kl. 14:00 i universitetets hyggelige Cafe Analog.
Det bliver typisk til 12 film per semester, og det er teknisk set kun studerende som er velkommen til fremvisningerne, men det er ikke ens betydning med at vi tjekker studiekort ;)
Vi skal snart planlægge dette semesters filmprogram, og jeg vil derfor meget gerne høre om i har nogle gode forslag? Intet er off-limit, men i må meget gerne skrive en god begrundelse for valget.
Vi vil selvfølgelig ikke vise de samme film to gange, så i får lige listen over de film vi allerede har vist over de sidste par år:
ACTION / ADVENTURE
- Attack the Block 2011
- Back to the Future 1985
- Dark Knight, The 2008
- Imaginarium of Doctor Parnassus, The 2009
- Kick-Ass 2010
- Total Recall 1990
- True Grit 2010
ANIMATION
- Princess Mononoke 1997
- Spirited Away 2001
COMEDY
- City Island 2009
- Crazy, Stupid, Love. 2011
- Ferris Bueller's Day Off 1986
- Pleasantville 1998
- Youth in Revolt 2009
DOCUMENTARY / BIOGRAPHY
- Collapse 2009
- Ed Wood 1994
- Exit Through the Gift Shop 2010
- Helvetica 2007
- I'm Not There 2007
- Inside Job 2010
- King of Kong 2007
DRAMA / THRILLER
- Blade Runner 1982 (Voted)
- Buried 2010
- Chariots of Fire 1981
- Drive 2011
- Hesher 2010
- Into The Wild 2008
- Man from Earth, The 2007
- Moon 2009
- Syriana 2005
- Take Shelter 2011
- Where the Wild Things Are 2009
- Wrestler, The 2008
HORROR
- The Shining 1980 (Voted)
- Wolf Creek 2005
FOREIGN (NON-ENGLISH)
- Caché 2005
- Dogtooth 2009
- Låt den rätte komma in 2008
- Timecrimes 2007
CLASSICS (<1980)
- 12 Angry Men 1957
- Batman 1966
- It's a Wonderful Life 1946
- North by Northwest 1959
- Rear Window 1954
- Singin' in the Rain 1952
- Superman 1978
#2 Kisbye 12 år siden
Jeg vil betegne listen som meget mainstream. Hovedparten er film de fleste kender og mange har set.
Her er en liste over klassiske film og instruktører, jeg vil anbefale.
Har prøvet at sortere efter den bedste først, men det kan godt være svært
Andrey Tarkovskiy
Stalker (1979)
Solyaris (1972)
The Mirror (1975)
Krzysztof Kieslowski
Three Colors Blue (se eventuelt hele trilogien.)
The Double Life of Veronique (1991)
A Short Film About Killing (1988)
Andrzej Wajda
The Promised Land (1975)
Ashes and Diamonds (1958)
Katyn (2007)
Ingmar Bergman
Through a Glass Darkly (1961)
The Seventh Seal (1957)
Persona (1966)
Shame (1968)
Carl Theodor Dreyer
Vampyr (1932)
Ordet (1955)
The Passion of Joan of Arc
Fritz Lang
Metropolis (1927)
M (1931)
Werner Herzog
Aguirre: The Wrath of God (1972)
Stroszek (1977)
Fitzcarraldo (1988)
Michael Haneke
Kan se at i har set Caché, så i kender Haneke. Det har altid irreteret mig at hans film ligner meget hinanden, men "The White Ribbon" (2009) var en positiv overraskelse.
Hanekes nyeste film "Amour" har også modtaget meget ros og vandt de gyldne palmer i cannes. Den har jeg dog ikke set endnu.
Chris marker
La jetée (1962) (Hvis man kan regne den med. Det er en kortfilm)
Sans soleil (1983)
Lars Von trier
Europa (1991)
Dancer in the Dark (2000)
Dogville (2003)
Medea (1988)
Antichrist (2009)
Melancholia (2011)
Béla Tarr
Werckmeister Harmonies (2000)
The Turin Horse (2011)
Damnation (1988)
Chan-wook Park
Oldboy (2003)
Sympathy for Mr. Vengeance (2002)
Theodoros Angelopoulos
Landscape in the Mist (1988)
Eternity and a Day (1998)
Aki Kaurismäki
The Man Without a Past (2002)
Crime and Punishment (1983)
Jean-Pierre Jeunet
Amélie (2001)
The City of Lost Children (1995)
Delicatessen (1991)
David Lynch
Mulholland Dr. (2001)
Blue Velvet (1986)
The Elephant Man (1980)
Emir Kusturica
Underground (1995)
Black Cat, White Cat (1998)
When Father Was Away on Business(1985)
Beklager at jeg har skrevet uddybende om hver enkelt, men listen blev hurtigt meget lang og den kunne også hurtigt blive meget længere. Vil dog mene at det alle er instruktører som jeg kan anbefale at snuse lidt til.
#3 Herrguth 12 år siden
Persepolis (2007)
Hotaru no haka (1988)
La planéte sauvage (1973)
Mary and Max (2009)
The Iron Giant (1999)
Fantasia (1940) / Fantasia/2000 (1999)
#4 MMB 12 år siden
Umiddelbart synes jeg OP's liste har en ret god blanding af rigtig kendte film og så nogle af de mere tilgængelige klassikere. Selvfølgelig kan der godt komme noget meget mere alternativt og langsomt ind, men jeg ville godt nok tænke mig om en ekstra gang, inden jeg satte Tarr eller Tarkovsky på.
Jeg har prøvet at lave en liste over film, som jeg tror, folk resten faktisk gider se, og som jeg (med få undtagelser) holder meget af:
Dansk:
Submarino
Festen
Pelle Erobreren
Hævnen
R
Drama:
Goodfellas
Boogie Nights
La leggenda del pianista sull'oceano (ja, den er engelsk...)
A Better Life
The Pianist
Comedy:
Shaun of the Dead
Kick-Ass
Midnight in Paris
As Good as It Gets
The Artist
Foreign:
Nuovo Cinema Paradiso (Cinema Paradiso)
La vita è bella (Life is Beautiful)
Jodaeiye Nader az Simin (A Seperation)
Der Untergang
El laberinto del fauno (Pan's Labyrinth)
Klassikere:
The Hustler
Amarcord
The Searchers
2001: A Space Odyssey
Taxi Driver
The Sound of Music
Apocalypse Now
Once Upon a Time in the West
Dokumentarer:
Man on Wire
Hoop Dreams
De fem benspænd
The Cove
George Harrison - Living in the Material World
#5 Åkepool 12 år siden
Detachment (2011).
Dokumentar:
Jesus camp.
Foreign:
Mit liv som hund.
#6 Neranders 12 år siden
Ghost in the Shell
Akira
5 centimeters per second
The Girl Who Leapt Through Time
Paprika
Perfect Blue
Skycrawlers
Secret of the Kells
Illusionisten
Alt af Hayao Miyazaki og det meste af, hvad Studio Ghibli har lavet.
Drama/Thriller:
Terrence Mallick og Daren Aronofsky og Kubrick.
Memento
Unbreakable
The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford.
Trust
There Will Be Blood
Blue Valentine
United 93
"That's rough, buddy."
#7 Høegh 12 år siden
Samtidigt er det også en af de få nyere film hvor Nicholas Cage spiller helt igennem fremragende, og hvor man rent faktisk glemmer det er Nicolas-"NOT THE BEES, NOT THE BEES!-Cage der tosser rundt.
- The Door in the Floor: Elegant, morsom og velartikuleret 'coming of age' film - Der samtidigt skildre en familie i sorg.
Jeff Bridges spiller her røven ud af bukserne som små-excentrisk og manipolerende børnebogsforfatter.
- Sandheden om Mænd: Noget så sjældent som en uforudsigelig dansk drama-komedie uden eksplosioner og falden-på-halen komik - Og så er den både morsom, og endda ganske intelligent i hele sin meta-filmiske tilgang. Filmen præsenterer godt nok ikke nogen ultimativ sandhed om mænd, men snarer sandheden om én mand - Og i den sandhed ligger så sandheden om mange.
'Sandheden om Mænd' kan bedst beskrives som en blanding af 'Adaptation' og '500 Days of Summer'.
#8 davenport 12 år siden
#9 Graversen 12 år siden
Vi er dog ikke ude efter alt for langtrukkende eller tørre film, bevares jeg er selv stor tilhænger af alle genrer, men vi ved fra erfaring, at folk hellere vil have noget mere underholdende en fredag eftermiddag.
Det er ikke lige min afdeling, men ja, hvis vi kan skaffe filmen på DVD/BD, har vi fået sponsoreret et film-licens, som giver os tilladelse til at fremvise film for de studerende.
#10 Graversen 12 år siden
Fantastiske forslag, eller det vil sige, jeg har ikke set nogen af dem, men efter have læst dine beskriver bliver jeg nød til at se dem. ;)