Gravatar

#1 jesperhp 18 år siden

Hej alle.

Jeg skal her i 3.G skrive den infamøse "store skriftlige opgave". Jeg vil skrive i fagene engelsk og fransk, og kunne selvfølgelig godt tænke mig, at dreje den over i noget filmisk.

Så! Ville lige høre om nogen af jer ligger inde med guldkorn på dette punkt. Altså fransk kontra engelsk (Hollywood, britisk eller andet) film:) ???

Mvh. Jesperhp.
Gravatar

#2 mr gaijin 18 år siden

Du kunne eventuelt skrive om franske stereotyper i engelske film og omvendt. Og så tage udgangspunkt i nogle teorier om, hvorfor sådanne stereotyper opstår. Det ville i hvert fald være interessant at læse.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#3 jesperhp 18 år siden

#2 Det var da en glimrende idé! Jeg har også tænkt lidt på noget lignenede: nemlig at stille en typisk fransk film op imod en typisk Hollywodfilm, og så trække forskelle (eller mangel på samme) ud af dem, og diskutere stereotyper. Under det kunne jeg jo så også diskutere dit forslag.

Er der i så fald nogle der har idéer til to "eksempel"-film? Altså typisk fransk og typisk hollywood? Det kunne jo også være et engelsk remake af en fransk film.
Gravatar

#4 Spanner 18 år siden

Taxi kunne være et eksempel
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#5 filmz-Le Samouraï 18 år siden

#4 - Mja, hvis idéen er at belyse typiske forskelle ml. fransk og amerikansk film, så er det vel ikke så smart at vælge en fransk film, der netop gør alt for at efterligne amerikansk historiefortælling?

Men selvfølgelig, der er masser af lignende mainstreammuligheder: TRE MAND OG EN BABY er også én, og THE BIRDCAGE en anden. Vil man lave sådan en analyse, så kan man dog lige så godt gøre det nemt og vælge et dansk eksempel med NATTEVAGTEN.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#6 filmz-Le Samouraï 18 år siden

Kom til at tænke på, at der kunne komme en meget spændende opgave ud af en sammenligning af den fransk/ belgiske SPOORLOOS og det amerikanske remake THE VANISHING. Der er markante forskelle, selvom det begge er thrillers. Den orginale har en meget europæisk sensibilitet, hvor man forsøger at trænge ind i en følelse eller en tilstand (her besættelsen af en idé), lige så meget eller mere end at lave en spændende historie. Genindspilningen er omvendt en lige ud ad landevejen spændingsfilm, der ligger under Hollywoods konventionelle krav om en lykkelig slutning osv.

Det interessante er, at både original og remake er instrueret af samme person, George Sluizer, så her kan man virkeligt se den samme historie udsat for nationale forskelle, hvor man normalt også vil skulle tage højde for forskellige instruktørers udtryksmåde.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#7 jesperhp 18 år siden

Mange tak for alle forslagene - sætter virkelig pris på noget inspiration:)
Jeg har hørt om den franske "det slag mit hjerte sprang over", som er et remake af en amerikansk film "Fingers". Har nogen set en af disse?
Gravatar

#8 Skeloboy 18 år siden

Ledte lige lidt...

http://www.amazon.com/Encore-Hollywood-Remaking-Di...

Der er der nogle bøger

Skriv ny kommentar: