Gravatar

#11 filmz-XENTiNEL 18 år siden

Jeg kan godt li, at Michael Moores film anses, af mange, for at være dokumentar. Manden har nogle gode pointer, men han er utroligt manipulerende og har intet problem med, at anvende filmske virkemidler som f.eks. krydsklipning, overdrivelse og fiktion. Manden har heller intet problem med, at få sine film til at fremstå som værende kronologiske når dette af og til ikke er tilfældet.

I brud og grund er hans film gode og de har rigtig gode pointer - man skal bare forholde sig lidt kritisk.
---------------------------------------
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7... Oswald was a fag!
Gravatar

#12 filmz-vassago 18 år siden

Der er da vist en der har set TV2 igår :)

Såfremt det er den dokumentars påstande du har taget til dig, så er problemet bare, at man jo heller ikke har nogen garanti for, at det måske er den der er den mest manipulerende. Du har bare folk der udtaler sig negativt om Moore og hans film, "ekspertvidner", en masse facts, som de selv lige har vist hvordan man kan manipulere osv.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#13 Spanner 18 år siden

#12 så kan man jo ikke tage nogen dokumentarer seriøst, hvis det er udgangspunktet. Nu ved jeg ikke lige hvilken dokumentar, der blev vist på TV2 i går, men hvis det var Manufacturing Dissent, så synes jeg da, at den er rimelig sober og taler med folk, der har været tæt på Moore - især omkring tilblivelsen af Roger & Me.

Men for at holde sig på topic:

Grizzly Man (nævnt ovenfor)
Shadow Company (om "Private Armies" og deres virke i Irak)
My Date With Drew (om en fyrs kamp for at få chancen for at invitere Drew Barrymore på en date)
Touching the Void (om to bjergbestigeres kamp for at overleve på et bjerg)
Born into Brothels (børn i Calcuttas luderkvarter)
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#14 filmz-vassago 18 år siden

#12: Det er jo lige før at man ikke længere kan det, i hvert fald ikke hvis vinklen er politik, miljø eller big business. Store virksomheder og politiske grupper har for længst fået øjnene op for muligheden for positiv omtale og god reklame... Moores dokumentarer fik folk i biografen ved at genopfinde genren - men det havde efter min mening en pris.

Men det var var nu heller ikke der jeg vil hen. Dokumentaren beskyldte jo for at fordreje sandheden, ved at bygge dokumentaren op på en bestemt måde, klippe det som man havde lyst, udvælge specielle klips - og essensen som jeg så det, var at de mente at det var nemt for Moore at fordreje sandheden ved at benytte disse metoder. De laver det så en dokumentar på næsten samme måde. Hvem taler så sandheden, de har jo lige dekonstrueret Moores metoder - men laver så en magen til. Har man så ikke indirekte skudt sig selv i foden.

Jeg hopper også lige tilbage til topic. Hvis det er samme stil og opbygning som dem du (Don Drift #1) har set, så er de kun en håndfuld af alle de nævnte du rent faktisk vil finde interessante. Dermed ikke sagt at de andre ikke er gode, de er bare nede i et helt andet tempo - og forsøger ikke at levere budskabet med humor eller lign.
Gravatar

#15 filmz-DocDoom 18 år siden

Dokumentarfilm? Jeg kan anbefale alt med Steven Seagal.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#16 filmz-XENTiNEL 18 år siden

Ja selvfølgelig så jeg TV2 i går, men dette betyder jo ikke af jeg var af samme holdning inden jeg så det. Jeg er enig i, at det er lidt som "at skyde sig selv i foden", at bruge en dokumentar som argument for, at kritisere en anden dokumentar, da de højst sandsynligt er lavet på samme måde.
---------------------------------------
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7... Oswald was a fag!
Gravatar

#17 filmz-Kadann 18 år siden

#1 -

Jeg fandt en glimrende dokumentar forleden om superhelte: Comic Book Superheroes Unmasked. Den fortæller historien om superhelte fra Supermans fødsel og frem til i dag, har Stan Lee, Kevin Smith, Frank Miller og andre kendte ansigter med.

Lidt i samme genre, er der Tintin et moi, om Tintin og skaberen af Tintin, lavet af Anders Østergaard, der også har lavet dokumentaren om Gasolin'.

#3 -

Selvom man ikke er interesseret i Metallica, er det faktisk en ganske habil dokumentar. Jeg har selv set den et par gange og jeg finder bestemt ikke Metallicas musik spændende. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#18 Patriarch 18 år siden

Hvad var der på TV2?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#19 filmz-Narniabæver 18 år siden

"The Blair Witch Project"

"Hæftig og Begejstret"
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#20 filmz-vassago 18 år siden

#18: Der var en Dags Dato Special der sendte en nedklippet version af "Manufacturing Dissent", en film der forsøger at gå Moore på klingen, men som i bund grund er langt mere insinuerende og partisk end de film de forsøger at skyde ned med den - og jeg synes endda at Moore er en manipulator, dog en underholdende af slagsen...

Skriv ny kommentar: