Jeg genså L.A Confidential for fornylig - en fantastisk film i øvrigt :-) Ville bare vide om mine kærer filmz brugere kunne anbefale krimier der har samme stil som L.A Confidential. Det behøver faktisk nødvendigvis ikke være samme stil, bare de er gode.
Umiddelbart vil jeg anbefale Memento, Chinatown, The French Connection, Heat, Collateral, Traffic, Serpico, Copland og bioaktuelle American Gangster som alle er glimrende moderne kriminalfilm.
...og helt enig i at L.A. Confidential er fantastisk. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Måske skulle du se på film noir klassikere som "Double Indemnity", "Maltese Falcon", "Out of The Past", "The Killers" og "Night of The Hunter". Alle fremragende film og en stilart der gennemgående er en ren fornøjelse - ligesom "L.A. Confidential". :)
Jeg kan så anbefale at give sig i kast med poliziotteschi - den hårdkogte, italienske variant af kriminalfilmen, også kendt som "italo noir". Der blev lavet et par hundrede af dem i 1970'erne ofte med inspiration fra French Connection og Dirty Harry-serien. Men poliziotteschi er langt mere hardcore med farverige personer, vilde actionscener og pulp-agtige historier. Hvem kan fx stå for en lejemorder, spillet af Henry Silva, der udfører et hit på en mafiaboss ved at affyre en bazooka gennem projektørhullet ind i en biografsal?
Tarantino er en af dem, der konstant refererer til genren, og han har da også helhjertet støttet en krimifestival i Italien, der viste en række af idolet Fernando di Leos film.
NoShame US og Blue Underground har udgivet en håndfuld titler i region 1. Raro Video har udgivet en hel del film i Italien med engelske undertekster (kan bestilles billigt hos www.rarovideo.com), og Another World Entertainment har herhjemme udsendt Napoli Forbindelsen af Lucio Fulci.
Il Boss (R2) La Mala Ordina (Manhunt, R2 - som QT har løftet idéen om de sort/ hvide lejemordermakkere fra) Milano Calibro 9 (R2) Almost Human (R1) Revolver (R1) Rabid Dogs (R1)
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#1 filmz-Is 17 år siden
Ville bare vide om mine kærer filmz brugere kunne anbefale krimier der har samme stil som L.A Confidential. Det behøver faktisk nødvendigvis ikke være samme stil, bare de er gode.
På forhånd tak :-)
#2 Benway 17 år siden
...og helt enig i at L.A. Confidential er fantastisk. :)
#3 dolphinfriendly 17 år siden
#4 rendesten 17 år siden
#5 jessup 17 år siden
Night of the hunter er en af de noir film som bevæger sig meget langt fra krimigenren:)
#6 filmz-Le Samouraï 17 år siden
Tarantino er en af dem, der konstant refererer til genren, og han har da også helhjertet støttet en krimifestival i Italien, der viste en række af idolet Fernando di Leos film.
NoShame US og Blue Underground har udgivet en håndfuld titler i region 1. Raro Video har udgivet en hel del film i Italien med engelske undertekster (kan bestilles billigt hos www.rarovideo.com), og Another World Entertainment har herhjemme udsendt Napoli Forbindelsen af Lucio Fulci.
Inspiration kan hentes på www.lovelockandload.com
Nogle gode titler at starte med:
Il Boss (R2)
La Mala Ordina (Manhunt, R2 - som QT har løftet idéen om de sort/ hvide lejemordermakkere fra)
Milano Calibro 9 (R2)
Almost Human (R1)
Revolver (R1)
Rabid Dogs (R1)
#7 filmz-Bruce 17 år siden
#8 El vez 17 år siden
- Miller's Crossing
- Fargo
- Blood Simple
#9 sluppermand 17 år siden
#10 filmz-Is 17 år siden
Der er vist mange film der skal ses. :-)