Gravatar

#11 Corgan 14 år siden

frahm-2 (8) skrev:
...har jeg mødt alt, alt for mange folk, der udelukkende sidder i deres job på grund af deres kontakter og ikke på grund af hårdt arbejde

... så er dette en af måderne, man kan slippe af med disse folk, så kan jeg egentlig godt se ideen.

Er det forkert forstået at: Du siger at du har mødt mange i filmbranchen der sidder i deres job udelukkende pga kontakter... men at måden man kan slippe af med dem, er at forsætte den måde tingene allerede bliver gjort på? (ved at de skal arbejde gratis i starten, og deres "løn" vil være i form af de kontakter de får på jobbet)
Det giver nemlig ikke meget mening i mit hoved.

Som i enhver branche synes jeg at filmbranchen burde ansætte folk efter kvalifikationer og lønne dem derefter. Det højner bestemt ikke niveauet at ansætte folk, bare fordi de er gratis. Hvis de blev nødt til at give f.eks. en runner løn, ville de så ikke være mere strikse i deres ansættelses krav, så de kunne få fat i den bedst kvalificerede?
Gravatar

#12 Tommy Kristensen 14 år siden

Jeg er selv i en lign. branche, tv-produktion, og der foregår det på nøjagtig samme måde, og gud ske lov for det. Folk bliver selvfølgelig også ansat på normalvis, men der er heldigvis også plads til at tage nogle ind, der ikke har været på skole eller lign. - og ofte er det de folk der er de bedste.

Når man gør det på den måde, så er der selvfølgelig også en risiko for, at alle mulige starfuckers og tosser kommer rendende - og man kan bare ikke spotte dem. Så ulønnet arbejde i en periode, er en fin måde lige at få sorteret lidt ud. Det er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man skal knokle røven ud af bukserne i 50 timer om ugen - uden at se så meget som en krone. Det kan jo være alt fra nogle timer her og der, til en hel dag i ny og næ, eller hvordan man lige får strikket det sammen.

Jeg startede selv med at arbejde udelukkende om søndagen, hjalp til med nogle småting, kiggede over skulderen, så satte de måske et ekstra kamera man kunne få lov til at stå med. Så prøvede man noget andet udstyr, og sådan kørte det så, indtil man havde fundet ud af hvad man gerne ville. Så blev man spurgt om nogle andre dage, og så kunne man så ringe til chefen, og sige, at nu blev man altså brugt så meget - at man gerne ville have lidt for ulejligheden.

Men det er en hårfin grænse. For det kan jo også underminere et marked. Det dur f.eks ikke, at en virksomhed har 2 lønnede fotografer - og 3 ulønnede (eller meget lavt lønnede), det kan man jo ikke konkurrere mod når man byder ind på jobs.
Gravatar

#13 Tommy Kristensen 14 år siden

"Det højner bestemt ikke niveauet at ansætte folk, bare fordi de er gratis..."

Det kommer an på situationen. Jeg har lavet masser af sport de sidste 10 år - masser! Der er mange af de folk der er der, ufaglærte, learning by doing, og de hører til bl.a. de bedste både i europa og verden, og bliver brugt på alt fra VM til OL.

Det kunne en FTP-uddannet også gøre, forskellen er bare, at inden man er færdig som elev, 3-4 år, har fået foden indenfor et eller andet sted - så har de andre måske lavet 2-300 sportsproduktioner, og er så på et helt andet niveau, som de andre aldrig får indhentet. De uddannede har så godt en bredere forståelse for flere ting, men det er bare sjældent nødvendigt i de brancher.

Gravatar

#14 frahm-2 14 år siden

Kan godt se hvad du mener, det virker ulogisk. Jeg synes dog, som #12+13 (som jeg i øvrigt er helt enig med) at det er en rigtig god måde at komme af med starfuckers på. Det er jo heller ikke det eneste der skal til. Der skal en større holdningsændring til, så folk i højere grad bliver ansat på kvalifikationer og det føler jeg også (meget) stille og roligt er ved at ske.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#15 Corgan 14 år siden

@ Tommy Kristensen + frahm-2:

Jeg er enig i at det er fedt man kan komme til at arbejde i filmbranchen uden at have noget erfaring, og at man derefter må arbejde sig op. Men er det ikke nærmest sådan i alle andre brancher... lige pånær at man der kalder det erhvervspraktik og man der måske endda får en løn?

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor filmbranchen skal være anderledes.

Og jeg kan ikke se hvorfor der er risiko for at have "starfuckers eller tosser" rendende. Hvis en person bliver ansat men ikke udfører sit arbejde eller hvis der er anden utilfredshed med arbejdet der udføres, er der vel god grund til en fyring.
Desuden holder jeg stadig på at hvis et firma skal betale for arbejdskraft, prøver de naturligvis at få den bedste for pengene. Hvis de dog kan få gratis arbejdskraft, er de ret ligeglad med hvilket niveau folk er på. En jobsamtale burde være nok til at hinte om man har at gøre med en "starfucker eller tosse".

#12:
Det er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man skal knokle røven ud af bukserne i 50 timer om ugen - uden at se så meget som en krone. Det kan jo være alt fra nogle timer her og der, til en hel dag i ny og næ, eller hvordan man lige får strikket det sammen....

Det er heller ikke "nogle timer her og der" der tales om. Det er at arbejde fuld tid i 6 måneder uden løn, hvilket jo er en kæmpe forskel.

Jeg har ikke noget imod at nogle arbejder gratis, men når et så stort produktionsselskab gør det til politik at man SKAL arbejde gratis i 6 måneder, så synes jeg det lugter groft af udnyttelse.

Der skal lige siges at jeg ikke har noget imod at folk arbejder gratis. Det er deres valg. Jeg gør det selv engang imellem og har også gjort det før i tiden. Jeg har dog noget imod at det bliver sat op af Ålbæk som værende en nødvendighed for at kunne komme ind i branchen. For sådan bør det ikke være. Og det handler slet ikke om at sortere "starfuckers og tosser" fra. Det er virkelig noget vås.

#13:

Jeg tror du misforstår mig en smule. Jeg er enig i at man lærer mest ved "learning by doing". Ingen tvivl om det. En person med 2-300 sportproduktioner er på et højere niveau, rent praktisk, end en færdiguddannet elev. Men er det ok at den ufaglærte skal 2-300 produktioner igennem for at kunne få en løn? Det kan jeg ikke se logikken i. Jeg synes man skal belønnes efter det arbejde man laver, det faglige niveau man er på, det ansvar man har og den erfaring man har.
Gravatar

#16 frahm-2 14 år siden

En jobsamtale burde være nok til at hinte om man har at gøre med en "starfucker eller tosse". skrev:

Jeg synes nu, at jeg har haft nogle praktikanter, hvor det viste sig at jeg fik en ganske anden person end den jeg troede jeg fik (både på godt og ondt).

jeg vil give dig ret så langt, at jeg ikke synes man skal udnytte folk og Zentropas ordning er også lige på grænsen af hvad der er OK, men jeg kan udemærket forstå tankerne bag denne ordning.
Når det så er sagt er der jo andre måder at komme ind i filmbranchen på, men uanset hvad så kommer man nok ikke udenom at skulle arbejde gratis på den ene eller anden måde.

I filmbranchen (uanset hvilken del af den) synes jeg også det er enormt vigtigt at have nogle folk, som ikke ser det som et ni til fire job, men som knokler røven ud af bukserne. Man arbejder med meget små budgetter, så man har brug for folk, der giver sig 110%. Gennem gratis arbejde kan man også sortere dem med den værste arbejdsmoral fra.
Sådan er det nok også i visse andre brancher, men filmbranchen er ret speciel, da det er en meget lille og til tider lidt indspist branche.
Gravatar

#17 Highland Park 14 år siden

Jeg er meget enig med Corgan og Skeloboy. Desuden kan det sgu blive en dyr fornøjelse for folk at arbejde gratis gennem længere tid (husleje og leveomkostninger), men det er selvfølgelig ikke noget problem, hvis pågældende kommer fra en velhavende familie. Det kan ikke ligefrem påstås, at Ålbæks system tilgodeser talenter fra alle samfundslag.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#18 Tommy Kristensen 14 år siden

#15: Formulerede det måske ikke godt nok. Selvfølgelig arbejder de ikke gratis på 200-300 produktioner i 4 år. Der er en opstartsfase hvor man er med, og i løbet af nogle uger eller måneder, så er man måske gået fra runner, til assistent, til regissør til en med et kamera osv. I modsætningen til eleven, så får de langt hurtigere en rutine/ekspertise der gør, at det sådan rent økonomisk måske ender på det samme set over en 5-årig periode.

Vi er helt på samme side mht alm. arbejdsuge, i flere måneder, hvor man har samme funktion som lønnede - det skal man altså ikke gøre gratis for at komme ind i varmen - og virksomheder skal også huske, at når man benytter gratister - så har de altså ingen ansvar. Hvis de ødelægger noget, forsinker noget - så er det ikke deres skyldt.

"Jeg er enig i at det er fedt man kan komme til at arbejde i filmbranchen uden at have noget erfaring, og at man derefter må arbejde sig op. Men er det ikke nærmest sådan i alle andre brancher... lige pånær at man der kalder det erhvervspraktik og man der måske endda får en løn?"

Njah, det er jeg nu ikke helt enig i. Klart kan du få en række jobs som ufaglært, men der bliver færre og færre af dem. Der er vist efterhånden ikke mange håndværkerjob hvor du kan starte fra scratch, det samme med sociale jobs, kontor osv. Vi bliver vist i området lager, supermarkedekspedienter, malerarbejde mm.

"Og det handler slet ikke om at sortere "starfuckers og tosser" fra. Det er virkelig noget vås."

Nej det er så ikke. Det er muligt at du ikke kan se pointen med systemet. Men i brancher med prestige jobs og titler, er der også bare altid nogen folk, der kun har opsøgt det for at kunne sige, jeg er dit og dat til vennerne (og måske score damerne ude i byen) - uden reelt at have lyst til jobbet, og folk lyver som en i helvede for at få et ben indenfor. Jeg har i hvert fald oplevet folk fortælle ting, som senere har vist sig ikke at være helt rigtigt - og som KUN er i branchen for at kunne namedroppe. Det ser man bare ikke så tit i f.eks håndværkerfagene...

Gravatar

#19 Tommy Kristensen 14 år siden

#17: Han kører den godt nok også til grænsen... Det synes jeg heller ikke holder. Jeg fik lavet en aftale med min fagforening, således at jeg fik understøttelse mens jeg var der - det mente de gav mere mening end at sende mig på truck-kursus og hvad de nu ellers gør med folk.
Gravatar

#20 frahm-2 14 år siden

det havde jeg da ikke engang tænkt over, men Ålbæks ordning må da netop kunne gå ind under reglerne om virksomhedspraktik, så man kan få dagpenge i det første halve år. Hvis den kan det tror jeg faktisk at man principielt kan være bedre lønnet i de første 6 måneder, end de efterfølgende 6.

Skriv ny kommentar: