Gravatar

#1 frahm-2 14 år siden

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/09/01/095547....

Synes egentlig at denne artikel er et meget godt udgangspunkt om en debat om ulønnet arbejde indenfor filmbranchen.

Normalt vil jeg give fagforeningen ret og sige at det er et stort problem at man udnytter ulønnet arbejdskraft, men i dette tilfælde synes jeg at Ålbæk har en pointe. Der er for mange "starfuckers" der gerne vil ind i filmbranchen og det hårde arbejde er bestemt en måde at sørge for at det er dem der vil det mest der kommer ind.
Desuden er der mange steder i filmbranchen hvor arbejde bliver lavet af frivillige eller praktikanter. Dette arbejde ville ikke blive lavet hvis det ikke blev lavet gratis, da der simpelthen ikke er penge til at lønne folk for det.

Men hvad synes I andre egentlig om denne praksis i filmbranchen?
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#2 Twister 14 år siden

Jeg kan sagtens se fagforeningens pointe i at det ganske enkelt ikke er "fair" at man arbejder gratis et halvt år når man har en vigtig funktion som eksempelvis fotograf for en filmproduktion.

Omvendt vil jeg sige at jeg også godt kan se Ålbæks pointe, for et system som det overnævnte sikrer jo netop (så godt som man nu kan) at det er dem der virkelig har viljen der slipper igennem nålehullet. Så jeg er lidt splittet i denne debat....

“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#3 frahm-2 14 år siden

nu arbejder man jo heller ikke gratis som fotograf, men nærmere som runner og assistent.
Gravatar

#4 Skeloboy 14 år siden

Det er aldrig i orden at lade folk arbejde gratis - med mindre det er som praktikant under et studie, men så kan man jo få SU.

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/09/01/095547.htm skrev:
Ved at man skal have sparet op før, eller gå med aviser om morgenen, fjerner man dem, der kun er tiltrukket af honningkrukken, og som bare ønsker at blive en del af glamourlivet.

Jamen for pokker da, så de ansætter bare folk fuldstændig ukritisk? De kan jo selv sortere dem fra, de ikke vil ansætte eller fyre dem igen.

Det er vigtigt, at man er klar til at gøre et offer, før man må kalde sig en rigtig filmarbejder. Man skal vise, at man er klar til at tåle fysisk og psykisk smerte.
Magen til selvfed holdning til egen branche...

for er man villig til at ofre 6 måneder af sit liv, så er det fløjtende ligegyldigt
. Men hvis man er ansat, så ofrer man vel ikke noget?

frahm-2 (1) skrev:
Desuden er der mange steder i filmbranchen hvor arbejde bliver lavet af frivillige eller praktikanter. Dette arbejde ville ikke blive lavet hvis det ikke blev lavet gratis, da der simpelthen ikke er penge til at lønne folk for det.
Der er mange jobs, hvor polakkere arbejder meget billigt, de job ville ikke være blevet gjort, fordi der ikke er penge til det...

Praktikanter og frivillige er en ting, fordi det er ofte med hhv. SU og i fritiden. Et gratis arbejde er simpelthen noget værre pis, og meget ekskluderende.
Gravatar

#5 Twister 14 år siden

frahm-2 (3) skrev:
nu arbejder man jo heller ikke gratis som fotograf, men nærmere som runner og assistent.

Hvis vi snakker runner og assistent vil jeg sige at jeg har selv søgt ulønnet runner-arbejde på danske filmproduktioner og lige nøjagtig når vi snakker runner forstår jeg måske systemet lidt bedre da der her er tale om "lettere" arbejde. Pladsen som runner er vel i bund og grund til for at skaffe sig erfaring og kontakter. De to sidstnævnte elementer er for mig at se lønnen i runner-arbejde.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#6 tiany 14 år siden

Jeg forstår egentlig godt Ålbæk... Hvis man vil have foden inden for i "toppen" af branchen så må man ofre noget.
Det er jo det samme i kokke-branchen... hvis man gerne vil i lærer hos nogle af verdens bedste kokke, så må man arbejde gratis i nogle gange op til 1 år, hvor man hovedsageligt skræller kartofler.

Valar morghulis
Gravatar

#7 Corgan 14 år siden

Jeg synes lidt det er noget vås.

Ålbæk får det til at lyde som om han gør folk en tjeneste ved at lade dem arbejde gratis for ham. Men sagen er jo den at han har brug for den arbejdskraft, for at kunne lave sine film. En runner udfører muligvis et stykke arbejde som mange andre kan gøre lige så godt, men det er trods alt et arbejde.... og udfører man et stykke arbejde, skal man have løn for det. Hvor stor lønnen skal være, kan så diskuteres, men jeg synes det er forkert at behandle folk som slaver på denne måde.
Filmbranchen er oven i hatten plaget af urimelige arbejdstider, så det er ikke unormalt med weekendarbejde eller arbejdsdage der f.eks. går fra 7 til midnat. Jeg kan huske at den først filmoptagelse jeg var på varede fra kl.6 morgen til kl.2 nat. Det skyldes ofte at man lejer udstyr/location i et døgn (eller flere) og man derfor skal have mest muligt ud af det døgn. Det går så desværre ud over crew'et... og især dem der arbejder gratis.

Selvfølgelig får man jo noget erfaring ved at arbejde på filmproduktioner og man får nogle kontakter... men sådan er det jo i alle brancher, så jeg forstår ikke hvorfor denne skal være anderledes. Hvad er det lige der gør filmbranchen så speciel, at man kan have love til at behandle ansatte på sådan en måde?
Gravatar

#8 frahm-2 14 år siden

Jeg må indrømme at jeg heller ikke forstod det med gratis arbejde, da jeg først startede, men otte år efter har jeg mødt alt, alt for mange folk, der udelukkende sidder i deres job på grund af deres kontakter og ikke på grund af hårdt arbejde....og filmbranchen er altså hårdt arbejde uanset hvad man laver og der er ikke noget mere frustrerende end folk, der enten ikke kan eller ikke vil lave deres arbejde ordentligt, så er dette en af måderne, man kan slippe af med disse folk, så kan jeg egentlig godt se ideen.
Jeg tror også at man skal se Zentropas introforløb som en form for uddannelse, for det er jo folk uden nogen som helst erfaring, som kommer ind. Derfor er værdien for arbejdsgiveren jo også begrænset.
Gravatar

#9 Skeloboy 14 år siden

frahm-2 (8) skrev:
der er ikke noget mere frustrerende end folk, der enten ikke kan eller ikke vil lave deres arbejde ordentligt,

Jamen...så kan de jo fyres...
Gravatar

#10 frahm-2 14 år siden

Det er bare ærgeligt at det ikke sker. Og så er det jo heller ikke helt let eller billigt at fyre folk.
Men pointen er at disse mennesker ikke burde have jobbet til at starte med, fordi de måske har fået det fordi de kender de rigtige mennersker snarre end deres evner.

Skriv ny kommentar: