Nej, den nuværende standard gør ikke, men det kræver jo kun en codec og så større skiver. De større skiver eksisterer allerede: BDXL, der understøtter op til 128 GB data, så kræver det faktisk kun et codec, hvilket ganske sikkert eksisterer allerede også, når man har planer om at streame det. :)
Der er allerede lossless lydformater, så der er vi dækket ind.
Og lur mig om fx. PS4 og en del af de nuværende BD-afspillere ikke allerede kan læse formatet, så kan vi koge det ned til en firmwareopdatering.
Men som skrevet ovenfor: spørgsmålet er jo, om det i det hele taget giver noget ekstra på hjemmemarkedet, det tvivler jeg stærkt på, når det er de færreste der rocker 65" og over.
Problemet er at "formatet" ikke er defineret. Standarden skal jo først vedtages, før den kan udbredes. Men lad os nu se. Det kommer jo alt sammen ned til hvor godt VOD-medierne får fat og hvor hurtigt. Personligt er jeg jo stadig ikke omvendt, så på en måde håber jeg da på at fysiske medier kommer til at være en del af vores fremtid uanset. Måske med en højere pris og kvalitet end download, men samtidig måske også som et entusiast-medie, hvor vi fx. får ALLE special features og lign. med.
...Nu drømmer jeg bare.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
4K-mastered er, som den blev sagt ovenover, lidt af en gimmick a la SuperBit i sin tid. Anmeldelserne af de første udgivelser har været meget blandede, og typisk er det kun de udgivelser, hvor den gamle version var baseret på et meget gammelt transfer, der virkelig har vist en forbedring.
Teorien bag er dog god nok. Der findes nogle ret overbevisende tests på nettet, der viser, hvordan "oversampling" i 4K og efterfølgende nedkonvertering til 1080p kan give (marginalt) flere detaljer end et mere konventionelt 2K transfer.
Men det er stadigvæk en marketingssnyder, for flere af de store studier har mere eller mindre anvendt 4K som standard i et pænt stykke tid for at fremtidssikre deres transfers. Sonys Taxi Driver var fx et 4K transfer, og derfor giver den nye "4K mastered"-udgave, hvor man blot har maksimeret bitraten (ved at fjerne extras) i forhold til den gamle version heller ikke nogen nævneværdig forbedring.
I næste uge kan man købe Avatar 3D og Titanic 3D i en samlet boks i Elgiganten for kun 129 kr. der er rabat på 270 kr, tilbuddet findes ikke på deres hjemmeside, kun i butikkerne.
Det er så denne uge ja? Kan disse "3D" udgivelser ses som normale Blu-Rays også, eller er du kun 3D?
#6971 Slettet Bruger [693029259] 11 år siden
Der er allerede lossless lydformater, så der er vi dækket ind.
Og lur mig om fx. PS4 og en del af de nuværende BD-afspillere ikke allerede kan læse formatet, så kan vi koge det ned til en firmwareopdatering.
Men som skrevet ovenfor: spørgsmålet er jo, om det i det hele taget giver noget ekstra på hjemmemarkedet, det tvivler jeg stærkt på, når det er de færreste der rocker 65" og over.
#6972 gi-jones 11 år siden
...Nu drømmer jeg bare.
#6973 McPeter 11 år siden
#6974 Slettet Bruger [693029259] 11 år siden
Jep, det ved jeg, hvis det ikke er tydeligt ovenfor, men på den tekniske side, er der ingen forhindringer.
#6975 Thomsen 11 år siden
Teorien bag er dog god nok. Der findes nogle ret overbevisende tests på nettet, der viser, hvordan "oversampling" i 4K og efterfølgende nedkonvertering til 1080p kan give (marginalt) flere detaljer end et mere konventionelt 2K transfer.
Men det er stadigvæk en marketingssnyder, for flere af de store studier har mere eller mindre anvendt 4K som standard i et pænt stykke tid for at fremtidssikre deres transfers. Sonys Taxi Driver var fx et 4K transfer, og derfor giver den nye "4K mastered"-udgave, hvor man blot har maksimeret bitraten (ved at fjerne extras) i forhold til den gamle version heller ikke nogen nævneværdig forbedring.
#6976 Slettet Bruger [693029259] 11 år siden
Og med formatet, mener jeg i øvrigt BDXL, som er et eksisterende format. :)
#6977 gi-jones 11 år siden
#6978 Slettet Bruger [693029259] 11 år siden
Det siger jeg jo heller ikke noget om, kun at der eksisterer et fysisk format, hvor der er plads til 4K-video på.
#6979 Patriarch 11 år siden
Det er så denne uge ja? Kan disse "3D" udgivelser ses som normale Blu-Rays også, eller er du kun 3D?
#6980 Pécuchet 11 år siden