Meget af det ål man kan købe på markedet er ål fra opdræt. Opdrætsål er desværre ikke løsningen eller et produkt, man kan spise med god samvittighed. Uanset anprisninger på pakken om, at ålen skulle stamme fra såkaldt ”ansvarligt opdræt”.
Da det endnu ikke er lykkedes at få ålen til at yngle og derefter vokse sig stor i fangeskab, stammer de opdrættede ål fra fangster fra den vilde bestand af glasål. Altså fra den bestand der er under en procent af, hvad den var engang. Glasålene fanges altså direkte fra den vilde bestand og fedes op i dambrug inden de havner på forbrugernes tallerkner. Dermed får de end ikke mulighed for at yngle.
Genudsætning – heller ikke løsningen
En del af de opdrættede ål bruges til genudsætning i Danmark som et led i den danske genopretningsplan for ål. Der er desværre fortsat absolut ingen videnskabelig forskning, der viser, at denne genudsætning kan bidrage til genopbygning af ålebestanden på længere sigt, da det er uvist, om udsatte ål kan finde tilbage til deres gydepladser i Sargassohavet.
I ICES seneste rådgivning (2012) fremgår det da også tydeligt, at udsætning ikke på nuværende tidspunkt kan ses som en løsning. Ifølge ICES er det direkte usandsynligt at genudsætninger af ål kan bidrage til genopretningen af bestanden af europæisk ål i væsentlig grad.
Jamen så kan man ikke spise ål med god samvittighed - men jeg holder på at dem der er opvokset i fangeskab er af ringere kvalitet grundet en sikkert ringere diet og fysiske udfoldelsesmuligheder.Hvis man skal være et svin og spise ål skal man have fat i en god fiskehandler.
Ja, ligesom man bare skal have fat i nogle suspekte kinesere hvis man skal vil have lidt malet tigerknogle eller elfenben. Det skulle være godt for så mange ting :)
Jeg diskuterede for nylig emnet med venner, og det er lidt spøjst at høre folks forskellige opfattelser. Jeg kan ikke begribe, hvorfor slagtning af f.eks. en hest eller en kanin skulle være mere moralsk forkastelig end den af en ko blot fordi de er mere nuttede.
Til gengæld vil jeg være betænkelig ved f.eks. at spise foie gras pga. tvangsfodringen der anvendes, selvom jeg egenlig gerne ville smage det af rent æstetiske årsager.
Det spøjse er, at køer er MEGET kløgtigere end heste og kaniner...
#81 HelmerJ 11 år siden
#82 Highland Park 11 år siden
Seneste nyt:
"SuperBest fjerner truet ål fra køledisken"
#83 jessup 11 år siden
#84 Tommy Kristensen 11 år siden
#85 jessup 11 år siden
#86 Tommy Kristensen 11 år siden
#87 jessup 11 år siden
#88 PredatorX 11 år siden
Det spøjse er, at køer er MEGET kløgtigere end heste og kaniner...