Gravatar

#1 Twister 12 år siden

Fellow filmz users. I require your help.

Jeg er pt. igang med at "researche" ifm. med en artikel jeg skal skrive til et studieblad omhandlende verdens bedste film omhandlende sport (sport skal spille en væsentlig rolle i filmens plot). En sådan liste er selvfølgelig ufattelig subjektiv og meget svær at udforme grundet de utallige fantastiske sportfilm der er blevet udgivet op igennem filmhistorien. Men jeg vil alligevel høre om der skulle være nogen der har lyst til at nævne deres egen favorit film omhandlende sport. Så vil jeg nemlig bruge tråden her som inspiration mht. film jeg måske vil give et kig inden jeg udformer listen færdig.

Det ville gøre det nemmere for mig hvis i så vidt mulig kunne nøjes med at skrive en enkelt film hver og hvorfor. Debat over flere indlæg omkring de forskellige film der evt. måtte blive nævnt er selvfølgelig fedt og velkommen, men det gør det bare en smule nemmere at holde styr på hvis folk kan nævne en enkelt film eller to hver, frem for at hver bruger skriver hele sin top 10 liste hvis man skulle have sådan en). Det bliver bare meget hurtigt uoverskueligt på den måde. Så hellere at man kan diskutere de enkelte film der nævnes mere fokuseret. Men i gør selvfølgelig som det passer jer. I cant stop you ;)

De film jeg har stående som kandidater til listen lige pt. er:

- Raging Bull, The Wrestler, Field of Dreams, The Fighter, Rocky

Herudover har jeg en masse boblerer og potentielle kandidater jeg skal have tjekket ud, men dem holder jeg lidt for mig selv for ikke at smide alt for mange film ud her til at starte med.

Så hvis i har lyst til at inspirere mig i min søgen efter de potentielle top 10 film omhandlende sport så fyr endelig løs, så følger jeg ivrigt tråden :)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#2 Richard Burton 12 år siden

NOT TONIGHT

Truth is stranger than fiction

Og intet sportsdrama kan genskabe en mere vanvittig præstation, end det der skete i Lake Placid i 1980. Kåret til verdens største idrætspræstation, med god grund og så absolut min favorit sportsfilm.

The Miracle

Fornem rekonstruktion helt ned i detaljerne, med ægte ishockeyspillere, perfekt rekonstruerede ishockeysekvenser og en super præstation af Kurt Russel. Jeg så den originale kamp og jeg får gåsehud, hver gang jeg ser filmen genskabe den atmosfære.

Hvis man kender til russernes dominans i ishockey i den periode og ikke mindst lige netop det hold, som dette amerikanske ungdomscollegehold møder, så ved man, at dette var en fuldkommen umulig opgave. De amerikanske og canadiske professionelle hold, blev pillet ned af russerne.

Enhver sportsfilm med respekt for sig selv, har en stor tale. Og Russel leverer træner Herb Brooks sande tale, med stor overbevisning.

http://www.americanrhetoric.com/MovieSpeeches/movi...

Tillad mig at linke til dokumentaren om begivenheden:

[url= 1[/url]
[url= 2[/url]
[url= 3[/url]
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#3 davenport 12 år siden

Blood Sport!

!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#4 MMB 12 år siden

Din liste er god, men jeg føler dog ikke helt, du kan komme uden om Million Dollar Baby.

Det er Clint, når han er bedst, skuespillet er fuldstændig fantastisk, og skildringen er meget rørende, og selvom det bestemt er en sentimental film, så bliver det aldrig for meget! Fremragende.
Gravatar

#5 Åkepool 12 år siden

Chariots of Fire (1981).

http://www.imdb.com/title/tt0082158/

Godt nok mange, mange år siden jeg så den, men husker den som rigtig god.

Og god musik af Vangelis.

Ellers kan jeg kun støtte op om "The Miracle", en overset perle.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#6 Richard Burton 12 år siden

#5 Og jeg er helt skamfuld over, at jeg ikke har fået købt den tilsyneladende fremragende BD udgave endnu. Har kun set den på DVD, så det vil jeg fluks rette op på :)
Gravatar

#7 Åkepool 12 år siden

#6 - Og den er region free :)

Ja, jeg skal ha' dem region free, ellers kører de ikke her.
Gravatar

#8 Richard Burton 12 år siden

#7 Jeg har selv store problemer med at få min regions "dekoder" til at virke hver gang, så jeg foretrækker dem også free :)
Gravatar

#9 Åkepool 12 år siden

Any given sunday.
Gravatar

#10 PredatorX 12 år siden

davenport (3) skrev:
Bloodsport!

!

*1000
thecleansing.net : you call we kill

Skriv ny kommentar: