Gravatar

#1 filmz-Codam 22 år siden

Jeg skal igang med, at skrive en stor opgave om film fra 90erne. En del af opgaven går er en meningsmåling, hvor folk skal skrive deres 10 yndlignsfilm fra denne periode og her kommer i ind i billedet.

Jo flere svar jeg får jo bedre

På forhånd tak
Gravatar

#2 chandler75 22 år siden

Det lyder spændede.

Vil du gerne have nogle argumenter eller skal vi bare remse filmene op?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#3 filmz-Codam 22 år siden

Selve denne måling går på folks yndlingsfilm.

Men hvis du har mod på det, ville det da være skønt hvis du derudover ville nævne en eller flere film, som du mener har haft været meget orginale, og har haft stor indvirkning på den måde film bliver lavet på. Det gælder jer allesammen

Jeg har skrevet lidt om "Tarantino revolutionen", dogme konceptet, og eksplosion i asiatiske gyserfilm, men jo mere jo bedre :)
Gravatar

#4 davenport 22 år siden

AI (specielt det samarbejde der blev lavet mellem en afdød og en levende),
LOTR (1-3 - banebrydende og nyskabende CGI),
Fargo (min ynglings - "You are a fucking liar, Mr. Lundegaard),
Saving Private Ryan (grundlaget for en ny måde at filme på i færre frames),
Lion King (Følelsesmæssig stærk tegnefilm),
Boggie nights (Andersons pt bedste),
Pulp Fiction (navnligt den sindsyge klipning/ redigering)
Braveheart (90´ernes storfilm før LOTR)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#5 filmz-Wacker 22 år siden

Saving Private Ryan - Fantastisk måde at filme på.
ID4 - Fantastisk computer teknik
Final Fantaty - 100 % computer animeret film
LOTR alle 3 - nyskabelse
Matrix - nye former for computer teknik, og sets
Don't you know who I am? I'm Juggernaut, bitch!!

http://www.samarit.dk
Gravatar

#6 filmz-cko 22 år siden

Kan pt kun finde på 7 film som jeg vil stå inde for...

1/Pulp Fiction (isn't i obvious?)
2/Matrix - (Stilen)
3/Unforgiven - (En ny form for western! Dyster, mørk og OND! alt for fed, eastwood styrer!)
4/Eyes Wide Shut - (Een af mine ynglingsfilm, fantastisk flot, genialt tempo og klipning... I could go on and on)
5/Fallen Angels - (Min første Wong Kar-wai film, fede karaktere, dyb film, god stil)
6/Ninth Gate - (Skide flot! Polanski kan sit kram)
7/Dead Man - (Min favorit Jarmusch film i 90'erne, også en anden form for western)
........................................
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
Gravatar

#7 McPeter 22 år siden

Altid til tjeneste!

Regner ikke med at det skal være som en top-10 - det er sgu lidt svært at sætte dem i rækkefølge! :-)

Godt nok er det fra slutningen af 90'erne, men synes ikke man kan komme udenom The Matrix. Både mht. historie/plot og ikke mindst filmteknisk - bare se hvor mange spinoffs der har været på deres kamera-moves.

Derudover gav Saving Private Ryan også et kraftigt ryk mod mere (næsten for meget) realisme i krigsfilm - tror ikke der er nogen der glemmer at have set den første halve time af dén film!

Helt tilbage fra '90 er der jo selvfølgelig også Danser med Ulve - en af mine favoritter - fyldt med flotte naturbilleder og et ikke menneske-fjensk syn på indianerne i Nordamerika.

Nu er det godt nok ikke IMHO den allerbedste af slagsen (synes faktisk at 2'eren er meget bedre), men man må dog stadig give stor credit til den første Toy Story der i '95 startede 'bølgen' af computeranimerede spillefilm.

Ud over det så er Braveheart stadig en af mine absolute yndling-film nogensinde. Tror ikke jeg behøver begrunde hvorfor... :-)

Og så bliver jeg naturligvis også nødt til at nævne The Usual Suspects. Den slog benene væk under mig med sit listige plot og fantastiske fortælle-teknik. Havde lejet den og anede ikke hvad den handlede om eller hvad jeg skulle forvente mig af den - endte med at blive nødt til at se den en extra gang inden jeg afleverede den tilbage dagen efter!

Og så er der naturligvis også T2 og Jurassic Park der begge revolutionerede hvad vi kunne forvente os af fremtidens film.

Og så synes jeg også at The Rock kommer ind som et pragteksemplar af en actionfilm, hvor skuespil, spænding, humor, billede, lyd og musik går op i en højere enhed.

Nå - det her går vidst hen og flyder lidt ud - prøver lige at lave en samlet lidt over IMO 10 bedste 90'er film (i vilkårlig rækkefølge) - det var vidst det du i første omgang skulle bruge... :-)

- Danser med Ulve
- Braveheart
- The Usual Suspects
- The Matrix
- Jurassic Park
- Løvernes Konge (Disney)
- Tarzan (Disney)
- Ondskabens Øjne
- The Rock
- Den Sidste Mohikaner

Håber det kunne hjælpe...også selvom det måske ikke er helt ligeså eksotisk som asiatiske gyserfilm og lignende... :-)

Held og lykke med det projektet!
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#8 McPeter 22 år siden

Åh - glemte lige Boondock Saints - den rykker for vildt - fed fortællestil. Nævnte heller ikke Pulp Fiction, da jeg regnede med at den havde du allerede tænkt på.

#4 / #5 - er det bare mig der har sovet i timen og først opdaget at de eksisterer nu eller fandtes LOTR-filmene rent faktisk i 90'erne?! :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#9 filmz-Zitter 22 år siden

1 Memento
2 The Usual Suspects
3 Pulp Fiction
4 Donnie Darko
5 Fight Club
6 Requiem for a Dream
7 Reservoir dogs
8 Se7en
9 The Matrix
10 Snatch/Lock stock and two smoking barrels (kan ikke lige bestemme hvad for en af dem jeg bedst kan lide.)

Såen ca
Gravatar

#10 lagoni 22 år siden

er AI ikke fra 2001?
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: